Artigo

Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência

The present study aims to report the pedagogical experience with the content of Dance during the period of the Supervised Curricular Internship in Physical Education in the Lower Secondary School, at the Federal University of North Tocantins, in the city of Tocantinópolis (TO). This is a descript...

ver descrição completa

Autor principal: Almeida, Ana Paula Farias de
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6490
id ir-11612-6490
recordtype dspace
spelling ir-11612-64902024-04-01T06:18:00Z Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência Almeida, Ana Paula Farias de Souza, Adriano Lopes de Estágio Relato de experiência Dança Internship Experience report Dance CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA The present study aims to report the pedagogical experience with the content of Dance during the period of the Supervised Curricular Internship in Physical Education in the Lower Secondary School, at the Federal University of North Tocantins, in the city of Tocantinópolis (TO). This is a descriptive qualitative experience report using self-narrative. The empirical section analysis was organized into six stages: 1- Problem Contextualization; 2- Planning/Preparation Phase; 3- Theoretical Lessons; 4- Practical Activities; 5- Choreography Rehearsals; 6- Culminating Moment. The findings from the experience indicated that despite the challenges of teaching Dance over the semester, particularly due to resistance from male students, it is possible and necessary to work with this content in Physical Education classes, encompassing both theoretical and practical aspects, such as the dance event held at the school. It is concluded that there is still a need for significant progress for the access to such content to happen with proper enjoyment in the school. O presente estudo tem como objetivo relatar a experiência pedagógica com o conteúdo Dança durante o período do Estágio Curricular Supervisionado em Educação Física no Ensino Fundamental II, da Universidade Federal do Norte do Tocantins, na cidade de Tocantinópolis (TO). Trata-se de um relato de experiência, de cunho qualitativo descritivo, com o uso da autonarrativa. A análise do recorte empírico foi organizada em seis etapas, quais sejam: 1- Contextualização da Problemática; 2- Fase do planejamento/preparação; 3- Aulas teóricas; 4- Atividades práticas; 5- Ensaios das coreografias; 6- Momento da culminância. Os resultados da experiência apontaram que apesar dos desafios para ministrar a Dança ao longo do bimestre, sobretudo, em virtude da resistência por parte dos alunos do sexo masculino, é possível e necessário trabalhar com tal conteúdo nas aulas de Educação Física, incluindo aspetos de natureza teórica e prática, tal como o evento de dança realizado na escola. Conclui-se que que ainda é preciso avançar bastante para que o acesso a tal conteúdo ocorra com devida fruição na escola. 2024-02-05T15:28:58Z 2024-02-05T15:28:58Z 2024-02-05 Artigo Ana Paula Farias de Almeida. Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência. 24 f. 2023. Artigo (Graduação) - Curso de Educação Física, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Tocantinópolis - TO. http://hdl.handle.net/11612/6490 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Estágio
Relato de experiência
Dança
Internship
Experience report
Dance
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
spellingShingle Estágio
Relato de experiência
Dança
Internship
Experience report
Dance
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Almeida, Ana Paula Farias de
Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência
topic_facet Estágio
Relato de experiência
Dança
Internship
Experience report
Dance
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The present study aims to report the pedagogical experience with the content of Dance during the period of the Supervised Curricular Internship in Physical Education in the Lower Secondary School, at the Federal University of North Tocantins, in the city of Tocantinópolis (TO). This is a descriptive qualitative experience report using self-narrative. The empirical section analysis was organized into six stages: 1- Problem Contextualization; 2- Planning/Preparation Phase; 3- Theoretical Lessons; 4- Practical Activities; 5- Choreography Rehearsals; 6- Culminating Moment. The findings from the experience indicated that despite the challenges of teaching Dance over the semester, particularly due to resistance from male students, it is possible and necessary to work with this content in Physical Education classes, encompassing both theoretical and practical aspects, such as the dance event held at the school. It is concluded that there is still a need for significant progress for the access to such content to happen with proper enjoyment in the school.
author_additional Souza, Adriano Lopes de
author_additionalStr Souza, Adriano Lopes de
format Artigo
author Almeida, Ana Paula Farias de
title Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência
title_short Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência
title_full Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência
title_fullStr Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência
title_full_unstemmed Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência
title_sort trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6490
_version_ 1797188871478312960
score 11.687526