Artigo

A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins.

Law 10,639/2003 makes the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture mandatory from Kindergarten to High School and proposes to contribute to the deconstruction of the racism that exists and is propagated by the school through a curriculum that institutionalizes racial prejudice a...

ver descrição completa

Autor principal: CARVALHO, Márcio Rodrigues
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6305
id ir-11612-6305
recordtype dspace
spelling ir-11612-63052023-12-27T06:01:54Z A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins. CARVALHO, Márcio Rodrigues ZITZKE, Valdir Aquino Lei 10.639/2003 Cultura afro-Brasileira Relações Étnicos- Raciais Ensino Law 10.639/2003 Afro-Brazilian culture Ethnic-Racial Relations Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA Law 10,639/2003 makes the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture mandatory from Kindergarten to High School and proposes to contribute to the deconstruction of the racism that exists and is propagated by the school through a curriculum that institutionalizes racial prejudice against the black population. The general objective of this article is to analyze whether and how Law 10.639 of 2003 is applied in public schools in the municipality of Brejinho de Nazaré, considering that they have enrolled students from certified quilombola communities in the municipality, justifying the importance of this law in teaching. in the municipality where the majority of its population is black. As methodological strategies, a bibliographic review and a script of interviews with teachers responsible for the subjects of geography, history and arts, and pedagogical coordinators, were defined. The most evident result in schools is the lack of knowledge of the aforementioned law and the lack of training for teachers on the issue pointed out by the law. A Lei 10.639/2003 traz a obrigatoriedade do ensino da história e da cultura afro- brasileira e africana desde a Educação Infantil até o Ensino Médio e se propõe a contribuir para a desconstrução do racismo que existe e é propagado pela escola através de um currículo que institucionaliza o preconceito racial sobre a população negra. O objetivo geral deste artigo é analisar se e como a Lei 10.639 de 2003 é aplicada nas escolas públicas do município de Brejinho de Nazaré, considerando que elas têm matriculados alunos das comunidades quilombolas certificadas existentes no município, justificando-se pela importância desta lei no ensino no município em que a maioria da sua população é negra. Como estratégias metodológicas definiram-se a revisão bibliográfica e roteiro de entrevistas com professores responsáveis pelas disciplinas de geografia, história e artes, e coordenadores pedagógicos. O resultado mais evidenciado nas escolas é o desconhecimento da referida lei e a falta de capacitação para professores sobre a questão apontada pela lei. 2023-12-26T14:17:52Z 2023-12-26T14:17:52Z 2023-12-26 Artigo CARVALHO, Márcio Rodrigues. A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins. 2022. 29 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6305 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Lei 10.639/2003
Cultura afro-Brasileira
Relações Étnicos- Raciais
Ensino
Law 10.639/2003
Afro-Brazilian culture
Ethnic-Racial Relations
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
spellingShingle Lei 10.639/2003
Cultura afro-Brasileira
Relações Étnicos- Raciais
Ensino
Law 10.639/2003
Afro-Brazilian culture
Ethnic-Racial Relations
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
CARVALHO, Márcio Rodrigues
A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins.
topic_facet Lei 10.639/2003
Cultura afro-Brasileira
Relações Étnicos- Raciais
Ensino
Law 10.639/2003
Afro-Brazilian culture
Ethnic-Racial Relations
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description Law 10,639/2003 makes the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture mandatory from Kindergarten to High School and proposes to contribute to the deconstruction of the racism that exists and is propagated by the school through a curriculum that institutionalizes racial prejudice against the black population. The general objective of this article is to analyze whether and how Law 10.639 of 2003 is applied in public schools in the municipality of Brejinho de Nazaré, considering that they have enrolled students from certified quilombola communities in the municipality, justifying the importance of this law in teaching. in the municipality where the majority of its population is black. As methodological strategies, a bibliographic review and a script of interviews with teachers responsible for the subjects of geography, history and arts, and pedagogical coordinators, were defined. The most evident result in schools is the lack of knowledge of the aforementioned law and the lack of training for teachers on the issue pointed out by the law.
author_additional ZITZKE, Valdir Aquino
author_additionalStr ZITZKE, Valdir Aquino
format Artigo
author CARVALHO, Márcio Rodrigues
title A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins.
title_short A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins.
title_full A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins.
title_fullStr A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins.
title_full_unstemmed A implementação da Lei 10.639/2003 nas Escolas na Cidade de Brejinho de Nazaré, Tocantins.
title_sort implementação da lei 10.639/2003 nas escolas na cidade de brejinho de nazaré, tocantins.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/6305
_version_ 1787134557030449152
score 11.674752