Monografia

Análise do livro didático de matemática:

The present study is based on the assumptions of historical cultural theory, created by Vygotsky and his group, intentionally seeks to contribute to the development-learning of students in the initial grades, we analyze the didactic book as a tool of intentional, planned and systematized teaching...

ver descrição completa

Autor principal: SOUSA, Tallys Marcos dos Reis
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5135
id ir-11612-5135
recordtype dspace
spelling ir-11612-51352023-03-17T06:02:00Z Análise do livro didático de matemática: teoria histórico-cultural e linguagem matemática na abordagem dos conceitos de números decimais. SOUSA, Tallys Marcos dos Reis BRITO, Claudenice Cardoso Conceitos cientifico, Livro didático, Objetos Matemáticos, Historical-cultural theory, Textbook, Mathematical Objects. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The present study is based on the assumptions of historical cultural theory, created by Vygotsky and his group, intentionally seeks to contribute to the development-learning of students in the initial grades, we analyze the didactic book as a tool of intentional, planned and systematized teaching, in order to identify the mathematical objects and how to work with them, and how mathematical writing presents these objects, which are specifically focused on scientific concepts from the presentation of the contents of numbers with decimal representation (numbers with commas). We use the qualitative approach of the bibliographic type, based on the guiding question of how this Vygotskian perspective can help the learning of the decimal numbers? It is seen that this theory is based on the concept of Marxist dialectical materialism that says that the human being learns from the relationship with nature and with other individuals with more experience, where the activity is mediated by instruments and signs. The results of this work point out that the LDM analyzed contributes in parts to the construction of scientific concepts, although it would be necessary for this guide to approach mathematical objects in a more articulated way. However, the results of the analysis reveal that the possibility of using the manual helps the students to learn the mathematical objects analyzed. Finally, the mathematical writing is presented through the principles of some official documents, which must be presented from the informal / formal concept articulating with the native language. O presente estudo está baseado nos pressupostos da teoria histórico cultural, criada por Vygotsky e seu grupo, intencionalmente procura contribuir para o desenvolvimento- aprendizado dos alunos das séries iniciais, analisamos o livro didático como ferramenta do ensino intencional, planejado e sistematizado, identificando os objetos matemáticos e como operar com eles, e como a escrita matemática apresenta estes objetos, que estão voltados especificamente para os conceitos científicos a partir da apresentação dos conteúdo de números com representação decimal (números com vírgula). Utilizamos a abordagem qualitativa do tipo bibliográfica, baseados na questão norteadora de como esta perspectiva Vigostiana pode auxiliar o aprendizado dos números decimais? Haja vista que essa Teoria baseia-se no conceito de Marxista, do materialismo dialético que diz que o ser humano aprende a partir da relação com a natureza e com outros indivíduos com mais experiência, onde a atividade é mediada por instrumentos e signos. Os resultados deste trabalho apontam que o Livro didático de Matemática analisado contribui em partes para a construção dos conceitos científicos, apesar de que seria necessário que este guia abordasse os objetos matemáticos de maneira mais articulada entre si. Contudo, os resultados da análise revelam que a possibilidade de uso do manual auxilia os alunos na aprendizagem dos objetos matemáticos analisados por fim é apresentado a escrita matemática, através dos princípios de alguns documentos oficiais, que deve ser apresentada a partir do conceito informal/formal articulando com a linguagem materna. 2023-03-16T23:59:25Z 2023-03-16T23:59:25Z 2023-03-16 Monografia SOUSA, Tallys Marcos dos Reis. ANÁLISE DO LIVRO DIDÁTICO DE MATEMÁTICA:: teoria histórico-cultural e linguagem matemática na abordagem dos conceitos de números decimais. 2017. 45 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2017. http://hdl.handle.net/11612/5135 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Conceitos cientifico,
Livro didático,
Objetos Matemáticos,
Historical-cultural theory,
Textbook,
Mathematical Objects.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Conceitos cientifico,
Livro didático,
Objetos Matemáticos,
Historical-cultural theory,
Textbook,
Mathematical Objects.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
SOUSA, Tallys Marcos dos Reis
Análise do livro didático de matemática:
topic_facet Conceitos cientifico,
Livro didático,
Objetos Matemáticos,
Historical-cultural theory,
Textbook,
Mathematical Objects.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description The present study is based on the assumptions of historical cultural theory, created by Vygotsky and his group, intentionally seeks to contribute to the development-learning of students in the initial grades, we analyze the didactic book as a tool of intentional, planned and systematized teaching, in order to identify the mathematical objects and how to work with them, and how mathematical writing presents these objects, which are specifically focused on scientific concepts from the presentation of the contents of numbers with decimal representation (numbers with commas). We use the qualitative approach of the bibliographic type, based on the guiding question of how this Vygotskian perspective can help the learning of the decimal numbers? It is seen that this theory is based on the concept of Marxist dialectical materialism that says that the human being learns from the relationship with nature and with other individuals with more experience, where the activity is mediated by instruments and signs. The results of this work point out that the LDM analyzed contributes in parts to the construction of scientific concepts, although it would be necessary for this guide to approach mathematical objects in a more articulated way. However, the results of the analysis reveal that the possibility of using the manual helps the students to learn the mathematical objects analyzed. Finally, the mathematical writing is presented through the principles of some official documents, which must be presented from the informal / formal concept articulating with the native language.
author_additional BRITO, Claudenice Cardoso
author_additionalStr BRITO, Claudenice Cardoso
format Monografia
author SOUSA, Tallys Marcos dos Reis
title Análise do livro didático de matemática:
title_short Análise do livro didático de matemática:
title_full Análise do livro didático de matemática:
title_fullStr Análise do livro didático de matemática:
title_full_unstemmed Análise do livro didático de matemática:
title_sort análise do livro didático de matemática:
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5135
_version_ 1787134256862986240
score 11.755432