Dissertação

Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos

This study aims to elicit a set of requirements for a Virtual Learning Environment that guarantees the understanding and consideration of the deaf culture from the methodological approaches used by the deaf person who was the protagonist of the process. Secondly, this work presents in detail the...

ver descrição completa

Autor principal: Luz, Héllen Souza
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4010
id ir-11612-4010
recordtype dspace
spelling ir-11612-40102022-06-14T06:01:41Z Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos Luz, Héllen Souza Santos, eorge França dos Elicitação de Requisitos; Ambiente virtual de Aprendizagem; Surdo; Design Participativo; Elicitation of requirements; Virtual learning environment; Deaf; Participatory design CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO This study aims to elicit a set of requirements for a Virtual Learning Environment that guarantees the understanding and consideration of the deaf culture from the methodological approaches used by the deaf person who was the protagonist of the process. Secondly, this work presents in detail the use of focus groups in the process of elicitation of software requirements and a social science approach, the analysis of thematic-categorial content, to analyze the data resulting from the focus groups guarantee the necessary robustness to the process of software engineering. To do so, it develops an action research that begins in a review of integrative literature that allowed to gather systematically researched references to other relevant material for the state of the art about the design of web environments aimed at the deaf public. It then investigates the needs of the deaf in relation to the use of web environments to support the learning process through Focal Groups and Participatory Design Offices. Finally, it elaborates a catalog of requirements for web-based learning environments focused on the deaf based on comparative analysis of the data obtained in the theoretical framework, the focus groups and the participatory design workshop. The research made it possible to verify that, despite the existence of accessibility standards and the constitutional guarantees directed to the deaf people, much needs to be done so that their inclusion in school and digital informational environments is guaranteed. This delay may be related to the methodological approaches used to understand and teach the difference of the deaf over time. Thus, the understanding and consideration of the deaf culture can be considered the driving force of the other solutions addressed to the inclusion and care of the deaf in the different environments. This understanding must permeate the initiatives of developers, designers, teachers, content developers so that the deaf is effectively served. Esse estudo tem como objetivo elicitar um conjunto de requisitos para um Ambiente Virtual de Aprendizagem que garanta a compreensão e consideração da cultura surda a partir das abordagens metodológicas utilizadas cujo surdo foi protagonista do processo. Secundariamente, este trabalho apresenta, de forma detalhada, a utilização dos grupos focais no processo de elicitação de requisitos de software e uma abordagem das ciências sociais, a análise de conteúdo temática-categorial, para análise dos dados resultantes dos grupos focais que garanta a robustez necessária ao processo de engenharia de software. Para tanto, desenvolve-se uma pesquisa-ação que se inicia em uma revisão de literatura integrativa que permitiu reunir referências pesquisadas de forma sistemática a outros materiais relevantes para o estado da arte acerca do design de ambientes web voltados para o público surdo. Em seguida, investigam-se as necessidades de os surdos em relação ao uso de ambientes web como suporte ao processo de aprendizagem através de Grupos Focais e Oficinas de Design Participativo. Por fim, elabora-se um catálogo de requisitos para ambientes de aprendizagem web voltados ao surdo com base análise comparativa dos dados obtidos no referencial teórico, nos grupos focais e na oficina de design participativo. A pesquisa possibilitou verificar que, apesar da existência de padrões de acessibilidade e das garantias constitucionais direcionadas ao povo surdo, muito precisa ser feito para que sua inclusão em ambientes escolares e informacionais digitais seja garantida. Esse atraso pode estar relacionado às abordagens metodológicas utilizadas para compreender e ensinar a diferença do surdo ao longo dos tempos. Dessa forma, a compreensão e consideração da cultura surda pode ser considerada a força motriz das demais soluções endereçadas à inclusão e atendimento do surdo nos diversos ambientes. Essa compreensão deve perpassar as iniciativas de desenvolvedores, designers, professores, desenvolvedores de conteúdo para que o surdo seja efetivamente atendido. 2022-06-13T12:41:24Z 2022-06-13T12:41:24Z 2019-06-12 Dissertação LUZ, Héllen Souza. Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos.2019. 135f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional e Sistemas) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-graduação em Modelagem Computacional e Sistemas, Palmas, 2019. http://hdl.handle.net/11612/4010 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Sistemas - PPGMCS Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Elicitação de Requisitos; Ambiente virtual de Aprendizagem; Surdo; Design Participativo; Elicitation of requirements; Virtual learning environment; Deaf; Participatory design
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
spellingShingle Elicitação de Requisitos; Ambiente virtual de Aprendizagem; Surdo; Design Participativo; Elicitation of requirements; Virtual learning environment; Deaf; Participatory design
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Luz, Héllen Souza
Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos
topic_facet Elicitação de Requisitos; Ambiente virtual de Aprendizagem; Surdo; Design Participativo; Elicitation of requirements; Virtual learning environment; Deaf; Participatory design
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description This study aims to elicit a set of requirements for a Virtual Learning Environment that guarantees the understanding and consideration of the deaf culture from the methodological approaches used by the deaf person who was the protagonist of the process. Secondly, this work presents in detail the use of focus groups in the process of elicitation of software requirements and a social science approach, the analysis of thematic-categorial content, to analyze the data resulting from the focus groups guarantee the necessary robustness to the process of software engineering. To do so, it develops an action research that begins in a review of integrative literature that allowed to gather systematically researched references to other relevant material for the state of the art about the design of web environments aimed at the deaf public. It then investigates the needs of the deaf in relation to the use of web environments to support the learning process through Focal Groups and Participatory Design Offices. Finally, it elaborates a catalog of requirements for web-based learning environments focused on the deaf based on comparative analysis of the data obtained in the theoretical framework, the focus groups and the participatory design workshop. The research made it possible to verify that, despite the existence of accessibility standards and the constitutional guarantees directed to the deaf people, much needs to be done so that their inclusion in school and digital informational environments is guaranteed. This delay may be related to the methodological approaches used to understand and teach the difference of the deaf over time. Thus, the understanding and consideration of the deaf culture can be considered the driving force of the other solutions addressed to the inclusion and care of the deaf in the different environments. This understanding must permeate the initiatives of developers, designers, teachers, content developers so that the deaf is effectively served.
author_additional Santos, eorge França dos
author_additionalStr Santos, eorge França dos
format Dissertação
author Luz, Héllen Souza
title Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos
title_short Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos
title_full Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos
title_fullStr Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos
title_full_unstemmed Abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos
title_sort abordagem participativa na elicitação de requisitos em ambientes virtuais para aprendizes surdos
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4010
_version_ 1787134348854558720
score 11.675088