Monografia

AS CONTRIBUIÇÕES DA DANÇA NO ENSINO FUNDAMENTAL NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE TOCANTINÓPOLIS

Abstract: Nowadays the dance is gaining space in the school sphere, as part of the educational process, making the learning singular, developing in the learners different abilities in terms of creativity improvisation, imagination and sensibility. However, as a teaching object, it is still seen i...

ver descrição completa

Autor principal: BRITO, LARA TERCÍLIA PEREIRA DE
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3703
id ir-11612-3703
recordtype dspace
spelling ir-11612-37032022-03-17T06:01:21Z AS CONTRIBUIÇÕES DA DANÇA NO ENSINO FUNDAMENTAL NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE TOCANTINÓPOLIS BRITO, LARA TERCÍLIA PEREIRA DE Sousa, Wellington Mota de. Educação Física. Dança Ensino Fundamental. Physical Education Dance Elementary School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Abstract: Nowadays the dance is gaining space in the school sphere, as part of the educational process, making the learning singular, developing in the learners different abilities in terms of creativity improvisation, imagination and sensibility. However, as a teaching object, it is still seen in school units only during festive periods. Thus, this study will aim to understand the benefits of dance as a pedagogical tool in the teaching-learning process of students, therefore, it was justified in the need to analyze the educational context related to the inclusion of dance As a curricular component in the school, intending to offer the student an effective relationship with the possibility of learning and expressing themselves creatively through the movement. The research is characterized as a qualitative-quantitative, exploratory-type study with data obtained through interviews with the physical Education teacher and focal group with elementary school students with difficulties in the relationships of a school in the public network of the municipality of Tocantinópolis. The concepts expressed were related to theoretical references by authors such as Marques and Nanni. The study of these documents allied to the analysis of the speeches of the participants of the research, made possible, a greater understanding of the teaching of dance in the school scope and how the contributions by it are diverse, however, limited due to factors Stereotyped by society since teaching is part of the culture of the community, of the school and the meanings that the individual attaches to the educational process. Atualmente a dança vem ganhando espaço no âmbito escolar, como parte do processo educativo, tornando a aprendizagem singular, desenvolvendo nos educandos habilidades diversas no que tange a criatividade a improvisação, a imaginação e a sensibilidade. Porém, enquanto objeto de ensino ainda é vista nas unidades escolares apenas em períodos festivos. Dessa forma, este estudo terá como objetivo compreender os benefícios da dança enquanto ferramenta pedagógica no processo de ensino-aprendizagem dos alunos, logo, justificou-se na necessidade de analisar o contexto educacional referente à inclusão da dança como componente curricular na escola, pretendendo-se oferecer ao aluno uma relação efetiva com a possibilidade de aprender e expressar-se criativamente através do movimento. A pesquisa caracteriza- se como um estudo de abordagem quali- quantitativa, do tipo exploratório com dados obtidos por meio de entrevista com a professora de Educação Física e grupo focal com os alunos de ensino fundamental com dificuldades nas relações interpessoais de uma escola da rede publica do município de Tocantinópolis. As concepções expressadas foram relacionadas há referenciais teóricos por autores como Marques e Nanni. O estudo destes documentos aliados à análise dos discursos dos participantes da pesquisa, possibilitou, maior entendimento do ensino da dança no âmbito escolar e como as contribuições pela mesma são diversas, no entanto, limitadas decorrente de fatores estereotipados pela sociedade uma vez que o ensino parte da cultura da comunidade, da escola e as significações que o individuo atribui ao processo educativo. 2022-03-16T14:44:07Z 2022-03-16T14:44:07Z 2019-07-02 Monografia Brito, Lara Tercília Pereira de. As contribuições da dança no ensino fundamental nas aulas de educação física em uma escola pública de Tocantinópolis. 2019. 56 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Educação Física, Campus de Tocantinópolis-TO. http://hdl.handle.net/11612/3703 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação Física.
Dança
Ensino Fundamental.
Physical Education
Dance
Elementary School
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
spellingShingle Educação Física.
Dança
Ensino Fundamental.
Physical Education
Dance
Elementary School
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
BRITO, LARA TERCÍLIA PEREIRA DE
AS CONTRIBUIÇÕES DA DANÇA NO ENSINO FUNDAMENTAL NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE TOCANTINÓPOLIS
topic_facet Educação Física.
Dança
Ensino Fundamental.
Physical Education
Dance
Elementary School
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description Abstract: Nowadays the dance is gaining space in the school sphere, as part of the educational process, making the learning singular, developing in the learners different abilities in terms of creativity improvisation, imagination and sensibility. However, as a teaching object, it is still seen in school units only during festive periods. Thus, this study will aim to understand the benefits of dance as a pedagogical tool in the teaching-learning process of students, therefore, it was justified in the need to analyze the educational context related to the inclusion of dance As a curricular component in the school, intending to offer the student an effective relationship with the possibility of learning and expressing themselves creatively through the movement. The research is characterized as a qualitative-quantitative, exploratory-type study with data obtained through interviews with the physical Education teacher and focal group with elementary school students with difficulties in the relationships of a school in the public network of the municipality of Tocantinópolis. The concepts expressed were related to theoretical references by authors such as Marques and Nanni. The study of these documents allied to the analysis of the speeches of the participants of the research, made possible, a greater understanding of the teaching of dance in the school scope and how the contributions by it are diverse, however, limited due to factors Stereotyped by society since teaching is part of the culture of the community, of the school and the meanings that the individual attaches to the educational process.
author_additional Sousa, Wellington Mota de.
author_additionalStr Sousa, Wellington Mota de.
format Monografia
author BRITO, LARA TERCÍLIA PEREIRA DE
title AS CONTRIBUIÇÕES DA DANÇA NO ENSINO FUNDAMENTAL NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE TOCANTINÓPOLIS
title_short AS CONTRIBUIÇÕES DA DANÇA NO ENSINO FUNDAMENTAL NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE TOCANTINÓPOLIS
title_full AS CONTRIBUIÇÕES DA DANÇA NO ENSINO FUNDAMENTAL NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE TOCANTINÓPOLIS
title_fullStr AS CONTRIBUIÇÕES DA DANÇA NO ENSINO FUNDAMENTAL NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE TOCANTINÓPOLIS
title_full_unstemmed AS CONTRIBUIÇÕES DA DANÇA NO ENSINO FUNDAMENTAL NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE TOCANTINÓPOLIS
title_sort as contribuiÇÕes da danÇa no ensino fundamental nas aulas de educaÇÃo fÍsica em uma escola pÚblica de tocantinÓpolis
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/3703
_version_ 1787134822764773376
score 11.653393