Dissertação

Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio

In this dissertation we present a didactic proposal with Geometry teaching practices, according to the model of Van Hiele, and their contributions to the mathematical literacy of students and students with intellectual disabilities in High School, in partnership with the resource room in view...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Rosângela Pimenta de
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2958
id ir-11612-2958
recordtype dspace
spelling ir-11612-29582021-08-17T06:01:06Z Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio Sousa, Rosângela Pimenta de Fernandes, Alcione Marques Deficiência intelectual; Letramento matemático; Modelo de Van Hiele; Proposta didática; Intellectual disability; Mathematical literacy; Van Hiele model; Didactic proposal CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA In this dissertation we present a didactic proposal with Geometry teaching practices, according to the model of Van Hiele, and their contributions to the mathematical literacy of students and students with intellectual disabilities in High School, in partnership with the resource room in view of their contribution to the mathematical literacy process. It aimed to propose, analyze and evaluate the contribution of the activities of the “Proposal for teaching Geometry according to the Van Hiele model, to promote the mathematical literacy of students and students with intellectual disabilities”, developing a didactic proposal for the teaching of perimeter and areas of circular figures, using cylinders and cones according to the Van Hiele model through the use of manipulable materials, relating mathematical literacy and the Van Hiele model, in such a way that they contribute to the teaching of geometry to students and students with intellectual disabilities. The proposal contributed with methodologies that attend and assist the pedagogical work in the High School, from the point of view of the construction of the knowledge and the development of the geometric thought. This research, in terms of its nature, is theoretical, descriptive, and is characterized as a qualitative approach, has a bibliographic nature, and brings as a study center students and students with intellectual disabilities, their learning in the context of regular school and school. resource room. We emphasize that the conclusions presented here are neither unique nor definitive, as is characteristic of qualitative research. The proposal presented in this research can be considered as an opportunity to test new practices that provide greater learning to students and students with intellectual disabilities, aimed at their autonomy. Apresentamos nesta dissertação uma proposta didática com práticas de ensino de Geometria, segundo o modelo de Van Hiele, e suas contribuições para o letramento matemático das alunas e dos alunos com deficiência intelectual do Ensino Médio, em parceria com a sala de recursos tendo em vista sua contribuição para o processo de letramento matemático. Teve como objetivo, propor, analisar e avaliar a contribuição das atividades da “Proposta do ensino de Geometria segundo o modelo de Van Hiele, para promover o letramento matemático de alunas e de alunos com deficiência intelectual”, desenvolvendo uma proposta didática para o ensino de perímetro e áreas de figuras circulares, utilizando cilindros e cones de acordo com o modelo de Van Hiele por meio do uso de materiais manipuláveis, relacionando letramento matemático e o modelo de Van Hiele, de tal modo que contribuam para o ensino de geometria para alunas e alunos com deficiência intelectual. A proposta contribuiu com metodologias que atendam e auxiliem o trabalho pedagógico no Ensino Médio, sob o ponto de vista da construção do conhecimento e do desenvolvimento do pensamento geométrico. Esta pesquisa, no que se refere a sua natureza, é teórica, descritiva, e caracteriza-se como abordagem qualitativa, tem cunho bibliográfico, e traz como centro de estudo alunas e alunos com deficiência intelectual, suas aprendizagens no contexto da escola regular e da sala de recursos. Destacamos que as conclusões aqui apresentadas não são únicas e nem definitivas, como é característico em pesquisa qualitativa. A proposta apresentada nesta pesquisa pode ser considerada como uma oportunidade de testar novas práticas que proporcionem uma maior aprendizagem à alunas e alunos com deficiência intelectual, voltada para a autonomia dos mesmos. 2021-07-28T12:08:17Z 2021-07-28T12:08:17Z 2021-02-25 Dissertação SOUSA, Rosângela Pimenta de. Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio.2021.111f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2021. http://hdl.handle.net/11612/2958 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Deficiência intelectual; Letramento matemático; Modelo de Van Hiele; Proposta didática; Intellectual disability; Mathematical literacy; Van Hiele model; Didactic proposal
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Deficiência intelectual; Letramento matemático; Modelo de Van Hiele; Proposta didática; Intellectual disability; Mathematical literacy; Van Hiele model; Didactic proposal
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Sousa, Rosângela Pimenta de
Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio
topic_facet Deficiência intelectual; Letramento matemático; Modelo de Van Hiele; Proposta didática; Intellectual disability; Mathematical literacy; Van Hiele model; Didactic proposal
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In this dissertation we present a didactic proposal with Geometry teaching practices, according to the model of Van Hiele, and their contributions to the mathematical literacy of students and students with intellectual disabilities in High School, in partnership with the resource room in view of their contribution to the mathematical literacy process. It aimed to propose, analyze and evaluate the contribution of the activities of the “Proposal for teaching Geometry according to the Van Hiele model, to promote the mathematical literacy of students and students with intellectual disabilities”, developing a didactic proposal for the teaching of perimeter and areas of circular figures, using cylinders and cones according to the Van Hiele model through the use of manipulable materials, relating mathematical literacy and the Van Hiele model, in such a way that they contribute to the teaching of geometry to students and students with intellectual disabilities. The proposal contributed with methodologies that attend and assist the pedagogical work in the High School, from the point of view of the construction of the knowledge and the development of the geometric thought. This research, in terms of its nature, is theoretical, descriptive, and is characterized as a qualitative approach, has a bibliographic nature, and brings as a study center students and students with intellectual disabilities, their learning in the context of regular school and school. resource room. We emphasize that the conclusions presented here are neither unique nor definitive, as is characteristic of qualitative research. The proposal presented in this research can be considered as an opportunity to test new practices that provide greater learning to students and students with intellectual disabilities, aimed at their autonomy.
author_additional Fernandes, Alcione Marques
author_additionalStr Fernandes, Alcione Marques
format Dissertação
author Sousa, Rosângela Pimenta de
title Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio
title_short Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio
title_full Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio
title_fullStr Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio
title_full_unstemmed Letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio
title_sort letramento matemático: ensino de geometria para alunos com deficiência intelectual da segunda série do ensino médio
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2958
_version_ 1787134130593464320
score 11.755432