Dissertação

Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC

This research presents the experience of a literary project in the teaching of literature in EJA, portrayed in a filmic way, to bring the student closer to printed words through cinematography. These studies seek to bring literacy and literary sequencing as a teaching-learning process in EJA clas...

ver descrição completa

Autor principal: Nascimento, Jair Severino do
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6130
id ir-11612-6130
recordtype dspace
spelling ir-11612-61302023-11-01T06:04:45Z Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC Nascimento, Jair Severino do Ludwig, Carlos Roberto Projeto literário. Obras Literárias Fílmicas. Silenciamento da Literatura. Ensino de Literatura na EJA. Literary project. Filmic Literary Works. Silencing on Literature. Teaching Literature at EJA. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This research presents the experience of a literary project in the teaching of literature in EJA, portrayed in a filmic way, to bring the student closer to printed words through cinematography. These studies seek to bring literacy and literary sequencing as a teaching-learning process in EJA classes, to make them readers who value different languages. To this end, the following research questions are posed: is it possible to develop a work aimed at reading and a literary project with a didactic sequence of literature in EJA? Can literacy and the literary project in the didactic sequence be used to close the alliance through this bioscope? How does the silencing of literature occur in high school? The objective of this research is to discuss the teaching of Literature in EJA, its silencing by the BNCC, presenting a proposal for a literary project in the teaching of literature based on filmic works. In order to achieve the general objectives, the following specific objectives were selected: a) to analyze the role of literature in teaching in EJA, considering issues such as reading, literary literacy and didactic sequence; b) discuss the silencing of Literature in the teaching of EJA; c) propose a literary project in the teaching of literature in the EJA of literary and filmic works for the teaching of literature in the EJA. Thus, the dissertation is developed under this perspective of the research using literature aligned with cinema for the development of this proposal. We count as research instruments the discussions of some theorists, such as Freire (2000), Cosson (2006), Brandão (2018), Pintrich (2003), among others. The studies of these authors also corroborated the analyzes on the elaboration of the materials to be used in the literary project in the teaching of literature in EJA and, thus, being able to influence the practice of teaching literature. This research also discusses the silencing of literature by the BNCC and by the reform of secondary education. This silencing is verified, as the discipline of literature was excluded from the curriculum by the BNCC and by the reform of secondary education, appearing only as nine generalist skills in the BNCC. In addition, teaching literature in EJA faces problems such as lack of materials, reduced workload, and lack of curricular guidelines for teaching literature. A presente pesquisa apresenta a experiência de projeto literário no ensino de literatura na EJA, retratadas de forma fílmica, numa tentativa de aproximar o aluno das palavras impressas através da cinematográfica. Esses estudos buscam trazer o letramento e sequenciamento literário como processo de ensino aprendizagem nas turmas da EJA, para torná-los leitores que valorizem as diferentes linguagens. Para tanto, coloca-se as seguintes perguntas de pesquisa: é possível desenvolver um trabalho voltado para a leitura e projeto literário com sequência didática de literatura na EJA? O letramento e o projeto literário na sequência didática podem ser utilizados para limar a aliança através desse bioscópio? De que forma ocorre o silenciamento da literatura no Ensino Médio? O objetivo dessa pesquisa é a discutir o ensino de Literatura na EJA, seu silenciamento pela BNCC, apresentando uma proposta de projeto literário no ensino de literatura a partir de obras fílmicas. Para se alcançar os objetivos gerais, foram selecionados os seguintes objetivos específicos: a) fazer uma análise o papel da literatura no ensino na EJA, considerando questões como leitura, letramento literário e sequencia didática; b) discutir o silenciamento da Literatura no ensino da EJA; c) propor um projeto literário no ensino de literatura na EJA de obras literárias e fílmicas para o ensino de literatura na EJA. Assim, a dissertação é desenvolvida sob essa perspectiva de a pesquisa utilizar a literatura alinhada ao cinema para o desenvolvimento dessa proposta. Contamos como instrumentos de pesquisa as discussões de alguns teóricos, tais como Freire (2000), Cosson (2006), Brandão (2018), Pintrich (2003), dentre outros. Os estudos dos referidos autores também corroboraram as análises sobre a elaboração dos materiais a serem utilizados no projeto literário no ensino de literatura na EJA e assim, poder influenciar na prática do ensino de literatura. A presente pesquisa discute também o silenciamento da literatura pela BNCC e pela reforma do ensino médio. Esse silenciamento é verificado, pois a disciplina de literatura foi excluída do currículo pela BNCC e pela reforma do ensino médio, figurando apenas como nove habilidades generalistas na BNCC. Além disso, o ensino de literatura na EJA enfrenta problemas como falta de materiais, carga horária reduzida e ausência de diretrizes curriculares para o ensino de literatura. 