Monografia

Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças

The development of motor skills from childhood builds a fertile ground for the continuation of the children's development process. With that, Gymnastics allows for integral development from early childhood, promoting the development and learning of basic and specific skills and the child's social in...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Ana Carolina Fernandes da
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3287
id ir-11612-3287
recordtype dspace
spelling ir-11612-32872021-11-10T06:01:04Z Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças Silva, Ana Carolina Fernandes da Coelho, Vitor Antônio Cerignoni Ginásticas; Destreza motora; Educação infantil; Habilidades motoras. Ginásticas; Destreza motora; Educação infantil; Habilidades motoras. The development of motor skills from childhood builds a fertile ground for the continuation of the children's development process. With that, Gymnastics allows for integral development from early childhood, promoting the development and learning of basic and specific skills and the child's social inclusion. In this sense, the aim of this study was to verify the influence of gymnastics programs on the levels of motor skills in children. It was defended the hypothesis that children who participate in gymnastics programs present higher levels of motor skills at the end of the intervention, when compared to the levels presented before participating in the program. For this, a literature search was carried out in three SciELO databases, VHL Regional Portal and Capes Journal Portal, from April 5, 2021 to May 26, 2021, generating 485 articles in the search and after applying the filters ( publications in the last ten years, Portuguese languages and keyword crossing) 13 articles were selected that contemplated the objective of the study. After the analysis, it was identified that the results are similar among those who performed interventions and/or only analyzed the development of children, demonstrating an evolution in motor skills after the initial and final tests. With this, it is understood that children, when submitted to well-structured proposals that stimulate motor development in different environments, tend to evolve more than those who arejust inserted in unstructured activities. O desenvolvimento de habilidades motoras desde a infância constrói um terreno fértil para a continuidade do processo de desenvolvimento das crianças. Com isso a Ginástica permite o desenvolvimento integral desde a primeira infância, promovendo o desenvolvimento e a aprendizagem de habilidades básicas, específicas e a inserção social da criança. Nesse sentido, o objetivo desse estudo foi verificar a influência de programas de Ginástica sobre os níveis das habilidades motoras de crianças. Defendeu-se a hipótese de que, as crianças que participam de programas de Ginástica apresentam níveis de habilidades motoras superiores ao final da intervenção, quando comparados aos níveis apresentados antes da participação no programa. Para isso foi realizado uma pesquisa bibliográfica em três bases de dados SciELO, Portal Regional da BVS e Portal de Periódicos Capes, no período de 05 de abril de 2021 a 26 de maio de 2021, gerando na busca 485 artigos e após aplicação dos filtros (publicações nos últimos dez anos, idiomas português e cruzamento de palavras-chave) foram selecionados 13 artigos que contemplavam o objetivo do estudo. Após as análises identificou-se que os resultados são semelhantes entre aqueles que realizaram intervenções e/ou apenas analisaram o desenvolvimento das crianças, demonstrando uma evolução nas habilidades motoras após os testes iniciais e finais. Com isso, compreende-se que crianças quando submetidas a propostas bem estruturadas que estimulam o desenvolvimento motor em diferentes ambientes, tendem a evoluir mais do que aquelas que estão apenas inseridas em atividades não estruturadas. 2021-11-09T16:35:51Z 2021-11-09T16:35:51Z 2021-11-09 Monografia SILVA, Ana Carolina Fernandes da. Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças. 2021. 60 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2021. http://hdl.handle.net/11612/3287 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema Educação Física Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ginásticas; Destreza motora; Educação infantil; Habilidades motoras.
Ginásticas; Destreza motora; Educação infantil; Habilidades motoras.
spellingShingle Ginásticas; Destreza motora; Educação infantil; Habilidades motoras.
Ginásticas; Destreza motora; Educação infantil; Habilidades motoras.
Silva, Ana Carolina Fernandes da
Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças
topic_facet Ginásticas; Destreza motora; Educação infantil; Habilidades motoras.
Ginásticas; Destreza motora; Educação infantil; Habilidades motoras.
description The development of motor skills from childhood builds a fertile ground for the continuation of the children's development process. With that, Gymnastics allows for integral development from early childhood, promoting the development and learning of basic and specific skills and the child's social inclusion. In this sense, the aim of this study was to verify the influence of gymnastics programs on the levels of motor skills in children. It was defended the hypothesis that children who participate in gymnastics programs present higher levels of motor skills at the end of the intervention, when compared to the levels presented before participating in the program. For this, a literature search was carried out in three SciELO databases, VHL Regional Portal and Capes Journal Portal, from April 5, 2021 to May 26, 2021, generating 485 articles in the search and after applying the filters ( publications in the last ten years, Portuguese languages and keyword crossing) 13 articles were selected that contemplated the objective of the study. After the analysis, it was identified that the results are similar among those who performed interventions and/or only analyzed the development of children, demonstrating an evolution in motor skills after the initial and final tests. With this, it is understood that children, when submitted to well-structured proposals that stimulate motor development in different environments, tend to evolve more than those who arejust inserted in unstructured activities.
author_additional Coelho, Vitor Antônio Cerignoni
author_additionalStr Coelho, Vitor Antônio Cerignoni
format Monografia
author Silva, Ana Carolina Fernandes da
title Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças
title_short Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças
title_full Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças
title_fullStr Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças
title_full_unstemmed Programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças
title_sort programas de ginásticas e níveis de habilidades motoras em crianças
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/3287
_version_ 1787134176572473344
score 11.755432