/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar
We take cinema as an artifact to think the categories of work and leisure and experience and aesthetics, based on the documentary Estou me guardando para quando o carnaval chegar (2019), by Marcelo Gomes, which portrays the life of jeans workers in the Pernambuco city of Toritama. We seek to iden...
Autor principal: | Santos, Greiciane de Souza |
---|---|
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5471 |
id |
ir-11612-5471 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-54712023-07-21T06:02:01Z Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar Santos, Greiciane de Souza Leite, Amanda Maurício Pereira Cinema; Trabalho; Lazer; Experiência; Estética; Work; Leisure; Experience; Aesthetics CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO We take cinema as an artifact to think the categories of work and leisure and experience and aesthetics, based on the documentary Estou me guardando para quando o carnaval chegar (2019), by Marcelo Gomes, which portrays the life of jeans workers in the Pernambuco city of Toritama. We seek to identify political, social, cultural, and aesthetic issues that cross the narratives of the characters and the narrator of the documentary, but also the very condition of filmic production of this plot. The methodological contribution is based on Cultural Studies, for understanding cinema as a cultural artifact, a means of stimulating and creating thoughts and knowledge in and for society, loaded with meanings and senses. Among the main conceptual discussions we focus on the concepts of: reality, fiction, experience, aesthetics, narrative, and the uberization of work. There are also some considerations about Pernambuco's cinema, with emphasis on Marcelo Gomes' works. The research points out that the documentary Estou me guardando para quando o carnaval chegar problematizes a new form of work organization (which consumes much of the workers' time and alters social relations and the dynamics of the city); and in counterpoint, reveals that moments of leisure are present in the daily experiences, in the moments of confidence where the workers collectively dream of enjoying the carnival - a gesture of freedom and resistance embodied by the characters. Beyond work and leisure, we can think of the documentary as forming different audiences and languages based on the concepts of experience and aesthetics. Tomamos o cinema como artefato para pensar as categorias de trabalho e lazer e experiência e estética, a partir do documentário Estou me guardando para quando o carnaval chegar (2019), de Marcelo Gomes, que retrata a vida dos trabalhadores do jeans da cidade pernambucana de Toritama. Buscamos identificar questões políticas, sociais, culturais e estéticas que atravessam as narrativas das personagens e do narrador do documentário, mas, também, a própria condição de produção fílmica desta trama. O aporte metodológico tem como via os Estudos Culturais, por entender o cinema como artefato cultural, meio estimulador e criador de pensamentos e de conhecimentos na/para a sociedade, carregado de significados e de sentidos. Entre as principais discussões conceituais nos debruçamos sobre os conceitos de: realidade, ficção, experiência, estética, narrativa e uberização do trabalho. Há, ainda, algumas considerações sobre o cinema pernambucano com destaque para as obras de Marcelo Gomes. A pesquisa aponta que o documentário Estou me guardando para quando o carnaval chegar problematiza uma nova forma de organização de trabalho (que consome boa parte do tempo dos trabalhadores e altera relações sociais e a dinâmica da cidade); e em contraponto, revela que momentos de lazer estão presentes nas vivências cotidianas, nos instantes de confidência onde os trabalhadores sonham coletivamente desfrutar o carnaval - gesto de liberdade e de resistência corporificado pelas personagens. Para além do trabalho e do lazer, conseguimos pensar o documentário como formadores de diferentes públicos e linguagens a partir dos conceitos de experiência e estética. 2023-07-20T11:37:28Z 2023-07-20T11:37:28Z 2022-12-29 SANTOS, Greiciane de Souza. Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar.2022. 104f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Sociedade) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade, Palmas, 2022. http://hdl.handle.net/11612/5471 pt_BR application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Cinema; Trabalho; Lazer; Experiência; Estética; Work; Leisure; Experience; Aesthetics CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
spellingShingle |
Cinema; Trabalho; Lazer; Experiência; Estética; Work; Leisure; Experience; Aesthetics CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO Santos, Greiciane de Souza Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar |
topic_facet |
Cinema; Trabalho; Lazer; Experiência; Estética; Work; Leisure; Experience; Aesthetics CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
We take cinema as an artifact to think the categories of work and leisure and experience and
aesthetics, based on the documentary Estou me guardando para quando o carnaval chegar
(2019), by Marcelo Gomes, which portrays the life of jeans workers in the Pernambuco city of
Toritama. We seek to identify political, social, cultural, and aesthetic issues that cross the
narratives of the characters and the narrator of the documentary, but also the very condition of
filmic production of this plot. The methodological contribution is based on Cultural Studies, for
understanding cinema as a cultural artifact, a means of stimulating and creating thoughts and
knowledge in and for society, loaded with meanings and senses. Among the main conceptual
discussions we focus on the concepts of: reality, fiction, experience, aesthetics, narrative, and
the uberization of work. There are also some considerations about Pernambuco's cinema, with
emphasis on Marcelo Gomes' works. The research points out that the documentary Estou me
guardando para quando o carnaval chegar problematizes a new form of work organization
(which consumes much of the workers' time and alters social relations and the dynamics of the
city); and in counterpoint, reveals that moments of leisure are present in the daily experiences,
in the moments of confidence where the workers collectively dream of enjoying the carnival -
a gesture of freedom and resistance embodied by the characters. Beyond work and leisure, we
can think of the documentary as forming different audiences and languages based on the
concepts of experience and aesthetics. |
author_additional |
Leite, Amanda Maurício Pereira |
author_additionalStr |
Leite, Amanda Maurício Pereira |
author |
Santos, Greiciane de Souza |
title |
Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar |
title_short |
Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar |
title_full |
Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar |
title_fullStr |
Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar |
title_full_unstemmed |
Estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar |
title_sort |
estou me guardando para quando o carnaval chegar: documentário como forma de pensar |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5471 |
_version_ |
1787134753034469376 |
score |
11.753735 |