/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo.
Deaf Literature is the manifestation of deaf culture and the visual experiences of the members of this community and from there, the subject gets his education in society. Deaf Literature is characterized by using a visual language, through narratives, poetry, theater and jokes with explanations...
Autor principal: | Brito, Maria Fernandes |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6260 |
id |
ir-11612-6260 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-62602023-12-22T06:03:59Z O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. Brito, Maria Fernandes Pinho, Katia Rose Oliveira de Libras Literatura Ensino L1 CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Deaf Literature is the manifestation of deaf culture and the visual experiences of the members of this community and from there, the subject gets his education in society. Deaf Literature is characterized by using a visual language, through narratives, poetry, theater and jokes with explanations of the stories experienced by the community itself, issues of communication and acceptability of the deaf being. Thus, this article seeks a relationship between deaf literature and the teaching of the Brazilian Sign Language - Libras as a tool for the constitution of the individual and his educational background through the narrative of Cinderella Deaf, produced in video by the Chaplin educational system available on YouTube. Analyzing the aspects of the construction of the narrative, relating them to culture, experience of the deaf community and bringing suggestions for the practice of language teaching. Finally, realize that literature is a very rich resource for language teaching, as it comprises a collection of cultural and linguistic knowledge that the student can experience and share with his peers. A Literatura Surda se constitui da manifestação da cultura surda e das experiências visuais dos integrantes dessa comunidade e a partir daí, o sujeito consegue sua formação na sociedade. A Literatura Surda se caracteriza por usar uma linguagem visual, por meio das narrativas, poesia, teatro e piada com explanações das histórias vivenciadas da própria comunidade, questões de comunicação e aceitabilidade do ser surdo. Sendo assim, o presente artigo busca uma relação da literatura surda com o ensino da Língua Brasileira de Sinais – Libras como ferramenta de constituição do indivíduo e de sua formação educacional através da narrativa da Cinderela Surda, produzida em vídeo pelo sistema educacional Chaplin disponível no YouTube. Analisando os aspectos da construção da narrativa, relacionando-os com a cultura, vivência da comunidade surda e trazendo sugestões da prática do ensino de língua. Por fim, perceber que a literatura é um recurso riquíssimo para o ensino de língua, pois compreende um apanhando de conhecimento cultural e linguístico que o aluno pode vivenciar e partilhar com seus iguais. 2023-12-21T14:38:10Z 2023-12-21T14:38:10Z 2023-12-21 Monografia BRITO, Maria Fernandes. O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. 2021. 30 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras - Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2021 http://hdl.handle.net/11612/6260 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Libras Literatura Ensino L1 CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Libras Literatura Ensino L1 CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Brito, Maria Fernandes O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. |
topic_facet |
Libras Literatura Ensino L1 CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
Deaf Literature is the manifestation of deaf culture and the visual experiences of
the members of this community and from there, the subject gets his education in
society. Deaf Literature is characterized by using a visual language, through
narratives, poetry, theater and jokes with explanations of the stories experienced
by the community itself, issues of communication and acceptability of the deaf
being. Thus, this article seeks a relationship between deaf literature and the
teaching of the Brazilian Sign Language - Libras as a tool for the constitution of the
individual and his educational background through the narrative of Cinderella Deaf,
produced in video by the Chaplin educational system available on YouTube.
Analyzing the aspects of the construction of the narrative, relating them to culture,
experience of the deaf community and bringing suggestions for the practice of
language teaching. Finally, realize that literature is a very rich resource for
language teaching, as it comprises a collection of cultural and linguistic knowledge
that the student can experience and share with his peers. |
author_additional |
Pinho, Katia Rose Oliveira de |
author_additionalStr |
Pinho, Katia Rose Oliveira de |
format |
Monografia |
author |
Brito, Maria Fernandes |
title |
O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. |
title_short |
O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. |
title_full |
O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. |
title_fullStr |
O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. |
title_full_unstemmed |
O ensino da libras por meio da literatura surda: O conto Cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. |
title_sort |
o ensino da libras por meio da literatura surda: o conto cinderela surda como proposta de ensino bilíngue para estudante surdo. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6260 |
_version_ |
1787134603824201728 |
score |
11.755432 |