Monografia

Educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro

Financial Education is related to our daily lives and there are no doubts that should be taught since Basic Education, as it can help in the consumption habits of society. In view of this, this work tried to answer the following question: How to approach concepts of Financial Education in Basic E...

ver descrição completa

Autor principal: ARAÚJO, Atalia de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4695
id ir-11612-4695
recordtype dspace
spelling ir-11612-46952023-02-09T06:00:53Z Educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro ARAÚJO, Atalia de OLIVEIRA, Sinval de Indebtedness Financial Habits Consumer society Financial Education Fair Endividamento Hábitos Financeiros Sociedade consumista Feira da Educação Financeira CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Financial Education is related to our daily lives and there are no doubts that should be taught since Basic Education, as it can help in the consumption habits of society. In view of this, this work tried to answer the following question: How to approach concepts of Financial Education in Basic Education? The main objective of this research was to develop a methodological approach aimed at teaching Financial Education. The methodology used to carry out the study was bibliographic research, together with the creation of records for the registration of data and conceptual information that were articulated in the design of a didactic proposal. As a result, we highlight the presentation of a didactic proposal that respects planning guidelines, which was organized in the form of a fair for the exploration of financial concepts in a dynamic and illustrative way from the levels of Financial Literacy and the objectives of the National Strategy for Financial Education-ENEF. The proposal was called A Educação Financeira está relacionada com nosso cotidiano e não existem dúvidas que deve ser ensinada desde a Educação Básica, pois a mesma pode auxiliar nos hábitos de consumo da sociedade. Em vista disso, este trabalho procurou responder o seguinte questionamento: Como abordar conceitos de Educação Financeira na Educação Básica? O objetivo principal desta pesquisa foi a elaboração de uma abordagem metodológica voltada ao ensino de Educação Financeira. A metodologia utilizada para a realização do estudo foi a pesquisa bibliográfica, juntamente com realização de fichamentos para o registro de dados e informações conceituais que foram articulados na concepção de uma proposta didática. Como resultados destaca-se a apresentação de uma proposta didática que respeita orientações de planejamento, que foi organizada na forma de uma feira para a exploração de conceitos financeiros de modo dinâmico e ilustrativo a partir dos níveis de Letramento Financeiro e os objetivos da Estratégia Nacional de Educação Financeira-ENEF. A proposta foi denominada por "Feira da Educação Financeira". 2023-02-08T13:36:30Z 2023-02-08T13:36:30Z 2023 Monografia ARAÚJO, Atalia de. 2021. 56 f. Trabalho de conclusão de curso em Licenciatura em Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2021. http://hdl.handle.net/11612/4695 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Indebtedness
Financial Habits
Consumer society
Financial Education Fair
Endividamento
Hábitos Financeiros
Sociedade consumista
Feira da Educação Financeira
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Indebtedness
Financial Habits
Consumer society
Financial Education Fair
Endividamento
Hábitos Financeiros
Sociedade consumista
Feira da Educação Financeira
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
ARAÚJO, Atalia de
Educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro
topic_facet Indebtedness
Financial Habits
Consumer society
Financial Education Fair
Endividamento
Hábitos Financeiros
Sociedade consumista
Feira da Educação Financeira
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Financial Education is related to our daily lives and there are no doubts that should be taught since Basic Education, as it can help in the consumption habits of society. In view of this, this work tried to answer the following question: How to approach concepts of Financial Education in Basic Education? The main objective of this research was to develop a methodological approach aimed at teaching Financial Education. The methodology used to carry out the study was bibliographic research, together with the creation of records for the registration of data and conceptual information that were articulated in the design of a didactic proposal. As a result, we highlight the presentation of a didactic proposal that respects planning guidelines, which was organized in the form of a fair for the exploration of financial concepts in a dynamic and illustrative way from the levels of Financial Literacy and the objectives of the National Strategy for Financial Education-ENEF. The proposal was called
author_additional OLIVEIRA, Sinval de
author_additionalStr OLIVEIRA, Sinval de
format Monografia
author ARAÚJO, Atalia de
title Educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro
title_short Educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro
title_full Educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro
title_fullStr Educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro
title_full_unstemmed Educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro
title_sort educação financeira na educação básica: uma proposta didática a partir do letramento financeiro
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4695
_version_ 1787134498183315456
score 11.755432