/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat
This research aims to study the troubadour poetry and its possible reflections on contemporary brazilian music, represented in the work by the musical genre of Sofrência Pop and the artist Duda Beat. In addition to that, it proposes the formation of a new genre in the current productions, the “Re...
Autor principal: | Ferraz, Maria Eduarda Campos de Sá |
---|---|
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/4008 |
id |
ir-11612-4008 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-40082022-06-14T06:01:37Z Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat Ferraz, Maria Eduarda Campos de Sá Demarchi, André Luis Campanha Trovadorismo; Sofrência Pop; Duda Beat; Troubadourism CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO This research aims to study the troubadour poetry and its possible reflections on contemporary brazilian music, represented in the work by the musical genre of Sofrência Pop and the artist Duda Beat. In addition to that, it proposes the formation of a new genre in the current productions, the “Response”. Divided in order to present the society and the time in which the productions appears, aiming a better understanding of both, the research brings the Portuguese troubadourism from the contextualization of the Middle Ages, period of its emergence, and the same happens with the Sofrência Pop, within the contemporary world. The discussion between the times also extends to the representation of one era in the other, through audiovisual production, literature and other forms of art. As a scientific methodology, we use the Content Analyses, proposed by Laurence Bardin (1977), and the analysis develops around Duda Beat’s debut album, “Sinto Muito”, released in 2018. By categorizing the common features in the troubadour songs, studying and observing the stories and ways used by the singer, while describing her love and pain, it is possible to identinfy the reproduction of the characteristic elements of the past in the present, and to perceive the space of response being built by contemporary women in Brazilian Sofrência Pop. A pesquisa objetiva estudar a poesia trovadoresca e seus possíveis reflexos na música contemporânea brasileira, representada no trabalho pela Sofrência Pop da cantora Duda Beat. Em adição a isso, visa propor a formação de um novo gênero nas produções atuais, aqui chamado de “Resposta”. Dividindo-se de forma a apresentar a sociedade e o tempo em que cada produção surge, tendo como fim uma melhor compreensão de ambas, a pesquisa traz o Trovadorismo português a partir da contextualização da Idade Média, período de seu surgimento, e o mesmo se dá com a Sofrência Pop, dentro da contemporaneidade. A discussão entre os tempos também se estende a representação de uma era na outra, por meio das produções audiovisuais, da literatura e de outras formas de arte. Como metodologia científica, utilizamos a Análise de Conteúdo, proposta por Laurence Bardin (1977), e a análise se desenvolve em torno do álbum de estreia de Duda Beat, “Sinto Muito”, lançado no ano de 2018. Ao categorizar as características comuns nas canções trovadorescas, estudar e observar as histórias contadas e as formas utilizadas pela artista brasileira, ao descrever seus amores e dores, é possível identificar a reprodução de elementos do passado no presente, e perceber o espaço de resposta sendo construído pela mulher contemporânea na Sofrência Pop brasileira. 2022-06-13T12:21:33Z 2022-06-13T12:21:33Z 2021-11-19 FERRAZ, Maria Eduarda Campos de Sá. Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat. 2021. 120f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Sociedade) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade, Palmas, 2021. http://hdl.handle.net/11612/4008 pt_BR application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Trovadorismo; Sofrência Pop; Duda Beat; Troubadourism CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
spellingShingle |
Trovadorismo; Sofrência Pop; Duda Beat; Troubadourism CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO Ferraz, Maria Eduarda Campos de Sá Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat |
topic_facet |
Trovadorismo; Sofrência Pop; Duda Beat; Troubadourism CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This research aims to study the troubadour poetry and its possible reflections on contemporary
brazilian music, represented in the work by the musical genre of Sofrência Pop and the artist
Duda Beat. In addition to that, it proposes the formation of a new genre in the current
productions, the “Response”. Divided in order to present the society and the time in which the
productions appears, aiming a better understanding of both, the research brings the Portuguese
troubadourism from the contextualization of the Middle Ages, period of its emergence, and the
same happens with the Sofrência Pop, within the contemporary world. The discussion between
the times also extends to the representation of one era in the other, through audiovisual
production, literature and other forms of art. As a scientific methodology, we use the Content
Analyses, proposed by Laurence Bardin (1977), and the analysis develops around Duda Beat’s
debut album, “Sinto Muito”, released in 2018. By categorizing the common features in the
troubadour songs, studying and observing the stories and ways used by the singer, while
describing her love and pain, it is possible to identinfy the reproduction of the characteristic
elements of the past in the present, and to perceive the space of response being built by
contemporary women in Brazilian Sofrência Pop. |
author_additional |
Demarchi, André Luis Campanha |
author_additionalStr |
Demarchi, André Luis Campanha |
author |
Ferraz, Maria Eduarda Campos de Sá |
title |
Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat |
title_short |
Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat |
title_full |
Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat |
title_fullStr |
Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat |
title_full_unstemmed |
Mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de Duda Beat |
title_sort |
mulheres em dois tempos: a representação feminina entre o trovadorismo português e a sofrência pop de duda beat |
publishDate |
2022 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/4008 |
_version_ |
1787134443227447296 |
score |
11.753735 |