Artigo

A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história

The research below outlines the possible avenues for the use of pedagogical, workshops in the teaching of history, in primary and secondary education, noting that it is possible to use this method of teaching in a manner consistent with the National Curriculum Parameters and the (LDB), reinforces th...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Arlene Alves dos
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2751
id ir-11612-2751
recordtype dspace
spelling ir-11612-27512021-05-28T06:02:30Z A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história Santos, Arlene Alves dos Ferraro, Juliana Ricarte Oficinas Pedagógicas Ensino de História Viabilidade Disciplina de história Pedagogical Workshops History Teaching Feasibility History discipline CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA The research below outlines the possible avenues for the use of pedagogical, workshops in the teaching of history, in primary and secondary education, noting that it is possible to use this method of teaching in a manner consistent with the National Curriculum Parameters and the (LDB), reinforces the role of the teacher as a knowledge builder by demonstrating evidence of this role in a clear and precise way, due to the possibility of using creativity and practice in the teaching of history. Based on the workshops held at the Pedro Ludovico Teixeira State College in Porto National Tocantins. Its main objective is to stimulate teachers and students to use this method of teaching in everyday school, strain from the assumption of needs and constant searches for diversification of pedagogical practice, where professionals can effectively carry out their subjects and students can achieve Absorb and participate effectively in the process of teaching learning with more satisfaction taking into account the existing social reality. Another objective is to highlight the importance of regional culture, to bring students to the rescue of the popular knowledge of which they are part and awakens them to the valorization of cultural heritage. A pesquisa a baixo discorre as vias possíveis para a realização do uso das oficinas pedagógicas no ensino de história, no ensino fundamental e médio, Constata que é possível utilizar esse método de ensino de forma coerente com os PCNS (Parâmetros Curriculares Nacionais) e com a LDB (lei de diretrizes e bases da educação), reforça o papel do professor como construtor do conhecimento demonstrando evidências deste papel de forma clara e precisa, devido à possibilidade do uso da criatividade e da prática no ensino de história. Com base nas oficinas realizadas no Colégio Estadual Pedro Ludovico Teixeira em Porto Nacional Tocantins. Tendo como objetivo principal despertar os professores e alunos para o uso deste método de ensino no dia a dia escolar, partindo do pressuposto das necessidades e das buscas constantes por diversificação da prática pedagógica, onde os profissionais consigam realizar com eficácia suas temáticas e os educandos consigam absorver e participar efetivamente do processo de ensino aprendizagem com mas satisfação, levando em consideração a realidade social existente. Outro objetivo é destacar a importância da cultura regional, levar os alunos ao resgate dos saberes popular do qual fazem parte e Desperta-los para a valorização do patrimônio cultural. 2021-05-27T20:50:18Z 2021-05-27T20:50:18Z 2021-05-27 Artigo SANTOS, Arlene Alves dos. A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história. 2016. 20 f. TCC (Graduação) - Curso de História, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2021. http://hdl.handle.net/11612/2751 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::HISTÓRIA Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Oficinas Pedagógicas
Ensino de História
Viabilidade
Disciplina de história
Pedagogical Workshops
History Teaching
Feasibility
History discipline
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
spellingShingle Oficinas Pedagógicas
Ensino de História
Viabilidade
Disciplina de história
Pedagogical Workshops
History Teaching
Feasibility
History discipline
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Santos, Arlene Alves dos
A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história
topic_facet Oficinas Pedagógicas
Ensino de História
Viabilidade
Disciplina de história
Pedagogical Workshops
History Teaching
Feasibility
History discipline
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description The research below outlines the possible avenues for the use of pedagogical, workshops in the teaching of history, in primary and secondary education, noting that it is possible to use this method of teaching in a manner consistent with the National Curriculum Parameters and the (LDB), reinforces the role of the teacher as a knowledge builder by demonstrating evidence of this role in a clear and precise way, due to the possibility of using creativity and practice in the teaching of history. Based on the workshops held at the Pedro Ludovico Teixeira State College in Porto National Tocantins. Its main objective is to stimulate teachers and students to use this method of teaching in everyday school, strain from the assumption of needs and constant searches for diversification of pedagogical practice, where professionals can effectively carry out their subjects and students can achieve Absorb and participate effectively in the process of teaching learning with more satisfaction taking into account the existing social reality. Another objective is to highlight the importance of regional culture, to bring students to the rescue of the popular knowledge of which they are part and awakens them to the valorization of cultural heritage.
author_additional Ferraro, Juliana Ricarte
author_additionalStr Ferraro, Juliana Ricarte
format Artigo
author Santos, Arlene Alves dos
title A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história
title_short A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história
title_full A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história
title_fullStr A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história
title_full_unstemmed A viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história
title_sort viablidade das oficinas pedagógicas no ensino de história
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2751
_version_ 1787134463107399680
score 11.755432