/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola
Undergraduate courses in Letters, train the undergraduate to enter the job market, especially as a language teacher. The time to act in the profession is of different possibilities. This study aims to analyze how the theory is being applied in the teaching practice of English language teachers in...
Autor principal: | Casimiro, Evilmara Resende |
---|---|
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/4060 |
id |
ir-11612-4060 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-40602022-07-06T06:02:45Z Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola Casimiro, Evilmara Resende Souza, Neila Nunes de Formação de Professor de Língua Inglesa; Teoria e Prática; Ensino e Aprendizagem; English Language Teacher Training; Theory and Practice; Teaching and Learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Undergraduate courses in Letters, train the undergraduate to enter the job market, especially as a language teacher. The time to act in the profession is of different possibilities. This study aims to analyze how the theory is being applied in the teaching practice of English language teachers in public educational institutions in the state of Tocantins. In particular, it seeks to analyze how English language classes are being used in the seventh period of a class in the Letters course. In addition, to investigate whether such theories have contributed to the construction of knowledge in investigated public schools. We tried to answer the question: how to develop the practice in school efficiently and relate the studies done during the four years at the university? As a methodology, it was intended to use qualitative research with descriptive bias. The application of questionnaires was also used with teacher educator, students of the seventh period and leading teachers to understand the relationship between the theory and the practice of the people involved in the research. The research is based on authors such as Vygotsky (2000), Pimenta (2005), Tardif (1999), among others. As a result of the research, it was intended, in the light of scientific research, to verify how the training of English language teachers has related theoretical and academic knowledge with the reality experienced in school performance. Understand the real reasons for the differences between what is learned in the university and what is applied in schools. Subsequently, contribute to making the relationship between theory and practice viable in meaningful teaching for teachers and students. Os cursos de licenciatura em Letras, na sua maioria, formam o graduando para entrar no mercado de trabalho, especialmente, como professor de línguas. O momento de atuar na profissão é de possibilidades diversas. Este estudo tem como objetivo geral analisar como está sendo a aplicabilidade da teoria na prática docente de professores de língua inglesa em instituições públicas de ensino do estado do Tocantins. Em especial, busca-se analisar como estão sendo empregadas as aulas de língua inglesa no sétimo período de uma turma do curso de Letras. Além disso, investigar se tais teorias têm contribuído para a construção do conhecimento em escolas públicas investigadas. Buscou-se responder à questão: como desenvolver a prática na escola com eficiência e relacionando os estudos feitos durante os quatro anos na universidade? Como metodologia, pretendeu-se utilizar a pesquisa qualitativa com viés descritivo. Utilizou-se também a aplicação de questionários com professor formador, alunos(as) do sétimo período e professoras regentes para entender a relação entre a teoria e a prática dos indivíduos envolvidos na pesquisa. A pesquisa está fundamentada em autores como Vygotsky (2000), Pimenta (2005), Tardif (1999), entre outros. Como resultado da pesquisa pretendeu-se, à luz da pesquisa científica, verificar como a formação dos professores de língua inglesa tem relacionado conhecimentos teóricos e acadêmicos com a realidade vivida na atuação escolar. Compreender os motivos reais das diferenças sobre aquilo que é apreendido na universidade e aquilo que é aplicado nas escolas. Posteriormente, contribuir a viabilizar a relação entre teoria e pratica na atuação docente significativa entre professores e alunos. 2022-07-05T12:39:18Z 2022-07-05T12:39:18Z 2020-06-08 CASIMIRO, Evilmara Resende. Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola.2020.126f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Nacional, 2020. http://hdl.handle.net/11612/4060 pt_BR application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Formação de Professor de Língua Inglesa; Teoria e Prática; Ensino e Aprendizagem; English Language Teacher Training; Theory and Practice; Teaching and Learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Formação de Professor de Língua Inglesa; Teoria e Prática; Ensino e Aprendizagem; English Language Teacher Training; Theory and Practice; Teaching and Learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Casimiro, Evilmara Resende Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola |
topic_facet |
Formação de Professor de Língua Inglesa; Teoria e Prática; Ensino e Aprendizagem; English Language Teacher Training; Theory and Practice; Teaching and Learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
Undergraduate courses in Letters, train the undergraduate to enter the job market, especially as
a language teacher. The time to act in the profession is of different possibilities. This study aims
to analyze how the theory is being applied in the teaching practice of English language teachers
in public educational institutions in the state of Tocantins. In particular, it seeks to analyze how
English language classes are being used in the seventh period of a class in the Letters course.
In addition, to investigate whether such theories have contributed to the construction of
knowledge in investigated public schools. We tried to answer the question: how to develop the
practice in school efficiently and relate the studies done during the four years at the university?
As a methodology, it was intended to use qualitative research with descriptive bias. The
application of questionnaires was also used with teacher educator, students of the seventh period
and leading teachers to understand the relationship between the theory and the practice of the
people involved in the research. The research is based on authors such as Vygotsky (2000),
Pimenta (2005), Tardif (1999), among others. As a result of the research, it was intended, in the
light of scientific research, to verify how the training of English language teachers has related
theoretical and academic knowledge with the reality experienced in school performance.
Understand the real reasons for the differences between what is learned in the university and
what is applied in schools. Subsequently, contribute to making the relationship between theory
and practice viable in meaningful teaching for teachers and students. |
author_additional |
Souza, Neila Nunes de |
author_additionalStr |
Souza, Neila Nunes de |
author |
Casimiro, Evilmara Resende |
title |
Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola |
title_short |
Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola |
title_full |
Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola |
title_fullStr |
Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola |
title_full_unstemmed |
Tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de Língua Inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola |
title_sort |
tessituras epistemológicas e metodológicas na formação inicial dos professores de língua inglesa: o mundo vivido na universidade e na escola |
publishDate |
2022 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/4060 |
_version_ |
1787134323643645952 |
score |
11.653393 |