/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues
The aim of this article is to present the experiences of deaf people in the context of inclusive education and, on the occasion, discuss the importance of implementing bilingual education in bilingual education polo schools and in bilingual classes. For this, interviews were conducted with three dea...
Autor principal: | Melo, Gisele Lourenço Rodrigues De |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3892 |
id |
ir-11612-3892 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-38922022-05-12T06:01:47Z As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues Melo, Gisele Lourenço Rodrigues De Carneiro, Bruno Gonçalves Escola Inclusiva Experiência dos Surdos Educação Bilíngue Classe Bilíngue Inclusive School Deaf Experience Bilingual Education Bilingual Class CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA The aim of this article is to present the experiences of deaf people in the context of inclusive education and, on the occasion, discuss the importance of implementing bilingual education in bilingual education polo schools and in bilingual classes. For this, interviews were conducted with three deaf participants, from the cities of Tocantinópolis - TO, Marianópolis - TO and Porangatu - GO, who have already completed high school. According to the participants, the inclusive school is a place of unpleasant memories for the deaf. The school is organized for hearing students only. Communication with hearing friends is through gestures and mime. There was no interpreter in the classroom. The schooling experiences of most deaf people are similar. According to Skliar (2016), teaching in inclusive schools is not suitable for deaf people. This reinforces the need to implement bilingual education and, in the context of smaller cities, the creation of bilingual classes. O objetivo deste artigo é apresentar as experiências de surdos no contexto de educação inclusiva e, na oportunidade, discutir sobre a importância da implementação de uma educação bilíngue em escolas polo de educação bilíngue e em classes bilíngues. Para isso, foi realizado entrevistas com três participantes surdos, das cidades de Tocantinópolis - TO, Marianópolis - TO e Porangatu – GO, que já concluíram o ensino médio. De acordo com os participantes, a escola inclusiva é um espaço de lembranças não agradáveis para os surdos. A escola é organizada apenas para os alunos ouvintes. A comunicação com os amigos ouvintes é através de gestos e mímica. Não havia intérprete em sala de aula. As experiências de escolarização da maioria dos surdos são semelhantes. De acordo com Skliar (2016), o ensino nas escolas inclusivas não é adequado para surdos. Isso reforça a necessidade de implementação de educação bilíngue e, no contexto de cidades menores, a criação de classes bilíngues. 2022-05-11T21:06:45Z 2022-05-11T21:06:45Z 2022-05-11 Monografia MELO, Gisele Lourenço Rodrigues de. As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues. 2022. 18 f. Monografia (Especialização) - Curso de Letras - Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022. http://hdl.handle.net/11612/3892 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional Letras - Libras Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Escola Inclusiva Experiência dos Surdos Educação Bilíngue Classe Bilíngue Inclusive School Deaf Experience Bilingual Education Bilingual Class CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
spellingShingle |
Escola Inclusiva Experiência dos Surdos Educação Bilíngue Classe Bilíngue Inclusive School Deaf Experience Bilingual Education Bilingual Class CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Melo, Gisele Lourenço Rodrigues De As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues |
topic_facet |
Escola Inclusiva Experiência dos Surdos Educação Bilíngue Classe Bilíngue Inclusive School Deaf Experience Bilingual Education Bilingual Class CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The aim of this article is to present the experiences of deaf people in the context of inclusive education and, on the occasion, discuss the importance of implementing bilingual education in bilingual education polo schools and in bilingual classes. For this, interviews were conducted with three deaf participants, from the cities of Tocantinópolis - TO, Marianópolis - TO and Porangatu - GO, who have already completed high school. According to the participants, the inclusive school is a place of unpleasant memories for the deaf. The school is organized for hearing students only. Communication with hearing friends is through gestures and mime. There was no interpreter in the classroom. The schooling experiences of most deaf people are similar. According to Skliar (2016), teaching in inclusive schools is not suitable for deaf people. This reinforces the need to implement bilingual education and, in the context of smaller cities, the creation of bilingual classes. |
author_additional |
Carneiro, Bruno Gonçalves |
author_additionalStr |
Carneiro, Bruno Gonçalves |
format |
Monografia |
author |
Melo, Gisele Lourenço Rodrigues De |
title |
As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues |
title_short |
As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues |
title_full |
As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues |
title_fullStr |
As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues |
title_full_unstemmed |
As experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues |
title_sort |
as experiências de surdos na escola e a importância da implementação de classes bilíngues |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2022 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3892 |
_version_ |
1787134953007349760 |
score |
11.755432 |