Monografia

Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais

This article aimed to understand the challenges of Mathematics Teaching in the Early Years of Elementary School from the literature in the area, articulated as memories of the formative path of a Pedagogy student. For the development of this work, studies were carried out on Mathematics Education...

ver descrição completa

Autor principal: Tebas, Alyne de Moura Xavier
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6504
id ir-11612-6504
recordtype dspace
spelling ir-11612-65042024-04-01T06:18:31Z Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais memórias do percurso formativo de uma acadêmica de pedagogia Tebas, Alyne de Moura Xavier Sousa, Luciana Pereira de Ensino de Matemática Anos Iniciais Formação de Professores Memórias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article aimed to understand the challenges of Mathematics Teaching in the Early Years of Elementary School from the literature in the area, articulated as memories of the formative path of a Pedagogy student. For the development of this work, studies were carried out on Mathematics Education, Teacher Education, articulated as memories of mathematics as a discipline experienced by the first research paper. The methodological construction was guided by the qualitative approach, and the data that constituted the investigation were collected through bibliographic and documentary studies, moved and records of the developed mathematics activities provided by the Study Group in Literacy and Numbering - GELEN / UFT, configuring itself as a case study. The field stage of this work was carried out in the municipality of Arraias / TO in a public school, in the 4th grade class of elementary school, during an activity guided by the GELEN group. Studying mathematics revelation for the early years is a challenge for teachers in providing relevant learning experiences for students. The gaps indicate in the aspects related to the initial and continuous training of teachers in the early years. It indicates the importance of academics participating in research groups at the university, as they contribute to understanding the challenges and propositions of solutions, breaking with the dissociation of theory and practice. It is a revelation that by reflecting their own memories, the learning processes enhance human development, contributing to the formation of obliged and professionally committed. Este artigo objetivou compreender os desafios do Ensino de Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental a partir da literatura da área, articulados às memórias do percurso formativo de uma acadêmica de Pedagogia. Para desenvolvimento deste trabalho, foram realizados estudos sobre o Ensino de Matemática e Formação de professores, articulados as memórias da matemática como disciplina vivenciada pela primeira autora da pesquisa. A construção metodológica foi norteada pela abordagem qualitativa, e os dados que constituíram a investigação foram obtidos por meio de estudos bibliográficos e documentais, observações e dos registros das atividades de matemática desenvolvidas proporcionadas pelo Grupo de Estudos em Letramento e Numeramento - GELEN/ UFT. A realização da etapa de campo deste trabalho foi realizada no município de Arraias/ TO em uma escola pública, na turma do 4o ano do Ensino Fundamental, durante atividade orientada pelo grupo GELEN. O estudo revela que ensinar matemática para os anos iniciais é um desafio para os professores no que tange a proporcionar experiências de aprendizagens significativas para os estudantes. Sinaliza lacunas nos aspectos relacionados para formação inicial e continuada dos professores dos Anos Iniciais. Indica a importância dos acadêmicos participarem dos grupos de pesquisa na universidade, pois contribuem para a compreensão dos desafios e proposições de soluções, rompendo com dissociação de teoria e prática. E revela que ao refletir suas próprias memórias, os processos de aprendizagens potencializam o desenvolvimento humano contribuindo para formação de sujeitos mais críticos e comprometidos profissionalmente. 2024-02-07T14:39:55Z 2024-02-07T14:39:55Z 2022-09-29 Monografia TEBAS, Alyne de Moura Xavier. Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais: memórias do percurso formativo de uma acadêmica de pedagogia. 2021. 28 f. Monografia (Graduação) - Curso de Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6504 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de Matemática
Anos Iniciais
Formação de Professores
Memórias
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Ensino de Matemática
Anos Iniciais
Formação de Professores
Memórias
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Tebas, Alyne de Moura Xavier
Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais
topic_facet Ensino de Matemática
Anos Iniciais
Formação de Professores
Memórias
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article aimed to understand the challenges of Mathematics Teaching in the Early Years of Elementary School from the literature in the area, articulated as memories of the formative path of a Pedagogy student. For the development of this work, studies were carried out on Mathematics Education, Teacher Education, articulated as memories of mathematics as a discipline experienced by the first research paper. The methodological construction was guided by the qualitative approach, and the data that constituted the investigation were collected through bibliographic and documentary studies, moved and records of the developed mathematics activities provided by the Study Group in Literacy and Numbering - GELEN / UFT, configuring itself as a case study. The field stage of this work was carried out in the municipality of Arraias / TO in a public school, in the 4th grade class of elementary school, during an activity guided by the GELEN group. Studying mathematics revelation for the early years is a challenge for teachers in providing relevant learning experiences for students. The gaps indicate in the aspects related to the initial and continuous training of teachers in the early years. It indicates the importance of academics participating in research groups at the university, as they contribute to understanding the challenges and propositions of solutions, breaking with the dissociation of theory and practice. It is a revelation that by reflecting their own memories, the learning processes enhance human development, contributing to the formation of obliged and professionally committed.
author_additional Sousa, Luciana Pereira de
author_additionalStr Sousa, Luciana Pereira de
format Monografia
author Tebas, Alyne de Moura Xavier
title Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais
title_short Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais
title_full Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais
title_fullStr Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais
title_full_unstemmed Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais
title_sort desafios em ensinar matemática nos anos iniciais
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6504
_version_ 1797188872021475328
score 11.675088