Monografia

A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar

This qualitative research aimed to know how the psychopedagogue can contribute to the enhancement of human development through school education, providing opportunities for students with learning difficulties to overcome the educational obstacles that prevent them from learning. Initially, we pre...

ver descrição completa

Autor principal: Matos, Lara Emanuelle
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5420
id ir-11612-5420
recordtype dspace
spelling ir-11612-54202023-06-17T06:02:15Z A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar Matos, Lara Emanuelle Ipolito, Juliana Chioca Psicopedagogia Trabalho Escola CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This qualitative research aimed to know how the psychopedagogue can contribute to the enhancement of human development through school education, providing opportunities for students with learning difficulties to overcome the educational obstacles that prevent them from learning. Initially, we present the results of a bibliographic research carried out on the basis of theses and dissertations from CAPES, as well as articles published in scientific journals, on the history of the emergence of psychopedagogy in Brazil and in the world. In a second moment, we approach how was the arrival of psychopedagogy in Brazil, the authors that influenced it, their struggles and achievements in the search for the valorization of psychopedagogy, as well as we identified the role of the psychopedagogue in the school institution. Subsequently, we carried out an analysis of published research on the work of the psychopedagogue, in order to investigate its relevance in schools. This research proved to be relevant because it aimed to highlight the growth and challenge faced in its historical path, seeking a better understanding of the abilities of its actions. Esta pesquisa, de cunho qualitativo, objetivou conhecer como o psicopedagogo pode contribuir na potencialização do desenvolvimento humano através da educação escolar, oportunizando aos educandos com dificuldades de aprendizagem a superação dos entraves educacionais que os impedem de aprender. Inicialmente, apresentamos os resultados de uma pesquisa bibliográfica realizada na base de Teses e Dissertações da CAPES, bem como em artigos publicados em revistas científicas, sobre o histórico de surgimento da Psicopedagogia no Brasil e no mundo. Em um segundo momento, abordamos como foi a chegada da Psicopedagogia no Brasil, os autores que a influenciaram, suas lutas e conquistas na busca pela valorização da Psicopedagogia, bem como identificamos qual é papel do psicopedagogo na instituição escolar. Posteriormente, realizamos uma análise de pesquisas publicadas acerca do trabalho do psicopedagogo com a finalidade de investigar sua relevância nas escolas. Essa pesquisa se mostrou relevante pois objetivou ressaltar o crescimento e desafio enfrentado em seu percurso histórico, buscando melhor entendimento das habilidades de suas ações. 2023-06-16T17:15:31Z 2023-06-16T17:15:31Z 2023-06-16 Monografia MATOS, Lara Emanuelle. A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar. 2022. 58 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2023. http://hdl.handle.net/11612/5420 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Psicopedagogia
Trabalho
Escola
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Psicopedagogia
Trabalho
Escola
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Matos, Lara Emanuelle
A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar
topic_facet Psicopedagogia
Trabalho
Escola
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This qualitative research aimed to know how the psychopedagogue can contribute to the enhancement of human development through school education, providing opportunities for students with learning difficulties to overcome the educational obstacles that prevent them from learning. Initially, we present the results of a bibliographic research carried out on the basis of theses and dissertations from CAPES, as well as articles published in scientific journals, on the history of the emergence of psychopedagogy in Brazil and in the world. In a second moment, we approach how was the arrival of psychopedagogy in Brazil, the authors that influenced it, their struggles and achievements in the search for the valorization of psychopedagogy, as well as we identified the role of the psychopedagogue in the school institution. Subsequently, we carried out an analysis of published research on the work of the psychopedagogue, in order to investigate its relevance in schools. This research proved to be relevant because it aimed to highlight the growth and challenge faced in its historical path, seeking a better understanding of the abilities of its actions.
author_additional Ipolito, Juliana Chioca
author_additionalStr Ipolito, Juliana Chioca
format Monografia
author Matos, Lara Emanuelle
title A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar
title_short A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar
title_full A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar
title_fullStr A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar
title_full_unstemmed A importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar
title_sort importância do trabalho do psicopedagogo no contexto escolar
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5420
_version_ 1787134630281871360
score 11.755432