Monografia

Educação ambiental e educação matemática:

This research presents a study in the field of teaching that permeate the areas of Environmental Education and Mathematics Education in order to investigate possible connections that conjecture social intersections that increase for a social humanization. The motivating question that governs this...

ver descrição completa

Autor principal: MATOS, Pedro Henrique Rodrigues de.
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6343
id ir-11612-6343
recordtype dspace
spelling ir-11612-63432024-04-01T06:08:53Z Educação ambiental e educação matemática: possíveis indícios de conexões por meio de uma sequência didática. MATOS, Pedro Henrique Rodrigues de. OLIVEIRA, Sinval de. Educação Ambiental, Educação Matemática, Sequência Didática, Energia elétrica, BNCC, Environmental education, Mathematics Education, Didactic sequence, Electrical energy. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This research presents a study in the field of teaching that permeate the areas of Environmental Education and Mathematics Education in order to investigate possible connections that conjecture social intersections that increase for a social humanization. The motivating question that governs this investigation is directed at the following question: How can socio-environmental conflicts be understood with the support of Mathematics Education? In which the objective of: Analyze, through the elaboration of a didactic sequence, the connections of Environmental Education with Mathematics Education.. The methodological path of this research is characterized by bibliographic research, which is structured in foundations in the studies of theoretical bases of teaching, referring to the analysis of theories and methodological theoretical assumptions that guide the teaching of Environmental Education and Mathematics Education. In this bias, the research is formed from two other theoretical chapters, the first addressing signs of confluences between the two areas, and in the third one presents the studies and compressions that lead to the purpose of a Didactic Sequence. The results present the proposal of a didactic sequence on the socio-environmental theme related to the consumption and waste of electricity as one of the articulating evidences of Environmental Education with Mathematics Education. A presente pesquisa apresenta um estudo no campo de ensino que permeiam as áreas da Educação Ambiental e Educação Matemática com a finalidade de investigar possíveis conexões que conjecturam intersecções sociais que incrementam para uma humanização social. A questão motivadora que rege esta investigação se direcionada na seguinte indagação: Como os conflitos socioambientais podem ser compreendidos com o apoio da Educação Matemática? Na qual se orienta no objetivo de: Analisar, mediante a elaboração de uma sequência didática, as conexões da Educação Ambiental com a Educação Matemática. O percurso metodológico desta investigação é caracterizado pela pesquisa do tipo bibliográfica, que se estrutura em fundamentos nos estudos de bases teóricas do ensino, remetendo-se às análises de teorias e pressupostos teóricos metodológicos que guiam o ensino da Educação Ambiental e da Educação Matemática. Nesse viés, a pesquisa é formada de outros dois capítulos teóricos, sendo o primeiro abordando indícios de confluências entre as duas áreas, e no terceiro apresenta-se os estudos e compressões que encaminham para a propositura de uma Sequência Didática. Como resultados apresenta-se a proposta de uma sequência didática sobre a temática socioambiental referente ao consumo e desperdício de energia elétrica como sendo uma das evidências articuladoras da Educação Ambiental com a Educação Matemática. 2024-01-29T13:54:11Z 2024-01-29T13:54:11Z 2024-01-29 Monografia MATOS, Pedro Henrique Rodrigues de. Educação ambiental e educação matemática:: possíveis indícios de conexões por meio de uma sequência didática.. 2022. 62 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6343 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação Ambiental,
Educação Matemática,
Sequência Didática,
Energia elétrica,
BNCC,
Environmental education,
Mathematics Education,
Didactic sequence,
Electrical energy.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Educação Ambiental,
Educação Matemática,
Sequência Didática,
Energia elétrica,
BNCC,
Environmental education,
Mathematics Education,
Didactic sequence,
Electrical energy.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
MATOS, Pedro Henrique Rodrigues de.
Educação ambiental e educação matemática:
topic_facet Educação Ambiental,
Educação Matemática,
Sequência Didática,
Energia elétrica,
BNCC,
Environmental education,
Mathematics Education,
Didactic sequence,
Electrical energy.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research presents a study in the field of teaching that permeate the areas of Environmental Education and Mathematics Education in order to investigate possible connections that conjecture social intersections that increase for a social humanization. The motivating question that governs this investigation is directed at the following question: How can socio-environmental conflicts be understood with the support of Mathematics Education? In which the objective of: Analyze, through the elaboration of a didactic sequence, the connections of Environmental Education with Mathematics Education.. The methodological path of this research is characterized by bibliographic research, which is structured in foundations in the studies of theoretical bases of teaching, referring to the analysis of theories and methodological theoretical assumptions that guide the teaching of Environmental Education and Mathematics Education. In this bias, the research is formed from two other theoretical chapters, the first addressing signs of confluences between the two areas, and in the third one presents the studies and compressions that lead to the purpose of a Didactic Sequence. The results present the proposal of a didactic sequence on the socio-environmental theme related to the consumption and waste of electricity as one of the articulating evidences of Environmental Education with Mathematics Education.
author_additional OLIVEIRA, Sinval de.
author_additionalStr OLIVEIRA, Sinval de.
format Monografia
author MATOS, Pedro Henrique Rodrigues de.
title Educação ambiental e educação matemática:
title_short Educação ambiental e educação matemática:
title_full Educação ambiental e educação matemática:
title_fullStr Educação ambiental e educação matemática:
title_full_unstemmed Educação ambiental e educação matemática:
title_sort educação ambiental e educação matemática:
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6343
_version_ 1797188881557225472
score 11.687526