/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins
The objective of this work is to analyze the goals and strategies that deal with Continuing Education, observing the existence of partnerships between the Municipal Education Plans in the North region and the Federal University of Tocantins. The research developed uses bibliographic and documenta...
Autor principal: | Taveira, Raylanne De Sousa |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5334 |
id |
ir-11612-5334 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-53342023-04-28T06:01:52Z A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins Taveira, Raylanne De Sousa Locatelli, Cleomar Formação continuada Parcerias Planos Municipais de Educação Continuing education Partnerships Municipal education plans CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The objective of this work is to analyze the goals and strategies that deal with Continuing Education, observing the existence of partnerships between the Municipal Education Plans in the North region and the Federal University of Tocantins. The research developed uses bibliographic and documentary methodology, and is qualitative in nature, where the analyzed data seek to diagnose the existence of partnerships in the continuing education process of Municipal Education Plans. The research is based on authors such as Àvalos (2011), Rodrigues (2004), Paula (2009), Garcia (1999) and documents such as The PNE 2014-2024 (Law n. 13.005, of June 25, 2014), and the SMEs. After the study was carried out, it was found that despite continuing education to be present in all municipal plans, most of them do not present strategies or indications for partnerships with the UFT. It was also found that SMEs mention Public Universities, but do not specify which would be these institutions. In this way, it is expected that the work contributes to the reflection on the partnerships that are being carried out for the realization of continuing education, as well as the importance of inserting the UFT Campus in Tocantinópolis as a partner in this training in search of improvements in educational development . O objetivo deste trabalho é analisar as metas e estratégias que tratam da formação continuada, nos Planos Municipais de Educação (PME) da região norte do estado do Tocantins, observando a indicação de parcerias para com a Universidade Federal do Tocantins/Campus de Tocantinópolis. A pesquisa desenvolvida possui metodologia bibliográfica e documental, visto que a principal fonte de investigação foram os PMEs de municípios que se encontram nas proximidades do Campus Universitário da UFT, em Tocantinópolis-TO. Quanto ao referencial teórico, a pesquisa tem fundamentação em autores como Àvalos (2011), Rodrigues (2004), Paula (2009) e Garcia (1999) dentre outros. Após a realização do estudo constata-se que apesar da formação continuada estar presente em todos os planos municipais, são escassas as estratégias ou indicações de parcerias com a UFT. Averiguou-se também que os PME’s mencionam Universidades Públicas, mas não especificam quais seriam essas instituições. Dessa forma, espera-se que o trabalho contribua com a reflexão sobre as parcerias que estão sendo realizadas para a efetivação da formação continuada, bem como a importância de inserir o Campus da UFT de Tocantinópolis como parceiro dessa formação em busca de melhorias no desenvolvimento educacional. 2023-04-27T13:23:55Z 2023-04-27T13:23:55Z 2021-12-15 Monografia Raylanne De Sousa Taveira. A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins. 51 f. 2021. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal Do Tocantins, Curso De Pedagogia, Campus De Tocantinópolis-To. http://hdl.handle.net/11612/5334 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Tocantinópolis Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Formação continuada Parcerias Planos Municipais de Educação Continuing education Partnerships Municipal education plans CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Formação continuada Parcerias Planos Municipais de Educação Continuing education Partnerships Municipal education plans CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Taveira, Raylanne De Sousa A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins |
topic_facet |
Formação continuada Parcerias Planos Municipais de Educação Continuing education Partnerships Municipal education plans CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The objective of this work is to analyze the goals and strategies that deal with Continuing
Education, observing the existence of partnerships between the Municipal Education Plans in
the North region and the Federal University of Tocantins. The research developed uses
bibliographic and documentary methodology, and is qualitative in nature, where the analyzed
data seek to diagnose the existence of partnerships in the continuing education process of
Municipal Education Plans. The research is based on authors such as Àvalos (2011),
Rodrigues (2004), Paula (2009), Garcia (1999) and documents such as The PNE 2014-2024
(Law n. 13.005, of June 25, 2014), and the SMEs. After the study was carried out, it was
found that despite continuing education to be present in all municipal plans, most of them do
not present strategies or indications for partnerships with the UFT. It was also found that
SMEs mention Public Universities, but do not specify which would be these institutions. In
this way, it is expected that the work contributes to the reflection on the partnerships that are
being carried out for the realization of continuing education, as well as the importance of
inserting the UFT Campus in Tocantinópolis as a partner in this training in search of
improvements in educational development . |
author_additional |
Locatelli, Cleomar |
author_additionalStr |
Locatelli, Cleomar |
format |
Monografia |
author |
Taveira, Raylanne De Sousa |
title |
A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins |
title_short |
A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins |
title_full |
A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins |
title_fullStr |
A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins |
title_full_unstemmed |
A indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região Norte do Tocantins |
title_sort |
indicação da universidade como parceira da formação continuada de professores segundo os planos municipais da região norte do tocantins |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5334 |
_version_ |
1787134403604905984 |
score |
11.753735 |