/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades
This work presents a reflection on the education of the deaf in Brazil today. Pointing out educational methods that were and are deficient for school development and success for the deaf student. Based on a teaching ideology supported by a bilingual perspective. The bilingual educational method is b...
Autor principal: | Cunha, Heloisa Silva de Araújo |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3108 |
id |
ir-11612-3108 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-31082021-09-21T06:01:05Z Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades Cunha, Heloisa Silva de Araújo Barbosa, Gabriela Otaviani bilinguismo surdo método educação comunidade surda bilingualism deaf method education deaf community CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This work presents a reflection on the education of the deaf in Brazil today. Pointing out educational methods that were and are deficient for school development and success for the deaf student. Based on a teaching ideology supported by a bilingual perspective. The bilingual educational method is based on the premise of a linguistic policy that recognizes Sign Language as a language of instruction and mediation between deaf and hearing people and the teaching of Portuguese in its written form. It is a research with a qualitative and applied approach, since it is directed to the solution of problems in a specific and objective way to direct knowledge for practical application. This is a bibliographic research, where it sought the foundations of researchers in the area as well as the support of the current laws to suggest an educational method that meets the specificities of the deaf community, as well as, the position of the deaf regarding Bilingualism as a linguistic and Cultural community. Este trabalho apresenta uma reflexão acerca da educação dos surdos no Brasil na contemporaneidade. Apontando métodos educacionais que foram e são deficientes para o desenvolvimento e sucesso escolar para o educando surdo. Fundamentado a partir de uma ideologia de ensino respaldada numa perspectiva bilíngue. O método educacional bilíngue parte da premissa de uma política linguística que reconhece a Língua de Sinais como língua de instrução e de mediação entre surdos e ouvintes e o ensino de Língua Portuguesa, em sua modalidade escrita. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa e aplicada, pois, se direciona para a solução de problemas de maneira específica e objetiva direcionar conhecimentos para aplicação prática. Esta é pesquisa bibliográfica, onde buscou se embasamentos de pesquisadores da área bem como o respaldo das leis vigente para sugerir um método educacional que atenda as especificidades da comunidade surda, bem como, o posicionamento dos surdos a respeito do Bilinguismo como comunidade linguística e Cultural. 2021-09-20T23:51:44Z 2021-09-20T23:51:44Z 2021-09-20 Artigo CUNHA, Heloisa Silva de Araújo. Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades. 2020. 29 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras - Libras (Parfor), Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2020. http://hdl.handle.net/11612/3108 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS ‒ LIBRAS Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
bilinguismo surdo método educação comunidade surda bilingualism deaf method education deaf community CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
bilinguismo surdo método educação comunidade surda bilingualism deaf method education deaf community CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Cunha, Heloisa Silva de Araújo Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades |
topic_facet |
bilinguismo surdo método educação comunidade surda bilingualism deaf method education deaf community CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This work presents a reflection on the education of the deaf in Brazil today. Pointing out educational methods that were and are deficient for school development and success for the deaf student. Based on a teaching ideology supported by a bilingual perspective. The bilingual educational method is based on the premise of a linguistic policy that recognizes Sign Language as a language of instruction and mediation
between deaf and hearing people and the teaching of Portuguese in its written form. It is a research with a qualitative and applied approach, since it is directed to the solution of problems in a specific and objective way to direct knowledge for practical application. This is a bibliographic research, where it sought the foundations of researchers in the area as well as the support of the current laws to suggest an
educational method that meets the specificities of the deaf community, as well as, the position of the deaf regarding Bilingualism as a linguistic and Cultural community. |
author_additional |
Barbosa, Gabriela Otaviani |
author_additionalStr |
Barbosa, Gabriela Otaviani |
format |
Artigo |
author |
Cunha, Heloisa Silva de Araújo |
title |
Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades |
title_short |
Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades |
title_full |
Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades |
title_fullStr |
Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades |
title_full_unstemmed |
Educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades |
title_sort |
educação bilíngue para surdos: método que atende suas especificidades |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3108 |
_version_ |
1787134368546816000 |
score |
11.755432 |