Monografia

As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues

The aim of this article is to present the experiences of deaf people in the context of inclusive education and, on the occasion, discuss the importance of implementing bilingual education in bilingual education polo schools and in bilingual classes. For this, interviews were conducted with three dea...

ver descrição completa

Autor principal: Melo, Gisele Lourenço Rodrigues De
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3892
id ir-11612-3892
recordtype dspace
spelling ir-11612-38922022-05-12T06:01:47Z As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues Melo, Gisele Lourenço Rodrigues De Carneiro, Bruno Gonçalves Escola Inclusiva Experiência dos Surdos Educação Bilíngue Classe Bilíngue Inclusive School Deaf Experience Bilingual Education Bilingual Class CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA The aim of this article is to present the experiences of deaf people in the context of inclusive education and, on the occasion, discuss the importance of implementing bilingual education in bilingual education polo schools and in bilingual classes. For this, interviews were conducted with three deaf participants, from the cities of Tocantinópolis - TO, Marianópolis - TO and Porangatu - GO, who have already completed high school. According to the participants, the inclusive school is a place of unpleasant memories for the deaf. The school is organized for hearing students only. Communication with hearing friends is through gestures and mime. There was no interpreter in the classroom. The schooling experiences of most deaf people are similar. According to Skliar (2016), teaching in inclusive schools is not suitable for deaf people. This reinforces the need to implement bilingual education and, in the context of smaller cities, the creation of bilingual classes. O objetivo deste artigo é apresentar as experiências de surdos no contexto de educação inclusiva e, na oportunidade, discutir sobre a importância da implementação de uma educação bilíngue em escolas polo de educação bilíngue e em classes bilíngues. Para isso, foi realizado entrevistas com três participantes surdos, das cidades de Tocantinópolis - TO, Marianópolis - TO e Porangatu – GO, que já concluíram o ensino médio. De acordo com os participantes, a escola inclusiva é um espaço de lembranças não agradáveis para os surdos. A escola é organizada apenas para os alunos ouvintes. A comunicação com os amigos ouvintes é através de gestos e mímica. Não havia intérprete em sala de aula. As experiências de escolarização da maioria dos surdos são semelhantes. De acordo com Skliar (2016), o ensino nas escolas inclusivas não é adequado para surdos. Isso reforça a necessidade de implementação de educação bilíngue e, no contexto de cidades menores, a criação de classes bilíngues. 2022-05-11T21:06:45Z 2022-05-11T21:06:45Z 2022-05-11 Monografia MELO, Gisele Lourenço Rodrigues de. As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues. 2022. 18 f. Monografia (Especialização) - Curso de Letras - Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022. http://hdl.handle.net/11612/3892 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional Letras - Libras Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Escola Inclusiva
Experiência dos Surdos
Educação Bilíngue
Classe Bilíngue
Inclusive School
Deaf Experience
Bilingual Education
Bilingual Class
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
spellingShingle Escola Inclusiva
Experiência dos Surdos
Educação Bilíngue
Classe Bilíngue
Inclusive School
Deaf Experience
Bilingual Education
Bilingual Class
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Melo, Gisele Lourenço Rodrigues De
As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues
topic_facet Escola Inclusiva
Experiência dos Surdos
Educação Bilíngue
Classe Bilíngue
Inclusive School
Deaf Experience
Bilingual Education
Bilingual Class
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The aim of this article is to present the experiences of deaf people in the context of inclusive education and, on the occasion, discuss the importance of implementing bilingual education in bilingual education polo schools and in bilingual classes. For this, interviews were conducted with three deaf participants, from the cities of Tocantinópolis - TO, Marianópolis - TO and Porangatu - GO, who have already completed high school. According to the participants, the inclusive school is a place of unpleasant memories for the deaf. The school is organized for hearing students only. Communication with hearing friends is through gestures and mime. There was no interpreter in the classroom. The schooling experiences of most deaf people are similar. According to Skliar (2016), teaching in inclusive schools is not suitable for deaf people. This reinforces the need to implement bilingual education and, in the context of smaller cities, the creation of bilingual classes.
author_additional Carneiro, Bruno Gonçalves
author_additionalStr Carneiro, Bruno Gonçalves
format Monografia
author Melo, Gisele Lourenço Rodrigues De
title As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues
title_short As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues
title_full As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues
title_fullStr As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues
title_full_unstemmed As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues
title_sort as experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/3892
_version_ 1787134953007349760
score 11.755432