/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência
The present study aims to report the pedagogical experience with the content of Dance during the period of the Supervised Curricular Internship in Physical Education in the Lower Secondary School, at the Federal University of North Tocantins, in the city of Tocantinópolis (TO). This is a descript...
Autor principal: | Almeida, Ana Paula Farias de |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6490 |
id |
ir-11612-6490 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-64902024-04-01T06:18:00Z Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência Almeida, Ana Paula Farias de Souza, Adriano Lopes de Estágio Relato de experiência Dança Internship Experience report Dance CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA The present study aims to report the pedagogical experience with the content of Dance during the period of the Supervised Curricular Internship in Physical Education in the Lower Secondary School, at the Federal University of North Tocantins, in the city of Tocantinópolis (TO). This is a descriptive qualitative experience report using self-narrative. The empirical section analysis was organized into six stages: 1- Problem Contextualization; 2- Planning/Preparation Phase; 3- Theoretical Lessons; 4- Practical Activities; 5- Choreography Rehearsals; 6- Culminating Moment. The findings from the experience indicated that despite the challenges of teaching Dance over the semester, particularly due to resistance from male students, it is possible and necessary to work with this content in Physical Education classes, encompassing both theoretical and practical aspects, such as the dance event held at the school. It is concluded that there is still a need for significant progress for the access to such content to happen with proper enjoyment in the school. O presente estudo tem como objetivo relatar a experiência pedagógica com o conteúdo Dança durante o período do Estágio Curricular Supervisionado em Educação Física no Ensino Fundamental II, da Universidade Federal do Norte do Tocantins, na cidade de Tocantinópolis (TO). Trata-se de um relato de experiência, de cunho qualitativo descritivo, com o uso da autonarrativa. A análise do recorte empírico foi organizada em seis etapas, quais sejam: 1- Contextualização da Problemática; 2- Fase do planejamento/preparação; 3- Aulas teóricas; 4- Atividades práticas; 5- Ensaios das coreografias; 6- Momento da culminância. Os resultados da experiência apontaram que apesar dos desafios para ministrar a Dança ao longo do bimestre, sobretudo, em virtude da resistência por parte dos alunos do sexo masculino, é possível e necessário trabalhar com tal conteúdo nas aulas de Educação Física, incluindo aspetos de natureza teórica e prática, tal como o evento de dança realizado na escola. Conclui-se que que ainda é preciso avançar bastante para que o acesso a tal conteúdo ocorra com devida fruição na escola. 2024-02-05T15:28:58Z 2024-02-05T15:28:58Z 2024-02-05 Artigo Ana Paula Farias de Almeida. Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência. 24 f. 2023. Artigo (Graduação) - Curso de Educação Física, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Tocantinópolis - TO. http://hdl.handle.net/11612/6490 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Estágio Relato de experiência Dança Internship Experience report Dance CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
spellingShingle |
Estágio Relato de experiência Dança Internship Experience report Dance CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Almeida, Ana Paula Farias de Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência |
topic_facet |
Estágio Relato de experiência Dança Internship Experience report Dance CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
The present study aims to report the pedagogical experience with the content of
Dance during the period of the Supervised Curricular Internship in Physical Education in the
Lower Secondary School, at the Federal University of North Tocantins, in the city of
Tocantinópolis (TO). This is a descriptive qualitative experience report using self-narrative.
The empirical section analysis was organized into six stages: 1- Problem Contextualization; 2-
Planning/Preparation Phase; 3- Theoretical Lessons; 4- Practical Activities; 5- Choreography
Rehearsals; 6- Culminating Moment. The findings from the experience indicated that despite
the challenges of teaching Dance over the semester, particularly due to resistance from male
students, it is possible and necessary to work with this content in Physical Education classes,
encompassing both theoretical and practical aspects, such as the dance event held at the
school. It is concluded that there is still a need for significant progress for the access to such
content to happen with proper enjoyment in the school. |
author_additional |
Souza, Adriano Lopes de |
author_additionalStr |
Souza, Adriano Lopes de |
format |
Artigo |
author |
Almeida, Ana Paula Farias de |
title |
Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência |
title_short |
Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência |
title_full |
Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência |
title_fullStr |
Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência |
title_sort |
trabalhando a dança no estágio supervisionado: um relato de experiência |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6490 |
_version_ |
1797188871478312960 |
score |
11.687526 |