/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins
The present work analyzed the bibliographical menus of the disciplines of Early Childhood Education in the curricula of the degree courses in Physical Education in the State of Tocantins. Characterizing it as a documentary research, which we used the Iramuteq instrument for data analysis, from th...
Autor principal: | Varão, Hava Dias |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5404 |
id |
ir-11612-5404 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-54042023-06-07T06:01:52Z Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins Varão, Hava Dias Lano, Marciel Barcelos Currículo Educação Infantil Educação Física CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA The present work analyzed the bibliographical menus of the disciplines of Early Childhood Education in the curricula of the degree courses in Physical Education in the State of Tocantins. Characterizing it as a documentary research, which we used the Iramuteq instrument for data analysis, from the result a dialogue was raised regarding the curricula of the courses with the literature of the authors who discuss the culture of childhood. Thus, the analysis of the curricula revealed some points of divergence, highlighting gaps in the curriculum of Early Childhood Education subjects. From the information recorded, we evidenced that the Licentiate curriculum of the Physical Education course in the State of Tocantins needs to be restructured according to the latest changes in Resolutions 06/2018 and 02/2019, both of the National Council of Education. It is emphasized that there is a need to strengthen teacher training in dialogue with the demands of the professional field. Early Childhood Education requires us to problematize the traditional biologicist view, expanding the theoretical-practical discussions of future teachers for the recognition of the child as a subject of rights, recognizing their capacity for cultural production and their ways of appropriating knowledge in the context of early childhood education. O presente trabalho analisou as ementas bibliográficas das disciplinas de Educação Infantil dos currículos dos cursos de licenciatura em Educação Física do Estado do Tocantins. Caracterizando como uma pesquisa documental, a qual, utilizamos o instrumento Iramuteq para a análise dos dados, a partir do resultado foi levantado o diálogo a respeito dos currículos dos cursos com a literatura dos autores que discutem a cultura da Infância. Desse modo, a análise realizada dos currículos revelou alguns pontos de divergências deixando em evidência lacunas na grade curricular de disciplinas de Educação Infantil. A partir das informações registradas, evidenciamos que o currículo de Licenciatura do curso de Educação Física do Estado do Tocantins precisa ser reestruturado de acordo com as últimas mudanças ocorridas nas Resoluções 06/2018 e 02/2019, ambas do Conselho Nacional de Educação. Ressalta-se que há necessidade de fortalecimento da formação docente em diálogo com as demandas do campo de atuação profissional. A Educação Infantil, requer problematizarmos a visão tradicional biologicista, ampliando as discussões teórico-práticas dos futuros professores para o reconhecimento da criança como sujeito de direitos, reconhecendo sua capacidade de produção cultural e suas maneiras de se apropriar do conhecimento no contexto da educação infantil. 2023-06-06T11:37:25Z 2023-06-06T11:37:25Z 2023-06-06 Monografia VARÃO, Hava Dias. Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins. 2021. 39 f. Monografia (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2023. http://hdl.handle.net/11612/5404 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Miracema Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Currículo Educação Infantil Educação Física CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
spellingShingle |
Currículo Educação Infantil Educação Física CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Varão, Hava Dias Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins |
topic_facet |
Currículo Educação Infantil Educação Física CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
The present work analyzed the bibliographical menus of the disciplines of Early Childhood
Education in the curricula of the degree courses in Physical Education in the State of Tocantins.
Characterizing it as a documentary research, which we used the Iramuteq instrument for data
analysis, from the result a dialogue was raised regarding the curricula of the courses with the
literature of the authors who discuss the culture of childhood. Thus, the analysis of the curricula
revealed some points of divergence, highlighting gaps in the curriculum of Early Childhood
Education subjects. From the information recorded, we evidenced that the Licentiate curriculum
of the Physical Education course in the State of Tocantins needs to be restructured according to
the latest changes in Resolutions 06/2018 and 02/2019, both of the National Council of
Education. It is emphasized that there is a need to strengthen teacher training in dialogue with
the demands of the professional field. Early Childhood Education requires us to problematize
the traditional biologicist view, expanding the theoretical-practical discussions of future
teachers for the recognition of the child as a subject of rights, recognizing their capacity for
cultural production and their ways of appropriating knowledge in the context of early childhood
education. |
author_additional |
Lano, Marciel Barcelos |
author_additionalStr |
Lano, Marciel Barcelos |
format |
Monografia |
author |
Varão, Hava Dias |
title |
Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins |
title_short |
Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins |
title_full |
Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins |
title_fullStr |
Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins |
title_full_unstemmed |
Análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de Educação Física no estado do Tocantins |
title_sort |
análise das ementas e bibliografias das disciplinas de educação infantil dos currículos de educação física no estado do tocantins |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5404 |
_version_ |
1787134697787097088 |
score |
11.653393 |