/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais
This article aimed to understand the challenges of Mathematics Teaching in the Early Years of Elementary School from the literature in the area, articulated as memories of the formative path of a Pedagogy student. For the development of this work, studies were carried out on Mathematics Education...
Autor principal: | Tebas, Alyne de Moura Xavier |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6504 |
id |
ir-11612-6504 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-65042024-04-01T06:18:31Z Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais memórias do percurso formativo de uma acadêmica de pedagogia Tebas, Alyne de Moura Xavier Sousa, Luciana Pereira de Ensino de Matemática Anos Iniciais Formação de Professores Memórias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article aimed to understand the challenges of Mathematics Teaching in the Early Years of Elementary School from the literature in the area, articulated as memories of the formative path of a Pedagogy student. For the development of this work, studies were carried out on Mathematics Education, Teacher Education, articulated as memories of mathematics as a discipline experienced by the first research paper. The methodological construction was guided by the qualitative approach, and the data that constituted the investigation were collected through bibliographic and documentary studies, moved and records of the developed mathematics activities provided by the Study Group in Literacy and Numbering - GELEN / UFT, configuring itself as a case study. The field stage of this work was carried out in the municipality of Arraias / TO in a public school, in the 4th grade class of elementary school, during an activity guided by the GELEN group. Studying mathematics revelation for the early years is a challenge for teachers in providing relevant learning experiences for students. The gaps indicate in the aspects related to the initial and continuous training of teachers in the early years. It indicates the importance of academics participating in research groups at the university, as they contribute to understanding the challenges and propositions of solutions, breaking with the dissociation of theory and practice. It is a revelation that by reflecting their own memories, the learning processes enhance human development, contributing to the formation of obliged and professionally committed. Este artigo objetivou compreender os desafios do Ensino de Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental a partir da literatura da área, articulados às memórias do percurso formativo de uma acadêmica de Pedagogia. Para desenvolvimento deste trabalho, foram realizados estudos sobre o Ensino de Matemática e Formação de professores, articulados as memórias da matemática como disciplina vivenciada pela primeira autora da pesquisa. A construção metodológica foi norteada pela abordagem qualitativa, e os dados que constituíram a investigação foram obtidos por meio de estudos bibliográficos e documentais, observações e dos registros das atividades de matemática desenvolvidas proporcionadas pelo Grupo de Estudos em Letramento e Numeramento - GELEN/ UFT. A realização da etapa de campo deste trabalho foi realizada no município de Arraias/ TO em uma escola pública, na turma do 4o ano do Ensino Fundamental, durante atividade orientada pelo grupo GELEN. O estudo revela que ensinar matemática para os anos iniciais é um desafio para os professores no que tange a proporcionar experiências de aprendizagens significativas para os estudantes. Sinaliza lacunas nos aspectos relacionados para formação inicial e continuada dos professores dos Anos Iniciais. Indica a importância dos acadêmicos participarem dos grupos de pesquisa na universidade, pois contribuem para a compreensão dos desafios e proposições de soluções, rompendo com dissociação de teoria e prática. E revela que ao refletir suas próprias memórias, os processos de aprendizagens potencializam o desenvolvimento humano contribuindo para formação de sujeitos mais críticos e comprometidos profissionalmente. 2024-02-07T14:39:55Z 2024-02-07T14:39:55Z 2022-09-29 Monografia TEBAS, Alyne de Moura Xavier. Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais: memórias do percurso formativo de uma acadêmica de pedagogia. 2021. 28 f. Monografia (Graduação) - Curso de Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6504 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de Matemática Anos Iniciais Formação de Professores Memórias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Ensino de Matemática Anos Iniciais Formação de Professores Memórias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Tebas, Alyne de Moura Xavier Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais |
topic_facet |
Ensino de Matemática Anos Iniciais Formação de Professores Memórias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This article aimed to understand the challenges of Mathematics Teaching in the Early
Years of Elementary School from the literature in the area, articulated as memories of
the formative path of a Pedagogy student. For the development of this work, studies
were carried out on Mathematics Education, Teacher Education, articulated as
memories of mathematics as a discipline experienced by the first research paper. The
methodological construction was guided by the qualitative approach, and the data that
constituted the investigation were collected through bibliographic and documentary
studies, moved and records of the developed mathematics activities provided by the
Study Group in Literacy and Numbering - GELEN / UFT, configuring itself as a case
study. The field stage of this work was carried out in the municipality of Arraias / TO in
a public school, in the 4th grade class of elementary school, during an activity guided
by the GELEN group. Studying mathematics revelation for the early years is a
challenge for teachers in providing relevant learning experiences for students. The
gaps indicate in the aspects related to the initial and continuous training of teachers in
the early years. It indicates the importance of academics participating in research
groups at the university, as they contribute to understanding the challenges and
propositions of solutions, breaking with the dissociation of theory and practice. It is a
revelation that by reflecting their own memories, the learning processes enhance
human development, contributing to the formation of obliged and professionally
committed. |
author_additional |
Sousa, Luciana Pereira de |
author_additionalStr |
Sousa, Luciana Pereira de |
format |
Monografia |
author |
Tebas, Alyne de Moura Xavier |
title |
Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais |
title_short |
Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais |
title_full |
Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais |
title_fullStr |
Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais |
title_full_unstemmed |
Desafios em ensinar matemática nos anos iniciais |
title_sort |
desafios em ensinar matemática nos anos iniciais |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6504 |
_version_ |
1797188872021475328 |
score |
11.755432 |