/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores.
The present paper deals with some notes regarding the initial training of teachers of the Science Course with Full Enablement in Mathematics in the region of Araguaína, in the North of the State. As the intention to describe the history of the formation of the same and to present the political-ad...
Autor principal: | RIBAS, Ruth Santos |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5168 |
id |
ir-11612-5168 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-51682023-03-21T06:01:53Z Algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores. RIBAS, Ruth Santos BRITO, Claudenice Cardoso Formação Inicial de Professor, Formação Teórica-Prática-Reflexiva, Teoria Histórico-Cultural, Initial Teacher Training, Theoretical-Practical-Reflexive Formation, Historical- Cultural Theory. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The present paper deals with some notes regarding the initial training of teachers of the Science Course with Full Enablement in Mathematics in the region of Araguaína, in the North of the State. As the intention to describe the history of the formation of the same and to present the political-administrative motivations that influenced the creation and development of the course. Taking into account the socio-historical context and culture. The research was carried out through the methods of Historical Research and the qualitative method, through a questionnaire answered by 10 graduates, from a total of more than fifty of the aforementioned course, subjects/actors of the research. The same has as central analysis the contributions of the institution for the training of these graduates, seeking to verify who these professionals are, if they are working in the area, and also making it necessary to analyze some questions regarding the formative aspect, from the analysis of the curricular structure of the course to certify the extent to which the course has contributed to their theoretical training. In this direction the old course contributed to the formation of teachers, but in the old structure of the course did not contemplate disciplines that had as the fulcrum the theoretical question, therefore, there is a need of formation in this direction for the professionals who work in the area of mathematics mainly. However, the research shows that the UFT has actively contributed to the training of teachers of the Natural Sciences and Mathematics. O presente trabalho trata de alguns apontamentos referentes à formação iniciais de professores do Curso de Ciência com Habilitação Plena em Matemática na região de Araguaína, no Norte do Estado. Como o intuito de descrever a história da formação dos mesmos e apresentar as motivações político-administrativas que influenciaram na criação e o desenvolvimento do curso. Tendo em conta o contexto sócio-histórico e cultura. A investigação aconteceu pelas vias metodológicas da Pesquisa Histórica e do método qualitativo, através de questionário respondido por 10 egressos, de um total de mais de cinquenta do aludido curso, sujeitos/atores da pesquisa. A mesma tem como análise central as contribuições da instituição para formação destes egressos, procurando verificar quem são esses profissionais, se eles estão atuando na área, se fazendo também necessário analisar algumas questões em relação ao aspecto formativo, a partir da análise da estrutura curricular do curso para certificar em que medida o curso contribuiu para a formação teórica destes. Nesta direção o antigo curso contribuiu para a formação de professores, contudo na estrutura antiga do curso não contemplava disciplinas que tivessem como fulcro a questão teórica, havendo, portanto uma necessidade de formação nesta direção para os profissionais que atuam na área de matemática principalmente. Entretanto, a pesquisa nos mostra que a UFT tem contribuído ativamente na formação de professores das Ciências Naturais e Matemática. 2023-03-21T01:10:43Z 2023-03-21T01:10:43Z 2023-03-20 Monografia RIBAS, Ruth Santos. ALGUMAS CONTRIBUIÇÕES DO CURSO DE CIÊNCIAS COM HABILITAÇÃO PLENA EM MATEMÁTICA CÂMPUS DE ARAGUAÍNA PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES. 2017. 70 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2017. http://hdl.handle.net/11612/5168 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Formação Inicial de Professor, Formação Teórica-Prática-Reflexiva, Teoria Histórico-Cultural, Initial Teacher Training, Theoretical-Practical-Reflexive Formation, Historical- Cultural Theory. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Formação Inicial de Professor, Formação Teórica-Prática-Reflexiva, Teoria Histórico-Cultural, Initial Teacher Training, Theoretical-Practical-Reflexive Formation, Historical- Cultural Theory. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA RIBAS, Ruth Santos Algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores. |
topic_facet |
Formação Inicial de Professor, Formação Teórica-Prática-Reflexiva, Teoria Histórico-Cultural, Initial Teacher Training, Theoretical-Practical-Reflexive Formation, Historical- Cultural Theory. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
The present paper deals with some notes regarding the initial training of teachers of the
Science Course with Full Enablement in Mathematics in the region of Araguaína, in the North
of the State. As the intention to describe the history of the formation of the same and to
present the political-administrative motivations that influenced the creation and development
of the course. Taking into account the socio-historical context and culture. The research was
carried out through the methods of Historical Research and the qualitative method, through a
questionnaire answered by 10 graduates, from a total of more than fifty of the aforementioned
course, subjects/actors of the research. The same has as central analysis the contributions of
the institution for the training of these graduates, seeking to verify who these professionals
are, if they are working in the area, and also making it necessary to analyze some questions
regarding the formative aspect, from the analysis of the curricular structure of the course to
certify the extent to which the course has contributed to their theoretical training. In this
direction the old course contributed to the formation of teachers, but in the old structure of the
course did not contemplate disciplines that had as the fulcrum the theoretical question,
therefore, there is a need of formation in this direction for the professionals who work in the
area of mathematics mainly. However, the research shows that the UFT has actively
contributed to the training of teachers of the Natural Sciences and Mathematics. |
author_additional |
BRITO, Claudenice Cardoso |
author_additionalStr |
BRITO, Claudenice Cardoso |
format |
Monografia |
author |
RIBAS, Ruth Santos |
title |
Algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores. |
title_short |
Algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores. |
title_full |
Algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores. |
title_fullStr |
Algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores. |
title_full_unstemmed |
Algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores. |
title_sort |
algumas contribuições do curso de ciências com habilitação plena em matemática câmpus de araguaína para a formação de professores. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5168 |
_version_ |
1787134278761447424 |
score |
11.755432 |