Monografia

Uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína.

This paper aims to highlight some contributions that the Mathematics Teaching Laboratory (LEM) can offer to the teaching and learning of mathematics, especially to the training of teachers. First, we analyze the use of the mathematics teaching laboratory in basic education; We then took an approa...

ver descrição completa

Autor principal: ALMEIDA, Thiago Pereira de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5091
id ir-11612-5091
recordtype dspace
spelling ir-11612-50912023-03-15T06:01:52Z Uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína. ALMEIDA, Thiago Pereira de PEEL, Misleine Andrade Ferreira Laboratório de Ensino de Matemática - LEM, Recursos didáticos, Aprendizagem de matemática, Laboratory of Mathematics Teaching - LEM, Didactic resources, Learning math. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This paper aims to highlight some contributions that the Mathematics Teaching Laboratory (LEM) can offer to the teaching and learning of mathematics, especially to the training of teachers. First, we analyze the use of the mathematics teaching laboratory in basic education; We then took an approach on the use of LEM in teacher training. The intention was to answer the following problems: How important is LEM in teacher education? What influence has LEM provided to academics in their teaching perspective? The theoretical basis is based on authors who emphasize the use of LEM in undergraduate courses, such as Lorenzato (2009), Turrioni (2004), Freitas (2015) and D'Ambrosio (1996). We present an opinion survey with the application of a questionnaire, in the classes of the last three periods of the degree course in Mathematics of the Federal University of Tocantins - UFT, campus of Araguaína, to investigate what future teachers think about the use of didactic resources Available in the LEM for the teaching and learning of mathematics, as well as the opinion of those licenciandos as to the use of LEM in their academic formations. Based on the results, we made relevant discussion and reflections. As contributions we present a proposal to be worked with the graduates of the math course, especially with the scholarship holders of the LEM. Este trabalho visa evidenciar algumas contribuições que o Laboratório de Ensino de Matemática (LEM) pode oferecer ao ensino e à aprendizagem de matemática, em especial à formação de professores. Primeiramente analisamos o uso do laboratório de ensino de matemática na educação básica; em seguida fizemos uma abordagem sobre a utilização do LEM na formação de professores. A intenção foi responder as seguintes problemáticas: Qual a importância do LEM na formação de professores? Que influência o LEM tem proporcionado aos acadêmicos, na sua perspectiva de ensino? A fundamentação teórica está em autores que enfatizam a utilização do LEM nos cursos de licenciaturas, os quais destacamos, Lorenzato (2009), Turrioni (2004), Freitas (2015) e D’Ambrosio (1996). Apresentamos uma pesquisa de opinião com a aplicação de um questionário, nas turmas dos três últimos períodos do curso de licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Tocantins - UFT, câmpus de Araguaína, para investigar o que os futuros professores pensam sobre a utilização dos recursos didáticos disponíveis no LEM para o ensino e para a aprendizagem da matemática, bem como a opinião desses licenciandos quanto a utilização do LEM em suas formações acadêmicas. Com base nos resultados fizemos discussão e reflexões pertinentes. Como contribuições apresentamos uma proposta para ser trabalhada com os licenciados do curso de matemática, em especial com os bolsistas do LEM. 2023-03-14T21:15:18Z 2023-03-14T21:15:18Z 2023-03-14 Monografia ALMEIDA, Thiago Pereira de. UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE O LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA DA UFT - CAMPUS DE ARAGUAÍNA. 2016. 50 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016. http://hdl.handle.net/11612/5091 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Laboratório de Ensino de Matemática - LEM,
Recursos didáticos,
Aprendizagem de matemática,
Laboratory of Mathematics Teaching - LEM,
Didactic resources,
Learning math.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Laboratório de Ensino de Matemática - LEM,
Recursos didáticos,
Aprendizagem de matemática,
Laboratory of Mathematics Teaching - LEM,
Didactic resources,
Learning math.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
ALMEIDA, Thiago Pereira de
Uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína.
topic_facet Laboratório de Ensino de Matemática - LEM,
Recursos didáticos,
Aprendizagem de matemática,
Laboratory of Mathematics Teaching - LEM,
Didactic resources,
Learning math.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This paper aims to highlight some contributions that the Mathematics Teaching Laboratory (LEM) can offer to the teaching and learning of mathematics, especially to the training of teachers. First, we analyze the use of the mathematics teaching laboratory in basic education; We then took an approach on the use of LEM in teacher training. The intention was to answer the following problems: How important is LEM in teacher education? What influence has LEM provided to academics in their teaching perspective? The theoretical basis is based on authors who emphasize the use of LEM in undergraduate courses, such as Lorenzato (2009), Turrioni (2004), Freitas (2015) and D'Ambrosio (1996). We present an opinion survey with the application of a questionnaire, in the classes of the last three periods of the degree course in Mathematics of the Federal University of Tocantins - UFT, campus of Araguaína, to investigate what future teachers think about the use of didactic resources Available in the LEM for the teaching and learning of mathematics, as well as the opinion of those licenciandos as to the use of LEM in their academic formations. Based on the results, we made relevant discussion and reflections. As contributions we present a proposal to be worked with the graduates of the math course, especially with the scholarship holders of the LEM.
author_additional PEEL, Misleine Andrade Ferreira
author_additionalStr PEEL, Misleine Andrade Ferreira
format Monografia
author ALMEIDA, Thiago Pereira de
title Uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína.
title_short Uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína.
title_full Uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína.
title_fullStr Uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína.
title_full_unstemmed Uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína.
title_sort uma investigação sobre o laboratório de ensino de matemática da uft- campus de araguaína.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5091
_version_ 1787134549963046912
score 11.675608