Dissertação

A panelada como espaço de ensino:

The purpose of this work was a pedagogical didactic production for History Teaching, using Panelada as a teaching space. The main objective was to understand the events in the space we occupy based on the relationship between cultural heritage and local history. The methodological strategy was He...

ver descrição completa

Autor principal: BORRALHO, Arnon Vieira.
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6425
id ir-11612-6425
recordtype dspace
spelling ir-11612-64252024-04-01T06:10:09Z A panelada como espaço de ensino: educação patrimonial e aprendizagem histórica em imperatriz-ma. BORRALHO, Arnon Vieira. MANIERI, Dagmar. Ensino de História, Educação Patrimonial, Memória, Panelada, História Local, History Teaching, Heritage Education, Memory, Paneled, Local History. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA The purpose of this work was a pedagogical didactic production for History Teaching, using Panelada as a teaching space. The main objective was to understand the events in the space we occupy based on the relationship between cultural heritage and local history. The methodological strategy was Heritage Education, which in addition to providing support for the teaching of History, created possibilities for students to recognize the panada as an integral part of local culture and history. The work has ways of establishing a “teaching” relationship with students based on discussions about historical memory and its relationship with cultural heritage. In addition to seeking to overcome the difficulties of many students in not understanding the diversity of cultural heritage in the space in which they are inserted, imbued by a vision of monumentalist and Eurocentric cultural heritage. The use of Heritage Education with students in the “teaching” process in non-formal spaces helped students assimilate the relationship between local history and the panada and historically understand its importance as a cultural heritage of the city of Imperatriz. The didactic resource of the work consisted of a didactic sequence that allows teachers to experiment with their students when using this type of theme in History Teaching. Este trabalho teve como propósito uma produção didática pedagógica para o Ensino de História, utilizando a Panelada como espaço de Ensino. O objetivo principal foi compreender os acontecimentos no espaço em que ocupamos a partir da relação do patrimônio cultural e a história local. Teve como estratégia metodológica a Educação Patrimonial que além de dar suporte para o ensino de História, criou possibilidades para que os estudantes reconhecessem a panelada como patrimônio integrante da cultura e da história local. O trabalho possui meios de estabelecer uma relação de “ensinagem” com os estudantes a partir de discussões sobre a memória histórica e sua relação com o patrimônio cultural. Além de buscar superar as dificuldades de muitos estudantes em não compreender a diversidade de patrimônio cultural no espaço em que estão inseridos, imbuídos por uma visão de patrimônio cultural monumentalista e eurocêntrico. O uso da Educação Patrimonial com os estudantes no processo de “ensinagem” em espaços não-formais, contribuiu para que os estudantes assimilassem a relação da história local com a panelada e compreendessem historicamente sua importância como patrimônio cultural da cidade de Imperatriz. O recurso didático do trabalho foi constituído de uma sequência didática que possibilita aos professores experienciarem com seus estudantes ao utilizar esse tipo de temática no Ensino de História. 2024-01-31T12:49:44Z 2024-01-31T12:49:44Z 2023-01-31 Dissertação BORRALHO, Arnon Vieira. A PANELADA COMO ESPAÇO DE ENSINO: educação patrimonial e aprendizagem histórica em imperatriz - ma. 2023. 99 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino de História – Ppghis, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6425 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Ensino de História - ProfHistória Araguaína
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de História,
Educação Patrimonial,
Memória,
Panelada,
História Local,
History Teaching,
Heritage Education,
Memory,
Paneled,
Local History.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
spellingShingle Ensino de História,
Educação Patrimonial,
Memória,
Panelada,
História Local,
History Teaching,
Heritage Education,
Memory,
Paneled,
Local History.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
BORRALHO, Arnon Vieira.
A panelada como espaço de ensino:
topic_facet Ensino de História,
Educação Patrimonial,
Memória,
Panelada,
História Local,
History Teaching,
Heritage Education,
Memory,
Paneled,
Local History.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description The purpose of this work was a pedagogical didactic production for History Teaching, using Panelada as a teaching space. The main objective was to understand the events in the space we occupy based on the relationship between cultural heritage and local history. The methodological strategy was Heritage Education, which in addition to providing support for the teaching of History, created possibilities for students to recognize the panada as an integral part of local culture and history. The work has ways of establishing a “teaching” relationship with students based on discussions about historical memory and its relationship with cultural heritage. In addition to seeking to overcome the difficulties of many students in not understanding the diversity of cultural heritage in the space in which they are inserted, imbued by a vision of monumentalist and Eurocentric cultural heritage. The use of Heritage Education with students in the “teaching” process in non-formal spaces helped students assimilate the relationship between local history and the panada and historically understand its importance as a cultural heritage of the city of Imperatriz. The didactic resource of the work consisted of a didactic sequence that allows teachers to experiment with their students when using this type of theme in History Teaching.
author_additional MANIERI, Dagmar.
author_additionalStr MANIERI, Dagmar.
format Dissertação
author BORRALHO, Arnon Vieira.
title A panelada como espaço de ensino:
title_short A panelada como espaço de ensino:
title_full A panelada como espaço de ensino:
title_fullStr A panelada como espaço de ensino:
title_full_unstemmed A panelada como espaço de ensino:
title_sort panelada como espaço de ensino:
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6425
_version_ 1797188868856872960
score 11.755432