/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras
Pibid 2018-2020 provided students in the early periods of undergraduate teaching courses to start a connection with public schools. Our Pibid on Undergraduate Language Teaching course at the Federal University of Tocantins, in Porto Nacional promoted the contact of undergraduates with the ruling...
Autor principal: | SILVA, Rafael Lisboa Da |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/4757 |
id |
ir-11612-4757 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-47572023-02-10T06:01:25Z Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras SILVA, Rafael Lisboa Da CAPUCHINHO, Adriana Carvalho Formação de professores Ensino-aprendizagem de línguas Sequências didáticas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Pibid 2018-2020 provided students in the early periods of undergraduate teaching courses to start a connection with public schools. Our Pibid on Undergraduate Language Teaching course at the Federal University of Tocantins, in Porto Nacional promoted the contact of undergraduates with the ruling documents of Brazil’s basic national education, mainly in the languages area, more specifically in Portuguese and English [LDBN (BRAZIL, 2017), PCNs (BRAZIL, 1998), BNCC (BRAZIL, 2017)]. They also studied and worked with discursive genres applying didactic sequences (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004) in a multiliteracies approach as prescribed by BNCC (BRAZIL, 2017). Working on multimodal reading and writing practices along with digital technologies is essential in shaping critical citizens prepared to continually learn and deal with transformations in learning and in their relationship with the world. Our project has sought to develop DSs in cycles of four two-and- a-half-hour workshops in three elementary schools in the municipality. Groups of three to five undergraduates performed collaborative and transdisciplinary work assisting up to ten students in the appropriation of reading and writing various genres: musical and visual parodies, memes, cartoons, lyrics, social critical poems, news blogs, graphic and digital comics, as well as canonical discursive genres, such as literary memories and chronicles. We have noticed some resistance from a few of the program participants, both from supervisors, who were experienced teachers, as well as from Pibidians, who were students at the beginning of college, in using digital reading and writing production resources implanted in Pibid. On the other hand, the more multimodal and critical the activities were the higher the receptivity in schools our students met. The whole group involved could observe the social impact of their teaching and learning work as well as their improvement as teachers to be, despite their individual difficulties or the lack of resources at schools (fans, air conditioning, snacks, computers, wifi connection and other materials) O Pibid 2018-2020 previa a participação de discentes dos semestres iniciais dos cursos de licenciatura na escola pública. Procuramos no Pibid do curso de Letras da Universidade Federal do Tocantins, no campus de Porto Nacional, promover o contato dos licenciandos iniciantes com os documentos reguladores do ensino básico, especialmente na área de linguagens, mais especificamente em língua Portuguesa e em Língua Inglesa [LDBN (BRASIL, 2017), PCNs (BRASIL, 1998), BNCC (BRASIL, 2017)], bem como com o trabalho com gêneros discursivos através de sequências didáticas (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004) e com os multiletramentos (COPE; KALANTZIS, 2012) conforme previsto na BNCC (BRASIL, 2017). Trabalhar práticas de leitura e escrita multimodais aliadas às tecnologias digitais torna-se fundamental na formação de cidadãos críticos preparados para aprender continuamente e para lidar com as transformações nas relações com o mundo e com a aprendizagem. Nosso projeto buscou desenvolver SDs em ciclos de quatro oficinas de duas horas e meia cada no ensino fundamental no município. Os Pibidianos, divididos em grupos de três a cinco, realizaram trabalho colaborativo e transdisciplinar atendendo até 10 estudantes na apropriação de leitura e escrita de diversos gêneros: paródias musicais e visuais, memes, poemas sociais, charges, tirinhas, letras de música, blogs jornalísticos, histórias em quadrinhos gráficas e em ambientes digitais, bem como gêneros discursivos canônicos, como memórias literárias e crônicas. Notamos certa resistência dos participantes do programa, tanto de supervisores, docentes experientes, como também de pibidianos, alunos em início de curso superior, ao utilizar recursos de leitura e produção de escrita digital implantados no PIBID. Por outro lado, encontramos receptividade dos alunos nas escolas quanto maior fosse a multimodalidade e criticidade das atividades propostas. Todo o grupo envolvido observou o impacto social de seu trabalho de ensino-aprendizagem e seu aprimoramento como docentes em formação, a despeito das dificuldades pessoais iniciais e da carência de recursos nas escolas (ventiladores, lanche, computadores, conexão wifi entre outros materiais). 2023-02-09T13:39:33Z 2023-02-09T13:39:33Z 2023-02-09 Artigo SILVA, Rafael Lisboa da. Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras. 2021. 36 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras-Língua Portuguesa e Suas Respectivas Literaturas, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2021. http://hdl.handle.net/11612/4757 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS ‒ LÍNGUA PORTUGUESA E RESPECTIVAS LITERATURAS Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Formação de professores Ensino-aprendizagem de línguas Sequências didáticas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Formação de professores Ensino-aprendizagem de línguas Sequências didáticas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS SILVA, Rafael Lisboa Da Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras |
topic_facet |
Formação de professores Ensino-aprendizagem de línguas Sequências didáticas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
Pibid 2018-2020 provided students in the early periods of undergraduate teaching courses to
start a connection with public schools. Our Pibid on Undergraduate Language Teaching course
at the Federal University of Tocantins, in Porto Nacional promoted the contact of
undergraduates with the ruling documents of Brazil’s basic national education, mainly in the
languages area, more specifically in Portuguese and English [LDBN (BRAZIL, 2017), PCNs
(BRAZIL, 1998), BNCC (BRAZIL, 2017)]. They also studied and worked with discursive
genres applying didactic sequences (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004) in a
multiliteracies approach as prescribed by BNCC (BRAZIL, 2017). Working on multimodal
reading and writing practices along with digital technologies is essential in shaping critical
citizens prepared to continually learn and deal with transformations in learning and in their
relationship with the world. Our project has sought to develop DSs in cycles of four two-and-
a-half-hour workshops in three elementary schools in the municipality. Groups of three to five
undergraduates performed collaborative and transdisciplinary work assisting up to ten students
in the appropriation of reading and writing various genres: musical and visual parodies, memes,
cartoons, lyrics, social critical poems, news blogs, graphic and digital comics, as well as
canonical discursive genres, such as literary memories and chronicles. We have noticed some
resistance from a few of the program participants, both from supervisors, who were experienced
teachers, as well as from Pibidians, who were students at the beginning of college, in using
digital reading and writing production resources implanted in Pibid. On the other hand, the more
multimodal and critical the activities were the higher the receptivity in schools our students
met. The whole group involved could observe the social impact of their teaching and learning
work as well as their improvement as teachers to be, despite their individual difficulties or the
lack of resources at schools (fans, air conditioning, snacks, computers, wifi connection and
other materials) |
author_additional |
CAPUCHINHO, Adriana Carvalho |
author_additionalStr |
CAPUCHINHO, Adriana Carvalho |
format |
Artigo |
author |
SILVA, Rafael Lisboa Da |
title |
Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras |
title_short |
Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras |
title_full |
Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras |
title_fullStr |
Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras |
title_full_unstemmed |
Multiletramentos no Pibid de Letras da Universidade Federal do Tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras |
title_sort |
multiletramentos no pibid de letras da universidade federal do tocantins: caminhando para práticas sociais inovadoras |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/4757 |
_version_ |
1787134548462534656 |
score |
11.755432 |