Dissertação

O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História

This dissertation has as its theme the use of Archaeological Heritage in History Classes. The aim of this work was to present how the archaeological records found in the municipality of Lajeado, State of Tocantins, can contribute to the History classes at Escola Municipal Sebastião de Sales Monteiro...

ver descrição completa

Autor principal: Nascimento Junior, José Alves Nunes do
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4375
id ir-11612-4375
recordtype dspace
spelling ir-11612-43752022-11-11T06:01:04Z O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História Nascimento Junior, José Alves Nunes do Sousa, Bertone de Oliveira Ensino de História. Pré-História. Patrimônio Arqueológico. Educação Patrimonial. CNPQ::OUTROS This dissertation has as its theme the use of Archaeological Heritage in History Classes. The aim of this work was to present how the archaeological records found in the municipality of Lajeado, State of Tocantins, can contribute to the History classes at Escola Municipal Sebastião de Sales Monteiro. The objective was to demonstrate the feasibility of working the Archaeological Heritage of Lajeado through Heritage Education. For this work, the methodology of bibliographic research, documental research and iconographic research was used. In this sense, it was possible to demonstrate the possibility of using innovative ways to arouse student interest in topics such as Prehistory. Therefore, based on the results of this master's thesis, it was proposed to create a Digital Image Panel on the social network Instagram, managed by the students themselves, and which will serve to share experiences lived through contact with the Archaeological Heritage of Lajeado. This didactic-pedagogical product is in line with the Heritage Education proposal, and helps in the teaching/learning process in History classes. Esta dissertação tem como tema o uso do Patrimônio Arqueológico nas Aulas de História. Buscou-se com este trabalho apresentar como os registros arqueológicos encontrados no município de Lajeado, estado do Tocantins, podem contribuir para as aulas de História da Escola Municipal Sebastião de Sales Monteiro. O objetivo foi demonstrar a viabilidade de trabalhar o Patrimônio Arqueológico de Lajeado através da Educação Patrimonial. Para este trabalho, foram usadas as metodologias de pesquisa bibliográfica, pesquisa documental e pesquisa iconográfica. Nesse sentido, foi possível demonstrar a possibilidade de usar formas inovadoras para despertar o interesse do estudante por temáticas como a Pré-História. Para tanto, a partir dos resultados desta dissertação de mestrado, foi proposta a criação de um Painel Digital de Imagens na rede social Instagram, administrada pelos próprios estudantes, e que servirá para compartilhar experiências vividas pelo contato com o Patrimônio Arqueológico de Lajeado. Esse produto didático-pedagógico alinha-se com a proposta de Educação Patrimonial, auxiliando no processo de ensino-aprendizagem nas aulas de História. 2022-11-10T12:22:34Z 2022-11-10T12:22:34Z 2022 Dissertação NASCIMENTO JUNIOR, José Alves Nunes do. O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História. 2022.102f. Dissertação – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Mestrado profissional em ensino de História, Araguaína, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4375 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Ensino de História - ProfHistória Araguaína
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de História. Pré-História. Patrimônio Arqueológico. Educação Patrimonial.
CNPQ::OUTROS
spellingShingle Ensino de História. Pré-História. Patrimônio Arqueológico. Educação Patrimonial.
CNPQ::OUTROS
Nascimento Junior, José Alves Nunes do
O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História
topic_facet Ensino de História. Pré-História. Patrimônio Arqueológico. Educação Patrimonial.
CNPQ::OUTROS
description This dissertation has as its theme the use of Archaeological Heritage in History Classes. The aim of this work was to present how the archaeological records found in the municipality of Lajeado, State of Tocantins, can contribute to the History classes at Escola Municipal Sebastião de Sales Monteiro. The objective was to demonstrate the feasibility of working the Archaeological Heritage of Lajeado through Heritage Education. For this work, the methodology of bibliographic research, documental research and iconographic research was used. In this sense, it was possible to demonstrate the possibility of using innovative ways to arouse student interest in topics such as Prehistory. Therefore, based on the results of this master's thesis, it was proposed to create a Digital Image Panel on the social network Instagram, managed by the students themselves, and which will serve to share experiences lived through contact with the Archaeological Heritage of Lajeado. This didactic-pedagogical product is in line with the Heritage Education proposal, and helps in the teaching/learning process in History classes.
author_additional Sousa, Bertone de Oliveira
author_additionalStr Sousa, Bertone de Oliveira
format Dissertação
author Nascimento Junior, José Alves Nunes do
title O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História
title_short O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História
title_full O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História
title_fullStr O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História
title_full_unstemmed O patrimônio arqueológico de Lajeado - TO: Uma abordagem nas aulas de História
title_sort o patrimônio arqueológico de lajeado - to: uma abordagem nas aulas de história
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4375
_version_ 1787134545641865216
score 11.653393