Monografia

As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.

The indigenous populations are owners of mathematical knowledge typical of their own culture, which is used in various manual activities, such as the production of handicrafts and others. Given the existence of this knowledge, this study was carried out according to the principles of Ethnomathema...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Wesley Coelho de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4507
id ir-11612-4507
recordtype dspace
spelling ir-11612-45072023-01-24T06:01:12Z As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais. Sousa, Wesley Coelho de Melo, Elisângela Aparecida Pereira de Melo Cestarias Indígenas. Etnomatemática. Geometria. GeoGebra. Tecnologias Digitais. Indigenous baskets. Ethnomathematics. Geometry. GeoGebra. Digital Technologies. CNPQ::OUTROS The indigenous populations are owners of mathematical knowledge typical of their own culture, which is used in various manual activities, such as the production of handicrafts and others. Given the existence of this knowledge, this study was carried out according to the principles of Ethnomathematics, considering the geometric elements present in a basket produced by the Akwē-Xerente indigenous people, in order to ask: what mathematical local knowledge be evidenced in indigenous baskets? and aiming to present possibilities of educational practices for teaching Euclidean Plane Geometry mediated by digital technologies based on the geometric elements identified, establishing a relationship between school mathematical knowledge and traditional knowledge. The research was conducted from a qualitative descriptive approach based on ethno-investigation as a descriptive resource of the geometric figures contained in an artifact belonging to an indigenous social group. The meticulous analysis of the geometries presents in the object of this study through the GeoGebra Software allowed exploring other technologies and potentialities involving the teaching and learning of mathematics. As such, the mathematical knowledges of indigenous populations foment new teaching and learning practices that value cultural knowledges and the use of digital technologies. Os povos indígenas são detentores de conhecimentos matemáticos próprios de sua cultura, que são empregados em diversas atividades manuais, tais como a produção de artesanatos e outros. Dado a existência destes conhecimentos, este estudo foi realizado à luz da Etnomatemática, considerando os elementos geométricos presentes em uma cestaria produzida pelas indígenas da etnia Akwē-Xerente, de modo a questionarmos: quais conhecimentos matemáticos locais podem ser evidenciados nas cestarias indígenas? e tendo o objetivo de apresentar possibilidades de práticas educacionais para o ensino de Geometria Euclidiana Plana mediadas pelas tecnologias digitais com base nos motivos geométricos identificados, estabelecendo uma relação entre os saberes matemáticos escolares e os saberes tradicionais. A pesquisa foi realizada a partir de abordagem qualitativa descritiva fundamentada pela etnopesquisa como um recurso descritivo das figuras geométricas contidas em um artefato pertencente a um grupo social indígena. A análise meticulosa das geometrias presentes no objeto deste estudo por meio do Software GeoGebra permitiu explorar outras tecnologias e potencialidades envolvendo ensino e aprendizagem da Matemática. Assim, os conhecimentos matemáticos dos povos indígenas fomentam novas práticas de ensino e aprendizagem que valorizam conhecimentos culturais e uso de tecnologias digitais. 2023-01-23T20:27:20Z 2023-01-23T20:27:20Z 2023-01-23 Monografia SOUSA, Wesley Coêlho de. As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais. 2021. 59 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4507 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Cestarias Indígenas. Etnomatemática. Geometria. GeoGebra. Tecnologias Digitais. Indigenous baskets. Ethnomathematics. Geometry. GeoGebra. Digital Technologies.
CNPQ::OUTROS
spellingShingle Cestarias Indígenas. Etnomatemática. Geometria. GeoGebra. Tecnologias Digitais. Indigenous baskets. Ethnomathematics. Geometry. GeoGebra. Digital Technologies.
CNPQ::OUTROS
Sousa, Wesley Coelho de
As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.
topic_facet Cestarias Indígenas. Etnomatemática. Geometria. GeoGebra. Tecnologias Digitais. Indigenous baskets. Ethnomathematics. Geometry. GeoGebra. Digital Technologies.
CNPQ::OUTROS
description The indigenous populations are owners of mathematical knowledge typical of their own culture, which is used in various manual activities, such as the production of handicrafts and others. Given the existence of this knowledge, this study was carried out according to the principles of Ethnomathematics, considering the geometric elements present in a basket produced by the Akwē-Xerente indigenous people, in order to ask: what mathematical local knowledge be evidenced in indigenous baskets? and aiming to present possibilities of educational practices for teaching Euclidean Plane Geometry mediated by digital technologies based on the geometric elements identified, establishing a relationship between school mathematical knowledge and traditional knowledge. The research was conducted from a qualitative descriptive approach based on ethno-investigation as a descriptive resource of the geometric figures contained in an artifact belonging to an indigenous social group. The meticulous analysis of the geometries presents in the object of this study through the GeoGebra Software allowed exploring other technologies and potentialities involving the teaching and learning of mathematics. As such, the mathematical knowledges of indigenous populations foment new teaching and learning practices that value cultural knowledges and the use of digital technologies.
author_additional Melo, Elisângela Aparecida Pereira de Melo
author_additionalStr Melo, Elisângela Aparecida Pereira de Melo
format Monografia
author Sousa, Wesley Coelho de
title As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.
title_short As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.
title_full As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.
title_fullStr As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.
title_full_unstemmed As geometrias presentes em uma cestaria Akwē-Xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.
title_sort as geometrias presentes em uma cestaria akwē-xerente e as possibilidades de ensino e aprendizagem mediadas pelas tecnologias digitais.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4507
_version_ 1787134305073364992
score 11.653393