Monografia

Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES

This research results from an investigation developed in the Scientific Initiation Program (PIBIC), as a scholarship student at the Federal University of Tocantins (UFT), during the years 2019 to 2021, on the theme of developmental teaching and Youth and Adult Education (EJA), in the perspectiv...

ver descrição completa

Autor principal: Souza, Regina Vieira de.
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3732
id ir-11612-3732
recordtype dspace
spelling ir-11612-37322022-04-01T06:01:18Z Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES Souza, Regina Vieira de. Araújo, Gustavo Cunha de Ensino Desenvolvimental Educação de Jovens e Adultos Teoria Histórico - Cultural CAPES Educação do Campo Developmental Teaching Youth and Adult Education Cultural-Historical Theory CAPES Rural Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research results from an investigation developed in the Scientific Initiation Program (PIBIC), as a scholarship student at the Federal University of Tocantins (UFT), during the years 2019 to 2021, on the theme of developmental teaching and Youth and Adult Education (EJA), in the perspective of lifelong learning. Based on the assumptions of the Cultural- Historical theory, its main objective is to identify theses and dissertations that address in their studies the developmental teaching with young people and adults in the Catalog of Dissertations and Theses of the Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel (CAPES). This is a quali-quantitative, descriptive, and bibliographic research. The data analysis followed the interpretative research technique. We were able to identify 59 research studies (theses and dissertations) on developmental teaching (with only the keyword "developmental teaching"). Of this total, only 2 researches (1 thesis and 1 dissertation) address EJA in developmental education. These two researches discuss, respectively, Professional Education, as well as socio-historical issues. The thesis defends a teaching- learning approach for young people and adults based on developmental teaching, aiming at a more complete formation of these students. In the dissertation analyzed, the importance of the historical and cultural background of young people and adults is reaffirmed for the classroom and didactic pedagogical planning. With the research carried out, we understand that it is important to understand the bibliographic production about EJA in developmental teaching in the scientific literature, so that it is possible to understand how this teaching can contribute to the development of a fuller teaching and learning process for the young adult learner, a perspective defended by the Cultural-Historical theory, the main theoretical support of this research. Esta pesquisa resulta de uma investigação desenvolvida no Programa de Iniciação Científica (PIBIC), enquanto bolsista da Universidade Federal do Tocantins (UFT), durante os anos de 2019 a 2021, sobre o tema Ensino desenvolvimental e Educação de Jovens e Adultos (EJA), na perspectiva de aprendizagem ao longo da vida. Baseado nos pressupostos da teoria Histórico-Cultural, tem como objetivo principal identificar teses e dissertações que abordem em seus estudos o Ensino desenvolvimental com jovens e adultos no Catálogo de Dissertações e Teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Esta pesquisa é de abordagem quali-quantitativa, de caráter descritivo e bibliográfico. A forma de análise dos dados seguiu a técnica da pesquisa interpretativa. Conseguimos identificar 59 pesquisas (teses e dissertações) sobre Ensino desenvolvimental (apenas com a palavra-chave “Ensino desenvolvimental”). Desse total, apenas 2 pesquisas (1 tese e 1 dissertação) abordam a EJA no Ensino desenvolvimental. Essas duas pesquisas discutem, respectivamente, a Educação Profissional, além de questões sócio históricas. Na tese encontrada, defende-se um ensino-aprendizagem de jovens e adultos a partir do Ensino desenvolvimental, visando uma formação mais plena desses educandos. Já na dissertação analisada, é reafirmada a importância da bagagem histórica e cultural do jovem e adulto para sala de aula e do planejamento didático pedagógico. Com a pesquisa realizada, entendemos que é importante compreender a produção bibliográfica acerca da EJA no Ensino desenvolvimental na literatura científica, para que seja possível entender de que forma esse ensino pode contribuir para o desenvolvimento do processo de ensino e aprendizagem mais pleno para o educando jovem e adulto, perspectiva essa defendida pela teoria Histórico- Cultural, principal aporte teórico desta investigação. 2022-03-31T15:55:22Z 2022-03-31T15:55:22Z 2021-05-15 Monografia Souza, Regina Vieira de. Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES. 2021. 65 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Ed. do Campo, Campus de Tocantinópolis-TO. http://hdl.handle.net/11612/3732 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO DO CAMPO Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino Desenvolvimental
Educação de Jovens e Adultos
Teoria Histórico - Cultural
CAPES
Educação do Campo
Developmental Teaching
Youth and Adult Education
Cultural-Historical Theory
CAPES
Rural Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Ensino Desenvolvimental
Educação de Jovens e Adultos
Teoria Histórico - Cultural
CAPES
Educação do Campo
Developmental Teaching
Youth and Adult Education
Cultural-Historical Theory
CAPES
Rural Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Souza, Regina Vieira de.
Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES
topic_facet Ensino Desenvolvimental
Educação de Jovens e Adultos
Teoria Histórico - Cultural
CAPES
Educação do Campo
Developmental Teaching
Youth and Adult Education
Cultural-Historical Theory
CAPES
Rural Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research results from an investigation developed in the Scientific Initiation Program (PIBIC), as a scholarship student at the Federal University of Tocantins (UFT), during the years 2019 to 2021, on the theme of developmental teaching and Youth and Adult Education (EJA), in the perspective of lifelong learning. Based on the assumptions of the Cultural- Historical theory, its main objective is to identify theses and dissertations that address in their studies the developmental teaching with young people and adults in the Catalog of Dissertations and Theses of the Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel (CAPES). This is a quali-quantitative, descriptive, and bibliographic research. The data analysis followed the interpretative research technique. We were able to identify 59 research studies (theses and dissertations) on developmental teaching (with only the keyword "developmental teaching"). Of this total, only 2 researches (1 thesis and 1 dissertation) address EJA in developmental education. These two researches discuss, respectively, Professional Education, as well as socio-historical issues. The thesis defends a teaching- learning approach for young people and adults based on developmental teaching, aiming at a more complete formation of these students. In the dissertation analyzed, the importance of the historical and cultural background of young people and adults is reaffirmed for the classroom and didactic pedagogical planning. With the research carried out, we understand that it is important to understand the bibliographic production about EJA in developmental teaching in the scientific literature, so that it is possible to understand how this teaching can contribute to the development of a fuller teaching and learning process for the young adult learner, a perspective defended by the Cultural-Historical theory, the main theoretical support of this research.
author_additional Araújo, Gustavo Cunha de
author_additionalStr Araújo, Gustavo Cunha de
format Monografia
author Souza, Regina Vieira de.
title Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES
title_short Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES
title_full Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES
title_fullStr Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES
title_full_unstemmed Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES
title_sort estado da arte sobre ensino desenvolvimental com jovens e adultos no catálogo de teses e dissertações da capes
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/3732
_version_ 1787134396346662912
score 11.755432