Monografia

Educação inclusiva:

The research aims to understand how teachers of mathematics are moving within the classroom, while receiving deaf students, and in what way the initial training they received in graduate, with emphasis on the discipline of LIBRAS, contributes to the mathematical communication in the sign language...

ver descrição completa

Autor principal: CONCEIÇÃO, Joyce Carvalho da
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5074
id ir-11612-5074
recordtype dspace
spelling ir-11612-50742023-03-14T06:01:06Z Educação inclusiva: reflexões sobre a formação de professores paro o ensino de matemática aos alunos surdos. CONCEIÇÃO, Joyce Carvalho da VENTURIN, Jamur Andre Educação Inclusiva, Libras, Formação de Professores, Inclusive Education, Libras, Teacher Training. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The research aims to understand how teachers of mathematics are moving within the classroom, while receiving deaf students, and in what way the initial training they received in graduate, with emphasis on the discipline of LIBRAS, contributes to the mathematical communication in the sign language of the teacher with the deaf student. The locus of the research was given through the application of a questionnaire with 6 questions open to three teachers who graduated from the Mathematics course at UFT, Araguaína Campus. The method of analysis employed was Ideographic and Nomothetic, supported by phenomenology. For the first analysis are constituted the units of meaning. For the second analysis, we constitute the convergences, coming from the units of meaning. In this direction, we constitute nuclei of ideas that bring more general interpretations of the investigated phenomenon. The results show that the training in the discipline of Libras gives the teacher a basic learning in terms of personal pressentation, alphabet in sign language, facil expression and words of certain objects. However, the discipline does not address the teaching of mathematics in sign language so that the mathematics teacher can teach classes using sing language for deaf students. A pesquisa teve como objetivo buscar compreender como os professores de matemática estão se movimentando dentro da sala de aula, ao estar recebendo alunos surdos, visando descrever de que modo a formação inicial que receberam na graduação, com ênfase na disciplina de Libras contribui para a comunicação matemática na língua de sinais do professor com o aluno surdo. O lócus da pesquisa se deu através da aplicação de um questionário com 6 perguntas abertas para três professores egressos do curso de matemática da UFT, câmpus de Araguaína. O método de análise empregado foi a Ideográfica e Nomotética, sustentado na fenomenologia. Para a primeira análise são constituídos as unidades de sentido e as unidades de significado. Para a segunda análise, constituímos as convergências, advindas das unidades de significado. Nessa direção, constituímos núcleos de ideias que trazem interpretações mais gerais do fenômeno investigado. Os resultados obtidos, evidenciam que a formação na disciplina de Libras proporciona ao professor uma aprendizagem básica em termos de apresentação pessoal, alfabeto na língua de sinais, expressão facial e de palavras de determinados objetos. Porém, na disciplina não é tratado o ensino de matemática na língua de sinais para que o professor de matemática possa ministrar aulas se valendo da língua de sinais para alunos surdos. 2023-03-14T00:20:20Z 2023-03-14T00:20:20Z 2023-03-13 Monografia CONCEIÇÃO, Joyce Carvalho da. EDUCAÇÃO INCLUSIVA: REFLEXÕES SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA AOS ALUNOS SURDOS. 2019. 58 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2019. http://hdl.handle.net/11612/5074 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação Inclusiva,
Libras,
Formação de Professores,
Inclusive Education,
Libras,
Teacher Training.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Educação Inclusiva,
Libras,
Formação de Professores,
Inclusive Education,
Libras,
Teacher Training.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
CONCEIÇÃO, Joyce Carvalho da
Educação inclusiva:
topic_facet Educação Inclusiva,
Libras,
Formação de Professores,
Inclusive Education,
Libras,
Teacher Training.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description The research aims to understand how teachers of mathematics are moving within the classroom, while receiving deaf students, and in what way the initial training they received in graduate, with emphasis on the discipline of LIBRAS, contributes to the mathematical communication in the sign language of the teacher with the deaf student. The locus of the research was given through the application of a questionnaire with 6 questions open to three teachers who graduated from the Mathematics course at UFT, Araguaína Campus. The method of analysis employed was Ideographic and Nomothetic, supported by phenomenology. For the first analysis are constituted the units of meaning. For the second analysis, we constitute the convergences, coming from the units of meaning. In this direction, we constitute nuclei of ideas that bring more general interpretations of the investigated phenomenon. The results show that the training in the discipline of Libras gives the teacher a basic learning in terms of personal pressentation, alphabet in sign language, facil expression and words of certain objects. However, the discipline does not address the teaching of mathematics in sign language so that the mathematics teacher can teach classes using sing language for deaf students.
author_additional VENTURIN, Jamur Andre
author_additionalStr VENTURIN, Jamur Andre
format Monografia
author CONCEIÇÃO, Joyce Carvalho da
title Educação inclusiva:
title_short Educação inclusiva:
title_full Educação inclusiva:
title_fullStr Educação inclusiva:
title_full_unstemmed Educação inclusiva:
title_sort educação inclusiva:
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5074
_version_ 1787134179553574912
score 11.755432