Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física

This work was stimulated and elaborated based on information collected previously, where it was detected that the Physics schools of Araguaína-TO, for the most part, do not have Science laboratories, more precisely in composition. Against reality, we present a material for the didactic reality trip...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Marcelo Wanderley de Almeida
Idioma: pt_BR
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6187
id ir-11612-6187
recordtype dspace
spelling ir-11612-61872023-12-15T06:02:28Z Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física Santos, Marcelo Wanderley de Almeida Rocha, Alexsandro Silvestre da Física; Laboratório; Ensino. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This work was stimulated and elaborated based on information collected previously, where it was detected that the Physics schools of Araguaína-TO, for the most part, do not have Science laboratories, more precisely in composition. Against reality, we present a material for the didactic reality trip (F Physics) that consists of a physics resource for laptop with ten experiments that allows schools to elaborate the laboratory in, attempts of resource attempt of experiments of physics in the classroom, and with this demonstrates the physical phenomena directly to the students. The preparation of the experiments and adaptation of the suitcase was developed at the Laboratory of Research in Materials for Applications in Electronic Devices (LABMADE) of the Federal University of Tocantins - Campus Araguaína. The methodology used was the use of qualitative nature, activities and experimental use. It is noteworthy that there was interest from students through questioning and active participation, that is, when creating a portable laboratory for experimental classes, the relationship between teaching (teacher) and learning (students) was positive, giving the teacher the possibility to insert their activities in a demonstration class of physical effects worked theoretically, playfully exposing the phenomena described in textbooks. Este trabalho foi estimulado e elaborado com base em informações levantadas previamente, onde foi detectado que as escolas da cidade de Araguaína-TO, em sua maioria, não contam com laboratórios de Ciências, mais precisamente em Física. Em contrapartida a esta realidade, apresentamos um material paradidático intitulado Física para Viagem (FpV), que consiste em um laboratório portátil com dez experimentos que possibilita ao professor contornar a ausência laboratorial nas escolas, desenvolvendo atividades experimentais de Física em sala, e com isto demonstrar os fenômenos físicos diretamente aos alunos. A confecção dos experimentos e adaptação da maleta foi desenvolvida no Laboratório de pesquisa em Materiais para Aplicações em Dispositivos Eletrônicos (LABMADE) da Universidade Federal do Tocantins- Campus Araguaína. A metodologia utilizada foi pesquisa-ação de cunho qualitativa e quantitativa, com utilização de questionários, atividades e demonstração experimental. Destaca-se que houve interesse dos alunos por meio de questionamentos e participação ativa, ou seja, ao criar um laboratório portátil para aulas experimentais, a relação entre ensinar (professor) e aprender (alunos) foi afetada positivamente, dando ao docente a possibilidade de inserir em suas atividades em classe a demonstração dos efeitos físicos trabalhados teoricamente, expondo ludicamente os fenômenos descritos nos livros didáticos. 2023-12-14T16:15:08Z 2023-12-14T16:15:08Z 2022 SANTOS, Marcelo Wanderley de Almeida. Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física. 2022.157f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Araguaína, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6187 pt_BR application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Física; Laboratório; Ensino.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Física; Laboratório; Ensino.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Santos, Marcelo Wanderley de Almeida
Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física
topic_facet Física; Laboratório; Ensino.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This work was stimulated and elaborated based on information collected previously, where it was detected that the Physics schools of Araguaína-TO, for the most part, do not have Science laboratories, more precisely in composition. Against reality, we present a material for the didactic reality trip (F Physics) that consists of a physics resource for laptop with ten experiments that allows schools to elaborate the laboratory in, attempts of resource attempt of experiments of physics in the classroom, and with this demonstrates the physical phenomena directly to the students. The preparation of the experiments and adaptation of the suitcase was developed at the Laboratory of Research in Materials for Applications in Electronic Devices (LABMADE) of the Federal University of Tocantins - Campus Araguaína. The methodology used was the use of qualitative nature, activities and experimental use. It is noteworthy that there was interest from students through questioning and active participation, that is, when creating a portable laboratory for experimental classes, the relationship between teaching (teacher) and learning (students) was positive, giving the teacher the possibility to insert their activities in a demonstration class of physical effects worked theoretically, playfully exposing the phenomena described in textbooks.
author_additional Rocha, Alexsandro Silvestre da
author_additionalStr Rocha, Alexsandro Silvestre da
author Santos, Marcelo Wanderley de Almeida
title Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física
title_short Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física
title_full Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física
title_fullStr Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física
title_full_unstemmed Desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar Física
title_sort desenvolvimento de um laboratório portátil para ensinar física
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/6187
_version_ 1787134916005199872
score 11.674752