Monografia

Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade

The process of pathologizing learning difficulties is still a frequent practice in the Brazilian educational system. That, in turn, teachers use this phenomenon to diagnose the student with some kind of disorder, in which this corroborates the non-learning of the individual. In this sense, the di...

ver descrição completa

Autor principal: Mendes, Adeybson Araújo
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5853
id ir-11612-5853
recordtype dspace
spelling ir-11612-58532023-09-16T06:01:59Z Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade Mendes, Adeybson Araújo Ipolito, Juliana Chioca Educação Patologização Medicalização Dificuldade de aprendizagem CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The process of pathologizing learning difficulties is still a frequent practice in the Brazilian educational system. That, in turn, teachers use this phenomenon to diagnose the student with some kind of disorder, in which this corroborates the non-learning of the individual. In this sense, the discourse of medicalization of education is responsible for referring the student to the health system, which is justified by the medical expression of the student's learning difficulties. Because most of the causes of non-learning of the subject occur due to questions of pedagogical methods used by teachers. Therefore, we carried out a bibliographical investigation with the aim of analyzing the process of pathologization of learning difficulties and its relations with the pedagogical trends that influence the process of pathologization and medicalization in Brazilian education, as well as defining the concepts of medicalization of education and pathologization of learning difficulties. After this step, we carried out an investigation into the pathologization process of learning difficulties today, through the analysis of research published between 2017 and 2022, in the database of Theses and Dissertations for the Coordination of Improvement of Higher Education Persons (CAPES ) and on the Google Scholar website. The analysis of this study was developed in the critical perspective of School Psychology, especially the theories of Historical-Cultural Psychology and Historical-Critical Pedagogy. Subsidized by these discussions, the work presents the following research problem: Why are there pathologizing practices in the contemporary school context, even in the face of criticism about their use?. Thus, it can be concluded through the analysis of the research that it is necessary for the educational system to create strategies that induce professionals not to use these processes. Because, in education, teachers are the main users of practices of pathologization/medicalization of learning difficulties. That directs the blame for school failure to biological reductionism, that is, the problems that arise from numerous social, political and economic issues fall only on the child's individualism. This study is justified by its academic relevance, since pathologization is present in the contemporary context in which we are inserted. O processo de patologização das dificuldades de aprendizagem são práticas ainda frequentes no sistema educacional brasileiro. Que por sua vez, os professores utilizam desse fenômeno para diagnosticar o aluno com algum tipo de distúrbio, no qual este corrobora para a não aprendizagem do indivíduo. Nesse sentido, o discurso de medicalização da educação é responsável por realizar o encaminhamento do aluno para o sistema de saúde, que se justifica por meio da expressão médica as dificuldades de aprendizagem do estudante. Pois a maioria das causas do não aprendizado do sujeito ocorre por questões de métodos pedagógicos utilizados pelos professores. Para tanto, realizamos uma investigação bibliográfica com o intuito de analisar o processo de patologização das dificuldades de aprendizagem e suas relações com as tendências pedagógicas que influenciam no processo de patologização e medicalização na educação brasileira, bem como definir os conceitos da medicalização da educação e da patologização das dificuldades de aprendizagem. Após esta etapa, realizamos uma investigação sobre o processo de patologização das dificuldades de aprendizagem na atualidade, através da análise de pesquisas publicadas entre os anos de 2017 a 2022, no banco de Teses e Dissertações de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoa de Nível Superior (CAPES) e no site do Google acadêmico. A análise deste estudo se desenvolveu na perspectiva crítica da Psicologia Escolar, sobretudo os das teorias da Psicologia Histórico-Cultural e Pedagogia Histórico-Crítica. Subsidiadas por essas discussões o trabalho apresenta o seguinte problema de pesquisa: Por que existem práticas patologizantes no contexto escolar contemporâneo, mesmo diante das críticas acerca de sua utilização?. Assim, pode-se concluir por meio das análises da pesquisa que se faz necessário que o sistema educacional crie estratégias que induzam os profissionais a não utilizarem desses processos. Pois, na educação os professores são os principais usuários das práticas de patologização/medicalização das dificuldades de aprendizagem. Que direciona a culpa do fracasso escolar para o reducionismo biológico, ou seja, os problemas que são advindos de inúmeras questões sociais, políticas e econômicas recai apenas para o individualismo da criança. Este estudo justifica-se pela relevância acadêmica, visto que, a patologização se encontra presente no contexto contemporâneo no qual estamos inseridos 2023-09-15T19:44:31Z 2023-09-15T19:44:31Z 2023-09-15 Monografia MENDES, Adeybson Araújo. Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade. 2023. 39f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2023. http://hdl.handle.net/11612/5853 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação
Patologização
Medicalização
Dificuldade de aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação
Patologização
Medicalização
Dificuldade de aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Mendes, Adeybson Araújo
Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade
topic_facet Educação
Patologização
Medicalização
Dificuldade de aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The process of pathologizing learning difficulties is still a frequent practice in the Brazilian educational system. That, in turn, teachers use this phenomenon to diagnose the student with some kind of disorder, in which this corroborates the non-learning of the individual. In this sense, the discourse of medicalization of education is responsible for referring the student to the health system, which is justified by the medical expression of the student's learning difficulties. Because most of the causes of non-learning of the subject occur due to questions of pedagogical methods used by teachers. Therefore, we carried out a bibliographical investigation with the aim of analyzing the process of pathologization of learning difficulties and its relations with the pedagogical trends that influence the process of pathologization and medicalization in Brazilian education, as well as defining the concepts of medicalization of education and pathologization of learning difficulties. After this step, we carried out an investigation into the pathologization process of learning difficulties today, through the analysis of research published between 2017 and 2022, in the database of Theses and Dissertations for the Coordination of Improvement of Higher Education Persons (CAPES ) and on the Google Scholar website. The analysis of this study was developed in the critical perspective of School Psychology, especially the theories of Historical-Cultural Psychology and Historical-Critical Pedagogy. Subsidized by these discussions, the work presents the following research problem: Why are there pathologizing practices in the contemporary school context, even in the face of criticism about their use?. Thus, it can be concluded through the analysis of the research that it is necessary for the educational system to create strategies that induce professionals not to use these processes. Because, in education, teachers are the main users of practices of pathologization/medicalization of learning difficulties. That directs the blame for school failure to biological reductionism, that is, the problems that arise from numerous social, political and economic issues fall only on the child's individualism. This study is justified by its academic relevance, since pathologization is present in the contemporary context in which we are inserted.
author_additional Ipolito, Juliana Chioca
author_additionalStr Ipolito, Juliana Chioca
format Monografia
author Mendes, Adeybson Araújo
title Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade
title_short Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade
title_full Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade
title_fullStr Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade
title_full_unstemmed Patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade
title_sort patologização das dificuldades de aprendizagem: uma análise das práticas patologizantes e medicalizantes da educação na atualidade
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5853
_version_ 1787134883744710656
score 11.653393