Artigo

Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades

This work presents a reflection on the education of the deaf in Brazil today. Pointing out educational methods that were and are deficient for school development and success for the deaf student. Based on a teaching ideology supported by a bilingual perspective. The bilingual educational method is b...

ver descrição completa

Autor principal: Cunha, Heloisa Silva de Araújo
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3108
id ir-11612-3108
recordtype dspace
spelling ir-11612-31082021-09-21T06:01:05Z Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades Cunha, Heloisa Silva de Araújo Barbosa, Gabriela Otaviani bilinguismo surdo método educação comunidade surda bilingualism deaf method education deaf community CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This work presents a reflection on the education of the deaf in Brazil today. Pointing out educational methods that were and are deficient for school development and success for the deaf student. Based on a teaching ideology supported by a bilingual perspective. The bilingual educational method is based on the premise of a linguistic policy that recognizes Sign Language as a language of instruction and mediation between deaf and hearing people and the teaching of Portuguese in its written form. It is a research with a qualitative and applied approach, since it is directed to the solution of problems in a specific and objective way to direct knowledge for practical application. This is a bibliographic research, where it sought the foundations of researchers in the area as well as the support of the current laws to suggest an educational method that meets the specificities of the deaf community, as well as, the position of the deaf regarding Bilingualism as a linguistic and Cultural community. Este trabalho apresenta uma reflexão acerca da educação dos surdos no Brasil na contemporaneidade. Apontando métodos educacionais que foram e são deficientes para o desenvolvimento e sucesso escolar para o educando surdo. Fundamentado a partir de uma ideologia de ensino respaldada numa perspectiva bilíngue. O método educacional bilíngue parte da premissa de uma política linguística que reconhece a Língua de Sinais como língua de instrução e de mediação entre surdos e ouvintes e o ensino de Língua Portuguesa, em sua modalidade escrita. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa e aplicada, pois, se direciona para a solução de problemas de maneira específica e objetiva direcionar conhecimentos para aplicação prática. Esta é pesquisa bibliográfica, onde buscou se embasamentos de pesquisadores da área bem como o respaldo das leis vigente para sugerir um método educacional que atenda as especificidades da comunidade surda, bem como, o posicionamento dos surdos a respeito do Bilinguismo como comunidade linguística e Cultural. 2021-09-20T23:51:44Z 2021-09-20T23:51:44Z 2021-09-20 Artigo CUNHA, Heloisa Silva de Araújo. Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades. 2020. 29 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras - Libras (Parfor), Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2020. http://hdl.handle.net/11612/3108 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS ‒ LIBRAS Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic bilinguismo
surdo
método
educação
comunidade surda
bilingualism
deaf
method
education
deaf community
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle bilinguismo
surdo
método
educação
comunidade surda
bilingualism
deaf
method
education
deaf community
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Cunha, Heloisa Silva de Araújo
Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades
topic_facet bilinguismo
surdo
método
educação
comunidade surda
bilingualism
deaf
method
education
deaf community
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This work presents a reflection on the education of the deaf in Brazil today. Pointing out educational methods that were and are deficient for school development and success for the deaf student. Based on a teaching ideology supported by a bilingual perspective. The bilingual educational method is based on the premise of a linguistic policy that recognizes Sign Language as a language of instruction and mediation between deaf and hearing people and the teaching of Portuguese in its written form. It is a research with a qualitative and applied approach, since it is directed to the solution of problems in a specific and objective way to direct knowledge for practical application. This is a bibliographic research, where it sought the foundations of researchers in the area as well as the support of the current laws to suggest an educational method that meets the specificities of the deaf community, as well as, the position of the deaf regarding Bilingualism as a linguistic and Cultural community.
author_additional Barbosa, Gabriela Otaviani
author_additionalStr Barbosa, Gabriela Otaviani
format Artigo
author Cunha, Heloisa Silva de Araújo
title Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades
title_short Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades
title_full Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades
title_fullStr Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades
title_full_unstemmed Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades
title_sort educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/3108
_version_ 1787134368546816000
score 11.755432