Monografia

Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema

This work has as its theme the analysis of the academic performance obtained in the Enade test by Pedagogy students at the UFT campus of Miracema. This research is important since there are no studies carried out at UFT, Miracema campus, within the scope of the graduation course conclusion works tha...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Miriã Silva dos
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4394
id ir-11612-4394
recordtype dspace
spelling ir-11612-43942022-11-18T06:01:12Z Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema Santos, Miriã Silva dos Birck, Rosemeri Enade Pedagogia - História - Brasil Ensino superior- Avaliação Formação docente CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work has as its theme the analysis of the academic performance obtained in the Enade test by Pedagogy students at the UFT campus of Miracema. This research is important since there are no studies carried out at UFT, Miracema campus, within the scope of the graduation course conclusion works that evidence this theme. Therefore, we can collaborate in the apprehension of the ethical-political and technical-instrumental dimensions of the Degree in Pedagogy at UFT- Miracema campus. The objective of this research was to explain the results that were obtained in the Enade test by the academics of the Pedagogy Course in the municipality of Miracema. In order to reinforce the significant points, some criteria that are characterized as a research problem were taken into account: 1) What is the historical path of the Pedagogy course in Brazil and what aimed for students and courses to be evaluated? 2) What are the data on the evaluation of Pedagogy students based on institutional documents, including the ENADE Reports and what do these data reveal? In general terms, the results obtained in this research reveal data that are still unsatisfactory and a set of factors that contribute to these results, as presented in the analyzes carried out, making it necessary not only to intervene by the university, but also by other public bodies that are carried out. responsible for the score obtained in Enade. This research is bibliographic and documentary. For the first stage, we used the following theoretical references, among others: Brzezinski (2007); Saviani (2008); Ribeiro (2014); Griboki (2012); Silva (2003); Frigotto (2010). For the documentary research, the Enade reports from the years 2011, 2014 and 2017 were analyzed. This work seeks to assist the Pedagogy course in the construction of a teaching that is committed to pedagogical political processes, concerned with the training of professionals’ competent, acting in a necessary way in the construction of a professional and pedagogical training of quality. Este trabalho tem como tema a análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT campus de Miracema. Essa pesquisa é importante visto que não há estudos realizados na UFT, campus de Miracema, no âmbito dos trabalhos de conclusão de curso de graduação que evidencia este tema. Logo podemos colaborar na apreensão das dimensões ético-política e técnico-instrumental formativas do Curso de Licenciatura em Pedagogia da UFT-campus de Miracema. Objetivou-se nessa pesquisa explicitar os resultados que foram obtidos na prova do Enade pelos acadêmicos do Curso de Pedagogia do município de Miracema. Para o reforço dos pontos significativos, se levou em consideração alguns critérios que se caracterizam como problema da pesquisa: 1) Qual percurso histórico do curso de Pedagogia no Brasil e o que objetivou que discentes e cursos passassem a ser avaliados? 2) Quais os dados sobre a avaliação de discentes de Pedagogia com base nos documentos institucionais, incluindo os Relatórios do ENADE e o que revelam estes dados? Em linhas gerais os resultados obtidos nessa pesquisa revelam dados ainda insatisfatórios e um conjunto de fatores que contribuem para estes resultados, conforme apresentado nas análises realizadas, tornando-se necessária não só uma intervenção da universidade, mas também, de outros órgãos públicos que se fazem responsáveis conseguintemente pela nota obtida no Enade. Esta pesquisa é de cunho bibliográfico e documental. Para a primeira etapa utilizamos para o amadurecimento dessa temática dos seguintes referenciais teóricos e dentre outros: Brzezinski (2007); Saviani (2008); Ribeiro (2014); Griboki (2012); Silva (2003); Frigotto (2010). Para a pesquisa documental fez-se análise dos relatórios do Enade dos anos de 2011, 2014 e 2017. Esse trabalho busca auxiliar o curso de Pedagogia quanto à construção de um ensino que esteja compromissado com os processos políticos pedagógicos, preocupado com a formação de profissionais competentes, agindo de forma necessária na construção de uma formação profissional e pedagógica de qualidade. 2022-11-17T19:25:19Z 2022-11-17T19:25:19Z 2022-11-17 Monografia SANTOS, Miriã Silva dos. Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema. 2022. 37 f. Monografia (Graduação em Pedagogia). Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4394 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Enade
Pedagogia - História - Brasil
Ensino superior- Avaliação
Formação docente
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Enade
Pedagogia - História - Brasil
Ensino superior- Avaliação
Formação docente
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Santos, Miriã Silva dos
Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema
topic_facet Enade
Pedagogia - História - Brasil
Ensino superior- Avaliação
Formação docente
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work has as its theme the analysis of the academic performance obtained in the Enade test by Pedagogy students at the UFT campus of Miracema. This research is important since there are no studies carried out at UFT, Miracema campus, within the scope of the graduation course conclusion works that evidence this theme. Therefore, we can collaborate in the apprehension of the ethical-political and technical-instrumental dimensions of the Degree in Pedagogy at UFT- Miracema campus. The objective of this research was to explain the results that were obtained in the Enade test by the academics of the Pedagogy Course in the municipality of Miracema. In order to reinforce the significant points, some criteria that are characterized as a research problem were taken into account: 1) What is the historical path of the Pedagogy course in Brazil and what aimed for students and courses to be evaluated? 2) What are the data on the evaluation of Pedagogy students based on institutional documents, including the ENADE Reports and what do these data reveal? In general terms, the results obtained in this research reveal data that are still unsatisfactory and a set of factors that contribute to these results, as presented in the analyzes carried out, making it necessary not only to intervene by the university, but also by other public bodies that are carried out. responsible for the score obtained in Enade. This research is bibliographic and documentary. For the first stage, we used the following theoretical references, among others: Brzezinski (2007); Saviani (2008); Ribeiro (2014); Griboki (2012); Silva (2003); Frigotto (2010). For the documentary research, the Enade reports from the years 2011, 2014 and 2017 were analyzed. This work seeks to assist the Pedagogy course in the construction of a teaching that is committed to pedagogical political processes, concerned with the training of professionals’ competent, acting in a necessary way in the construction of a professional and pedagogical training of quality.
author_additional Birck, Rosemeri
author_additionalStr Birck, Rosemeri
format Monografia
author Santos, Miriã Silva dos
title Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema
title_short Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema
title_full Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema
title_fullStr Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema
title_full_unstemmed Análise do rendimento acadêmico obtido na prova do Enade pelos estudantes de Pedagogia UFT Campus de Miracema
title_sort análise do rendimento acadêmico obtido na prova do enade pelos estudantes de pedagogia uft campus de miracema
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4394
_version_ 1787134227062456320
score 11.674684