Monografia

A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero

Diverse prejudices and stereotypes are produced and reproduced daily by society, and most of these stereotypes are legitimized and reproduced in schools. This study is based on reflections on male activities in early childhood education, based on and related to gender issues, having as a problem,...

ver descrição completa

Autor principal: BARBOSA, Rafael Rodrigues
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3353
id ir-11612-3353
recordtype dspace
spelling ir-11612-33532021-11-19T06:01:06Z A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero BARBOSA, Rafael Rodrigues SOUSA, Hugo Junio Ferreira de educação infantil atuação masculina relação de gênero preconceito CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Diverse prejudices and stereotypes are produced and reproduced daily by society, and most of these stereotypes are legitimized and reproduced in schools. This study is based on reflections on male activities in early childhood education, based on and related to gender issues, having as a problem, identify what are the possible reasons for the smaller number of male teachers working in early childhood education? Its main objective is to discuss the profile that was established to work in early childhood education, reflecting on the prejudices, paradigms and stereotypes that surround this profession and its professionals. Seeking to understand and discuss the hegemonic notions adopted in early childhood education, it dialogues with ideas and studies by authors such as Kramer (1987), Freire (1993), Sayão (2005), Ramos (2011), Louro (2012) and others. The research is qualitative, which makes it possible to analyze the subjectivities of those involved, thus, it was decided to apply a semi-structured questionnaire as a research instrument. The questionnaires were directed to students in the Pedagogy course at the Federal University of Tocantins (UFT), Campus Arraias, to professionals in early childhood education in the municipal education network in Arraias and also to parents and / or guardians of students in early childhood education in same institution. After the presentation and discussion of the results, some considerations related to this research are highlighted, in which, they point to the need to change the standards established by society that have permeated the entire history, thus providing a liberation from the stereotypes and paradigms that condition and deprive women and men to hold office because of their gender and/or sexuality. Diversos são os preconceitos e estereótipos produzidos e reproduzidos diariamente pela sociedade, e grande parte destes estereótipos são legitimados e reproduzidos nas escolas. Este estudo parte de reflexões acerca da atuação masculina na educação infantil, pautado e relacionado com as questões de gênero, tendo por problemática, identificar quais os possíveis motivos para o quantitativo menor de professores homens atuando na educação infantil? Tem por objetivo central discutir sobre o perfil que foi estabelecido para atuação na educação infantil, refletindo sobre os preconceitos, os paradigmas e estereótipos que cercam esta profissão e seus profissionais. Buscando compreender e discutir as noções hegemônicas adotadas na educação infantil, dialoga-se com ideias e estudos de autores como Kramer (1987), Freire (1993), Sayão (2005), Ramos (2011), Louro (2012) e outros. A pesquisa é de abordagem qualitativa, a qual, possibilita a análise das subjetividades dos envolvidos, assim, optou-se pela aplicação de questionário semiestruturado como instrumento de pesquisa. Os questionários foram direcionados a alunos do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus Arraias, para profissionais da educação infantil da rede municipal de ensino de Arraias e também para pais e/ou responsáveis de alunos da educação infantil da mesma instituição. Após a exposição e discussão dos resultados, destacam-se algumas considerações referentes a esta pesquisa, as quais, apontam a necessidade de alteração nos padrões estabelecidos pela sociedade que perpassaram toda a história, propiciando assim, uma libertação dos estereótipos e paradigmas que condicionam e privam mulheres e homens de exercerem cargos por causa do seu gênero e/ou sexualidade. 2021-11-18T12:18:10Z 2021-11-18T12:18:10Z 2021-03-27 Monografia BARBOSA, Rafael Rodrigues. A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero. 2021. 50 f. Monografia de Graduação - Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2021. http://hdl.handle.net/11612/3353 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic educação infantil
atuação masculina
relação de gênero
preconceito
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle educação infantil
atuação masculina
relação de gênero
preconceito
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
BARBOSA, Rafael Rodrigues
A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero
topic_facet educação infantil
atuação masculina
relação de gênero
preconceito
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Diverse prejudices and stereotypes are produced and reproduced daily by society, and most of these stereotypes are legitimized and reproduced in schools. This study is based on reflections on male activities in early childhood education, based on and related to gender issues, having as a problem, identify what are the possible reasons for the smaller number of male teachers working in early childhood education? Its main objective is to discuss the profile that was established to work in early childhood education, reflecting on the prejudices, paradigms and stereotypes that surround this profession and its professionals. Seeking to understand and discuss the hegemonic notions adopted in early childhood education, it dialogues with ideas and studies by authors such as Kramer (1987), Freire (1993), Sayão (2005), Ramos (2011), Louro (2012) and others. The research is qualitative, which makes it possible to analyze the subjectivities of those involved, thus, it was decided to apply a semi-structured questionnaire as a research instrument. The questionnaires were directed to students in the Pedagogy course at the Federal University of Tocantins (UFT), Campus Arraias, to professionals in early childhood education in the municipal education network in Arraias and also to parents and / or guardians of students in early childhood education in same institution. After the presentation and discussion of the results, some considerations related to this research are highlighted, in which, they point to the need to change the standards established by society that have permeated the entire history, thus providing a liberation from the stereotypes and paradigms that condition and deprive women and men to hold office because of their gender and/or sexuality.
author_additional SOUSA, Hugo Junio Ferreira de
author_additionalStr SOUSA, Hugo Junio Ferreira de
format Monografia
author BARBOSA, Rafael Rodrigues
title A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero
title_short A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero
title_full A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero
title_fullStr A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero
title_full_unstemmed A atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero
title_sort atuação de professores homens na educação infantil e as relações de gênero
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/3353
_version_ 1787134132134871040
score 11.674752