Monografia

O estágio supervisionado na formação de futuros professores

The study intends to reflect on the supervised internship in the undergraduate course in Pedagogy, focusing on the analysis of the possible contributions of the mandatory internship in teacher training. It is fundamental that, since the academic career, the student has experience in pedagogical p...

ver descrição completa

Autor principal: Ferreira, Laísa Reges
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5290
id ir-11612-5290
recordtype dspace
spelling ir-11612-52902023-04-13T06:02:29Z O estágio supervisionado na formação de futuros professores Ferreira, Laísa Reges Porto Junior, Francisco Gilson Rebouças Formação docente inicial Estágio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The study intends to reflect on the supervised internship in the undergraduate course in Pedagogy, focusing on the analysis of the possible contributions of the mandatory internship in teacher training. It is fundamental that, since the academic career, the student has experience in pedagogical practice, to ensure awareness of his role as a pedagogical educator. Therefore, the proposed study aims to answer whether the supervised internship corresponds to the expectations of future education professionals contributing to teacher training. In order to understand the subject under study, it was necessary to carry out a bibliographic and documental study. As for the technical procedures for data collection, bibliographic and documentary references were used, in addition to the observations made in the practice of the supervised internship. The results indicate that the supervised internship is undoubtedly an experience that helps teacher training and brings the possibility of ensuring that the future educator has contact with practice and can reflect on theory and practice. O estudo pretende fazer uma abordagem reflexiva sobre o estágio supervisionado no curso de graduação em Pedagogia, com foco na análise das possíveis contribuições do estágio obrigatório na formação docente. É fundamental que desde a carreira acadêmica o licenciando tenha vivência na prática pedagógica, para que assegure consciência do seu papel como educador pedagógico. Portanto o proposto estudo tem por finalidade responder se o estágio supervisionado corresponde às expectativas dos futuros profissionais da educação contribuindo na formação docente. Tendo em vista compreender a temática em estudo fez-se necessário realizar estudo bibliográfico e documental. Quanto aos procedimentos técnicos para a coleta de dados, utilizaram se referências bibliográficas, documentais, além das observações realizadas na prática do estágio supervisionado. Os resultados nos indicam que o estágio supervisionado é sem dúvidas uma experiência que auxilia a formação docente e traz a possibilidade de garantir que o futuro educador tenha contato com a prática e possa refletir sobre a teoria e a prática. 2023-04-12T18:49:13Z 2023-04-12T18:49:13Z 2020 Monografia FERREIRA, Laísa Reges. O estágio supervisionado na formação de futuros professores. 2020. 26 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2020. http://hdl.handle.net/11612/5290 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Tocantins Palmas CURSO::PALMAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Palmas Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Formação docente inicial
Estágio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Formação docente inicial
Estágio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Ferreira, Laísa Reges
O estágio supervisionado na formação de futuros professores
topic_facet Formação docente inicial
Estágio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The study intends to reflect on the supervised internship in the undergraduate course in Pedagogy, focusing on the analysis of the possible contributions of the mandatory internship in teacher training. It is fundamental that, since the academic career, the student has experience in pedagogical practice, to ensure awareness of his role as a pedagogical educator. Therefore, the proposed study aims to answer whether the supervised internship corresponds to the expectations of future education professionals contributing to teacher training. In order to understand the subject under study, it was necessary to carry out a bibliographic and documental study. As for the technical procedures for data collection, bibliographic and documentary references were used, in addition to the observations made in the practice of the supervised internship. The results indicate that the supervised internship is undoubtedly an experience that helps teacher training and brings the possibility of ensuring that the future educator has contact with practice and can reflect on theory and practice.
author_additional Porto Junior, Francisco Gilson Rebouças
author_additionalStr Porto Junior, Francisco Gilson Rebouças
format Monografia
author Ferreira, Laísa Reges
title O estágio supervisionado na formação de futuros professores
title_short O estágio supervisionado na formação de futuros professores
title_full O estágio supervisionado na formação de futuros professores
title_fullStr O estágio supervisionado na formação de futuros professores
title_full_unstemmed O estágio supervisionado na formação de futuros professores
title_sort o estágio supervisionado na formação de futuros professores
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5290
_version_ 1787134960936681472
score 11.687526