2023-10-31T10:14:33Z 2023-10-31T10:14:33Z 2022-12-16 Dissertação NASCIMENTO, Jair Severino do. Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC.2022.89f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Nacional, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6130 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Letras - ProfLetras Araguaína
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Projeto literário. Obras Literárias Fílmicas. Silenciamento da Literatura. Ensino de Literatura na EJA. Literary project. Filmic Literary Works. Silencing on Literature. Teaching Literature at EJA.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Projeto literário. Obras Literárias Fílmicas. Silenciamento da Literatura. Ensino de Literatura na EJA. Literary project. Filmic Literary Works. Silencing on Literature. Teaching Literature at EJA.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Nascimento, Jair Severino do
Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC
topic_facet Projeto literário. Obras Literárias Fílmicas. Silenciamento da Literatura. Ensino de Literatura na EJA. Literary project. Filmic Literary Works. Silencing on Literature. Teaching Literature at EJA.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This research presents the experience of a literary project in the teaching of literature in EJA, portrayed in a filmic way, to bring the student closer to printed words through cinematography. These studies seek to bring literacy and literary sequencing as a teaching-learning process in EJA classes, to make them readers who value different languages. To this end, the following research questions are posed: is it possible to develop a work aimed at reading and a literary project with a didactic sequence of literature in EJA? Can literacy and the literary project in the didactic sequence be used to close the alliance through this bioscope? How does the silencing of literature occur in high school? The objective of this research is to discuss the teaching of Literature in EJA, its silencing by the BNCC, presenting a proposal for a literary project in the teaching of literature based on filmic works. In order to achieve the general objectives, the following specific objectives were selected: a) to analyze the role of literature in teaching in EJA, considering issues such as reading, literary literacy and didactic sequence; b) discuss the silencing of Literature in the teaching of EJA; c) propose a literary project in the teaching of literature in the EJA of literary and filmic works for the teaching of literature in the EJA. Thus, the dissertation is developed under this perspective of the research using literature aligned with cinema for the development of this proposal. We count as research instruments the discussions of some theorists, such as Freire (2000), Cosson (2006), Brandão (2018), Pintrich (2003), among others. The studies of these authors also corroborated the analyzes on the elaboration of the materials to be used in the literary project in the teaching of literature in EJA and, thus, being able to influence the practice of teaching literature. This research also discusses the silencing of literature by the BNCC and by the reform of secondary education. This silencing is verified, as the discipline of literature was excluded from the curriculum by the BNCC and by the reform of secondary education, appearing only as nine generalist skills in the BNCC. In addition, teaching literature in EJA faces problems such as lack of materials, reduced workload, and lack of curricular guidelines for teaching literature.
author_additional Ludwig, Carlos Roberto
author_additionalStr Ludwig, Carlos Roberto
format Dissertação
author Nascimento, Jair Severino do
title Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC
title_short Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC
title_full Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC
title_fullStr Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC
title_full_unstemmed Projeto literário no ensino de literatura na EJA: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela BNCC
title_sort projeto literário no ensino de literatura na eja: um bioscópio e o silenciamento da literatura pela bncc
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/6130
_version_ 1787134830828322816
score 11.755432