/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins
Scientific Initiation can be considered as an important means of improving knowledge, since it provides the development of science, encompasses new lines of research and study, and also fosters interest in teaching in the academic universe, providing continuity of knowledge . This research aims t...
Autor principal: | Amorim, Matheus Alves |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3234 |
id |
ir-11612-3234 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-32342021-10-27T06:01:11Z A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins Amorim, Matheus Alves Almeida, Janaína Borges de Iniciação científica Ciências contábeis Pesquisa CNPQ::OUTROS::CIENCIAS Scientific Initiation can be considered as an important means of improving knowledge, since it provides the development of science, encompasses new lines of research and study, and also fosters interest in teaching in the academic universe, providing continuity of knowledge . This research aims to analyze how scientific initiation has taken place in the Accounting Sciences course at the Federal University of Tocantins. For this, bibliographic, descriptive research with a qualitative approach was adopted. For data collection, semi-structured interviews were conducted, divided into two sections, the first with a sample of students from the 2nd to the 8th period composed of twelve students; and the second with professors from the Accounting Science Course at UFT. Documentary research in teachers' lattes curricula was also adopted. The results revealed that Scientific Initiation in the Accounting Science Course at UFT is still incipient, even if it is undergoing a process of timid growth, it is still necessary to plan and invest in policies to foster such practice in undergraduate courses. Both teachers and students pointed out difficulties in making Scientific Initiation something cultural in the Accounting course. A Iniciação Científica pode ser considerada como um importante meio de aprimoramento do conhecimento, uma vez que proporciona o desenvolvimento da ciência, abrange novas linhas de pesquisa e estudo, e também, fomenta o interesse à docência ainda no universo acadêmico, proporcionando a continuidade do conhecimento. Esta pesquisa, objetiva analisar como tem ocorrido a iniciação científica no curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins. Para isso, foi adotada a pesquisa bibliográfica, descritiva, com abordagem qualitativa. Para coleta de dados foram realizadas entrevistas semiestruturadas dividida em duas seções, a primeira com uma amostra de alunos do 2° ao 8° período composta por doze estudantes; e a segunda com professores do Curso de Ciências Contábeis da UFT. A pesquisa documental nos currículos lattes de professores também foi adotada. Os resultados revelaram que a Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da UFT ainda é incipiente, mesmo que esteja passando um processo de tímido crescimento, ainda é preciso planejar e investir em políticas para fomentar tal prática na graduação. Tanto professores como alunos apontaram dificuldades para tornar a Iniciação Científica algo cultural no curso de Ciências Contábeis. 2021-10-26T13:51:10Z 2021-10-26T13:51:10Z 2020 Monografia AMORIM, Matheus Alves. A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins. 48 f. Monografia (Graduação) – Ciências contábeis, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2020. http://hdl.handle.net/11612/3234 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Tocantins Palmas Ciências contábeis Palmas Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Iniciação científica Ciências contábeis Pesquisa CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
spellingShingle |
Iniciação científica Ciências contábeis Pesquisa CNPQ::OUTROS::CIENCIAS Amorim, Matheus Alves A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins |
topic_facet |
Iniciação científica Ciências contábeis Pesquisa CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
description |
Scientific Initiation can be considered as an important means of improving knowledge, since
it provides the development of science, encompasses new lines of research and study, and also
fosters interest in teaching in the academic universe, providing continuity of knowledge . This
research aims to analyze how scientific initiation has taken place in the Accounting Sciences
course at the Federal University of Tocantins. For this, bibliographic, descriptive research
with a qualitative approach was adopted. For data collection, semi-structured interviews were
conducted, divided into two sections, the first with a sample of students from the 2nd to the
8th period composed of twelve students; and the second with professors from the Accounting
Science Course at UFT. Documentary research in teachers' lattes curricula was also adopted.
The results revealed that Scientific Initiation in the Accounting Science Course at UFT is still
incipient, even if it is undergoing a process of timid growth, it is still necessary to plan and
invest in policies to foster such practice in undergraduate courses. Both teachers and students
pointed out difficulties in making Scientific Initiation something cultural in the Accounting
course. |
author_additional |
Almeida, Janaína Borges de |
author_additionalStr |
Almeida, Janaína Borges de |
format |
Monografia |
author |
Amorim, Matheus Alves |
title |
A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins |
title_short |
A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins |
title_full |
A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins |
title_fullStr |
A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins |
title_full_unstemmed |
A Iniciação Científica no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Tocantins |
title_sort |
iniciação científica no curso de ciências contábeis da universidade federal do tocantins |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3234 |
_version_ |
1787134539875745792 |
score |
11.753735 |