/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021
The research described here was carried out with the objective of understanding the approaches of theses and dissertations on the Laboratory of Mathematics Education and Mathematics Teaching, defended in Brazil in the period from 2016 to 2021. It is a research with a bibliographical approach and...
Autor principal: | Silva, Amanda Farias |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6549 |
id |
ir-11612-6549 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-65492024-04-01T06:16:33Z Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021 Silva, Amanda Farias Moraes, Mônica Suelem Ferreira de LEM LEMAT Teses e dissertações Educação matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The research described here was carried out with the objective of understanding the approaches of theses and dissertations on the Laboratory of Mathematics Education and Mathematics Teaching, defended in Brazil in the period from 2016 to 2021. It is a research with a bibliographical approach and of a qualitative nature, in which 25 doctoral theses and master's dissertations are found in Capes theses and dissertations portal. The works were analyzed based on the identification of the following items: a) Title; b) Research problems; c) Objectives; d) Methodological synthesis and research context; e) Main results; f) Main theoretical foundations about the laboratories; g) teaching materials evidenced in research; and h) Outstanding mathematical content. After the analyzes based on the identified items, the following categories emerged: Mathematics Teaching Laboratory in teacher training; Mathematics Teaching Laboratory in Basic Education; Interactive Mathematics Laboratory in relation to the Mathematics Teaching Laboratory; Mathematics Education Laboratory in teacher training; and Other Approaches. From the observations and analyzes made based on a theoretical framework supported by great researchers in the area, with emphasis on Lorenzato (2006 and 2009), Rodrigues and Gazire (2015), Varizo and Civardi (2011), we evidenced the following results: part of the works addressed the Mathematics Teaching Laboratory (LEM) while a small part focused on the Mathematics Education Laboratory (LEMAT), we found laboratories with different nomenclatures but that fulfill the same objectives intended for the LEM, there was a parity between research focused on teacher training and basic education, having as main reference the following authors: Sérgio Lorenzato, Ana Maria Silveira Turrioni, Zaíra da Cunha Melo Varizo, Fredy Coelho Rodrigues, and Ana Maria Nauiack Oliveira; in which all works pointed out benefits related to the use of these environments, at the same time that obstacles and limitations were observed that prevent the use and full reach of the proposed objectives for laboratories in Mathematics Education A pesquisa aqui descrita foi realizada com o objetivo de compreender as abordagens das teses e dissertações sobre Laboratório de Educação Matemática e de Ensino de Matemática, defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021. É uma pesquisa de abordagem bibliográfica e de natureza qualitativa, na qual 25 teses de doutorado e dissertações de mestrado encontradas no portal de teses e dissertações da Capes. Os trabalhos foram analisados com base na identificação dos seguintes itens: a) Título; b) Problemas de pesquisas; c) Objetivos; d) Síntese metodológica e contexto da pesquisa; e) Principais resultados; f) Principais fundamentações teóricas sobre os laboratórios; g) materiais didáticos evidenciados nas pesquisas; e h) Conteúdos matemáticos destacados. Após as análises feitas com base nos itens identificados, emergiram as seguintes categorias: Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores; Laboratório de Ensino de Matemática na Educação Básica; Laboratório Interativo de Matemática em relação ao Laboratório de Ensino de Matemática; Laboratório de Educação Matemática na formação de professores; e Outras abordagens. A partir das observações e análises feitas com base em um referencial teórico apoiado por grandes pesquisadores na área, com destaque para Lorenzato (2006 e 2009), Rodrigues e Gazire (2015), Varizo e Civardi (2011) evidenciamos os seguintes resultados encontrados: grande parte dos trabalhos abordou o Laboratório de Ensino de Matemática (LEM) ao passo que uma pequena parte teve como foco o Laboratório de Educação Matemática (LEMAT), encontramos laboratórios com diferentes nomenclaturas mas que cumprem os mesmos objetivos pretendidos para o LEM, houve uma paridade entre pesquisas voltadas para a formação de professores e para a educação básica, tendo como referencial principal os seguintes autores: Sérgio Lorenzato, Ana Maria Silveira Turrioni, Zaíra da Cunha Melo Varizo, Fredy Coelho Rodrigues, e Ana Maria Nauiack Oliveira; nos quais todos os trabalhos apontaram benefícios relacionados ao uso desses ambientes, ao mesmo tempo em que foram observados obstáculos e limitações que impedem o uso e alcance pleno dos objetivos propostos para os laboratórios na Educação Matemática 2024-02-16T11:23:05Z 2024-02-16T11:23:05Z 2023-06-30 Monografia SILVA, Amanda Farias. Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021. 2023. 74 f. Monografia (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Arraias-To, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6549 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Arraias Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
LEM LEMAT Teses e dissertações Educação matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
LEM LEMAT Teses e dissertações Educação matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Silva, Amanda Farias Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021 |
topic_facet |
LEM LEMAT Teses e dissertações Educação matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The research described here was carried out with the objective of understanding the
approaches of theses and dissertations on the Laboratory of Mathematics Education and
Mathematics Teaching, defended in Brazil in the period from 2016 to 2021. It is a research
with a bibliographical approach and of a qualitative nature, in which 25 doctoral theses and
master's dissertations are found in Capes theses and dissertations portal. The works were
analyzed based on the identification of the following items: a) Title; b) Research problems; c)
Objectives; d) Methodological synthesis and research context; e) Main results; f) Main
theoretical foundations about the laboratories; g) teaching materials evidenced in research;
and h) Outstanding mathematical content. After the analyzes based on the identified items, the
following categories emerged: Mathematics Teaching Laboratory in teacher training;
Mathematics Teaching Laboratory in Basic Education; Interactive Mathematics Laboratory in
relation to the Mathematics Teaching Laboratory; Mathematics Education Laboratory in
teacher training; and Other Approaches. From the observations and analyzes made based on a
theoretical framework supported by great researchers in the area, with emphasis on Lorenzato
(2006 and 2009), Rodrigues and Gazire (2015), Varizo and Civardi (2011), we evidenced the
following results: part of the works addressed the Mathematics Teaching Laboratory (LEM)
while a small part focused on the Mathematics Education Laboratory (LEMAT), we found
laboratories with different nomenclatures but that fulfill the same objectives intended for the
LEM, there was a parity between research focused on teacher training and basic education,
having as main reference the following authors: Sérgio Lorenzato, Ana Maria Silveira
Turrioni, Zaíra da Cunha Melo Varizo, Fredy Coelho Rodrigues, and Ana Maria Nauiack
Oliveira; in which all works pointed out benefits related to the use of these environments, at
the same time that obstacles and limitations were observed that prevent the use and full reach
of the proposed objectives for laboratories in Mathematics Education |
author_additional |
Moraes, Mônica Suelem Ferreira de |
author_additionalStr |
Moraes, Mônica Suelem Ferreira de |
format |
Monografia |
author |
Silva, Amanda Farias |
title |
Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021 |
title_short |
Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021 |
title_full |
Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021 |
title_fullStr |
Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021 |
title_full_unstemmed |
Teses e dissertações sobre Laboratório de Educação (Ensino de) Matemática defendidas no Brasil no período de 2016 a 2021 |
title_sort |
teses e dissertações sobre laboratório de educação (ensino de) matemática defendidas no brasil no período de 2016 a 2021 |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6549 |
_version_ |
1797188873874309120 |
score |
11.755432 |