Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura

The present dissertation reflects the continuation of researches interested in understanding the relationship difficulties between deaf and hearing cultures. These difficulties, observed not only throughout the history of education, but throughout the history of the deaf. It is notorious the s...

ver descrição completa

Autor principal: Pedroni, Vinícius Hidalgo
Idioma: pt_BR
Publicado em: 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2817
id ir-11612-2817
recordtype dspace
spelling ir-11612-28172021-08-17T06:05:45Z Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura Pedroni, Vinícius Hidalgo Souza, Neila Nunes de Surdos; Ouvintes; Libras; Formação docente; Deaf; Listeners; Libras; Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES The present dissertation reflects the continuation of researches interested in understanding the relationship difficulties between deaf and hearing cultures. These difficulties, observed not only throughout the history of education, but throughout the history of the deaf. It is notorious the segregation of the deaf living in small communities, in the most varied spaces of socialization. In this sense, the research in question set out to investigate qualitatively what are the contributions that the mandatory teaching of Brazilian Sign Language in different degree courses has been bringing to the reduction or perhaps even a possible elimination of barriers that prevent the full coexistence between these two groups: deaf and hearing. To this end, we present in the text a review of the main theorists related to the education of the deaf, culture and deaf identity and sign language such as Quadros (2013), Perlin (2003) and Felipe (2001). We also contextualize here some aspects of Libras teaching to listeners, especially in teacher training courses, we characterize the courses researched at the Arraias and Porto Nacional campuses, at UFT - Federal University of Tocantins and, finalize the dissertation, we present the methodology research and the analysis of the results found, which showed us difficulties in learning Libras due to the lack of conversation practice during classes, the insufficient amount of class hours to study the discipline and the absence of specific methodology for its teaching . These results revealed an incomplete ability of the future teacher to use sign language to better serve a student with deafness. A presente dissertação reflete a continuação de pesquisas interessadas em compreender as dificuldades de relacionamento entre as culturas surda e ouvinte. Dificuldades estas, observadas não só no decorrer da história da educação, mas ao longo de toda a história dos surdos. É notória a segregação dos surdos convivendo em pequenas comunidades, nos mais variados espaços de socialização. Neste sentido, a pesquisa em questão se propôs a investigar qualitativamente são as contribuições que o ensino obrigatório de Língua de Sinais Brasileira, em diferentes cursos de licenciatura, vem trazendo para a diminuição ou até uma possível eliminação de barreiras que impedem a convivência entre esses dois grupos: surdos e ouvintes. Para tanto, apresentamos no texto uma revisão dos principais teóricos ligados a educação de surdos, a cultura e identidade surda e à língua de sinais como Quadros (2013), Perlin (2003) e Felipe (2001). Também contextualizamos aqui alguns aspectos do ensino de Libras para ouvintes em especial nos cursos de formação de professores, fizemos uma caracterização dos cursos pesquisados nos campus de Arraias e Porto Nacional, da UFT – Universidade Federal do Tocantins e, finalizamos a dissertação, apresentamos a metodologia de pesquisa e a análise dos resultados encontrados, que nos mostrou dificuldades na aprendizagem de Libras em razão da ausência de prática de conversação durante as aulas, da quantidade de horas-aula insuficiente para o estudo da disciplina e da ausência de metodologia específica para seu ensino. Esses resultados revelaram uma incompleta capacidade do futuro professor em usar a língua de sinais para melhor atender um aluno com surdez. 2021-06-17T19:29:25Z 2021-06-17T19:29:25Z 2021-03-01 PEDRONI, Vinícius Hidalgo. Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura.2021.106f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Nacional, 2021. http://hdl.handle.net/11612/2817 pt_BR application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Surdos; Ouvintes; Libras; Formação docente; Deaf; Listeners; Libras; Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Surdos; Ouvintes; Libras; Formação docente; Deaf; Listeners; Libras; Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Pedroni, Vinícius Hidalgo
Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura
topic_facet Surdos; Ouvintes; Libras; Formação docente; Deaf; Listeners; Libras; Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description The present dissertation reflects the continuation of researches interested in understanding the relationship difficulties between deaf and hearing cultures. These difficulties, observed not only throughout the history of education, but throughout the history of the deaf. It is notorious the segregation of the deaf living in small communities, in the most varied spaces of socialization. In this sense, the research in question set out to investigate qualitatively what are the contributions that the mandatory teaching of Brazilian Sign Language in different degree courses has been bringing to the reduction or perhaps even a possible elimination of barriers that prevent the full coexistence between these two groups: deaf and hearing. To this end, we present in the text a review of the main theorists related to the education of the deaf, culture and deaf identity and sign language such as Quadros (2013), Perlin (2003) and Felipe (2001). We also contextualize here some aspects of Libras teaching to listeners, especially in teacher training courses, we characterize the courses researched at the Arraias and Porto Nacional campuses, at UFT - Federal University of Tocantins and, finalize the dissertation, we present the methodology research and the analysis of the results found, which showed us difficulties in learning Libras due to the lack of conversation practice during classes, the insufficient amount of class hours to study the discipline and the absence of specific methodology for its teaching . These results revealed an incomplete ability of the future teacher to use sign language to better serve a student with deafness.
author_additional Souza, Neila Nunes de
author_additionalStr Souza, Neila Nunes de
author Pedroni, Vinícius Hidalgo
title Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura
title_short Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura
title_full Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura
title_fullStr Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura
title_full_unstemmed Contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura
title_sort contribuições do ensino de libras nos cursos de licenciatura
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2817
_version_ 1787134662781435904
score 11.755432