Monografia

A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras

The purpose of this monograph is to discuss children with learning difficulties inclusion through the use of games and plays. It discusses the theme of application of games to teach abstract concepts, seeking to promote the inclusion of children with disadvantages in the acquisition of the minimu...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Ana Karolynne Pereira
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5670
id ir-11612-5670
recordtype dspace
spelling ir-11612-56702023-08-24T06:02:15Z A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras Sousa, Ana Karolynne Pereira Stach-Haertel, Brigitte Ursula Inclusão Dificuldades de aprendizagem Jogos e brincadeiras Lúdico CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The purpose of this monograph is to discuss children with learning difficulties inclusion through the use of games and plays. It discusses the theme of application of games to teach abstract concepts, seeking to promote the inclusion of children with disadvantages in the acquisition of the minimum knowledge required by the regular school. The field observation as well as the performance of the internship activities, object of the present reflections, was carried out in a school of municipal education network in the city of Miracema do Tocantins - TO. In this perspective, the central objective of this monograph is to understand the importance of games for teaching skills and competences in the early years of Elementary School, articulating this pedagogical strategy to the inclusion of children with learning difficulties. In order to deepen this theme and to face some of the doubts that concern many of the educators, the following questions were raised: In the practice of the common teaching classes of a school there is space to promote the inclusion of children who have difficulties to meet expectations of learning? What pedagogical strategies can help children with learning difficulties? How to favor an education for all despite all the diversity that we find in the daily life of a classroom? These questions led us to the hypothesis that the use of games and play could be an important resource both for the teacher who can plan cognitive challenges that generate interest and curiosity and for children who are involved in play, including those who have some kind of difficulty in learning. learning. Games and games challenge children to face their difficulties in a playful way by learning and progressively developing the expected skills and competences. As the maxim “who plays more learns more” states that we assume the creative potential of children as support for a more fun and dynamic learning, consolidating the acquisition of new knowledge in such a relevant stage of human development: childhood. Este trabalho se propõe a discorrer a respeito da inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem por intermédio da utilização de jogos e brincadeiras. Trata da temática da aplicação de jogos para o ensino de conceitos abstratos, buscando promover a inclusão de crianças com discrepância na aquisição dos saberes mínimos exigidos pela escola do ensino regular comum. A observação de campo bem como a realização das atividades de estágio, objeto das presentes reflexões, foi efetivada em escola da rede municipal de ensino na cidade de Miracema do Tocantins – TO no ano de dois mil e dezessete. Nesta perspectiva, o objetivo central desta monografia é compreender a importância dos jogos para o ensino de habilidades e competências nos anos iniciais do Ensino Fundamental articulando a estratégia pedagógica à inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem. No intuito de aprofundar este tema e de enfrentar algumas das dúvidas que preocupam muitos dos educadores, levantaram-se as seguintes questões: Na prática das classes comuns de ensino de uma escola há espaço para promover a inclusão das crianças que apresentam dificuldades para atender às expectativas de aprendizagem? Que estratégias pedagógicas podem ajudar as crianças com dificuldades de aprendizagem? Como favorecer uma educação para todos apesar de toda a diversidade que encontramos no cotidiano de uma sala de aula? Estas questões nos levaram à hipótese de que a utilização de jogos e brincadeiras poderia ser um recurso importante tanto para o professor que poderá planejar desafios cognitivos que geram interesse e curiosidade quanto para as crianças que se envolvem ludicamente inclusive aquelas que apresentam algum tipo de dificuldade de aprendizagem. Os jogos e brincadeiras desafiam as crianças a enfrentar suas dificuldades de forma lúdica aprendendo e desenvolvendo progressivamente as habilidades e competências esperadas. Como afirma a máxima “quem brinca mais aprende mais” assumimos as potencialidades criativas infantis como suporte a uma aprendizagem mais divertida e dinâmica consolidando a aquisição de novos conhecimentos em etapa tão relevante do desenvolvimento humano: a infância. 2023-08-23T17:58:23Z 2023-08-23T17:58:23Z 2023-08-23 Monografia SOUSA, Ana Karolynne Pereira. A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras. 2020. 55f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2023. http://hdl.handle.net/11612/5670 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Inclusão
Dificuldades de aprendizagem
Jogos e brincadeiras
Lúdico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Inclusão
Dificuldades de aprendizagem
Jogos e brincadeiras
Lúdico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Sousa, Ana Karolynne Pereira
A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras
topic_facet Inclusão
Dificuldades de aprendizagem
Jogos e brincadeiras
Lúdico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of this monograph is to discuss children with learning difficulties inclusion through the use of games and plays. It discusses the theme of application of games to teach abstract concepts, seeking to promote the inclusion of children with disadvantages in the acquisition of the minimum knowledge required by the regular school. The field observation as well as the performance of the internship activities, object of the present reflections, was carried out in a school of municipal education network in the city of Miracema do Tocantins - TO. In this perspective, the central objective of this monograph is to understand the importance of games for teaching skills and competences in the early years of Elementary School, articulating this pedagogical strategy to the inclusion of children with learning difficulties. In order to deepen this theme and to face some of the doubts that concern many of the educators, the following questions were raised: In the practice of the common teaching classes of a school there is space to promote the inclusion of children who have difficulties to meet expectations of learning? What pedagogical strategies can help children with learning difficulties? How to favor an education for all despite all the diversity that we find in the daily life of a classroom? These questions led us to the hypothesis that the use of games and play could be an important resource both for the teacher who can plan cognitive challenges that generate interest and curiosity and for children who are involved in play, including those who have some kind of difficulty in learning. learning. Games and games challenge children to face their difficulties in a playful way by learning and progressively developing the expected skills and competences. As the maxim “who plays more learns more” states that we assume the creative potential of children as support for a more fun and dynamic learning, consolidating the acquisition of new knowledge in such a relevant stage of human development: childhood.
author_additional Stach-Haertel, Brigitte Ursula
author_additionalStr Stach-Haertel, Brigitte Ursula
format Monografia
author Sousa, Ana Karolynne Pereira
title A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras
title_short A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras
title_full A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras
title_fullStr A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras
title_full_unstemmed A inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras
title_sort inclusão de crianças com dificuldades de aprendizagem com a utilização de jogos e brincadeiras
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5670
_version_ 1787134864220225536
score 11.653393