Dissertação

Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural

The present study deals with the implications of working with the cordel conducted with a group of 9th graders at a public state school. The central objective of this study was to accomplish the literacy literacy from the practices of reading and writing of literacy texts. Methodologically, this...

ver descrição completa

Autor principal: NOBRE
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6653
id ir-11612-6653
recordtype dspace
spelling ir-11612-66532024-04-01T06:12:44Z Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural NOBRE TESTA, Lennice Matias da Silva Cordel Letramento literário Ensino de literatura Poesia Formação de Professores Literacy literacy Teaching of literature Poetry Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS The present study deals with the implications of working with the cordel conducted with a group of 9th graders at a public state school. The central objective of this study was to accomplish the literacy literacy from the practices of reading and writing of literacy texts. Methodologically, this research focuses on the basic and expanded sequence proposed by Rildo Cosson (2018), with an interpretative qualitative analysis. As a theoretical framework we support the following authors: Antonio Candido (2006), Regina Zilberman (2008), Miguel P. Barros (2015), Ana Maria O. Galvão (2002), Ana C. Marinho e Hélder Pinheiro (2012), Jarid Arraes (2017), Paul Zumthor (2018) and Pierre Barbéris (2006). As a result, we point out that, even facing so many problems in relation to the teaching of literature it is possible in schools, from the literacy literacy practices, to expand the reading of literacy texts and the textual productions so that there will be more identification and meaning for students in their social life by integrating the various knowledges and the copings ways. O presente estudo trata das implicações do trabalho com o cordel realizado com uma turma de 9º ano em uma escola pública da rede estadual de ensino no local de nossa pesquisa. Objetivo central deste estudo foi o de efetivar o letramento literário a partir das práticas de leitura e de escrita de textos literários. Metodologicamente, essa pesquisa privilegia a sequência básica e expandida de Rildo Cosson (2018), com uma análise de viés qualitativo interpretativista. Como fundamentação teórica nos apoiamos nos seguintes autores: Antonio Candido (2006), Regina Zilberman (2008), Miguel P. Barros (2015) Ana M. O. Galvão (2002), Ana C. Marinho e Hélder Pinheiro (2012), Jarid Arraes (2017), Paul Zumthor (2018) e Pierre Barbéris (2006). Como resultados apontamos que, mesmo diante de tantas problemáticas no tocante ao ensino de literatura, é possível no âmbito escolar, a partir das práticas de letramento literário, expandir a leitura de textos literários e as produções textuais de modo que haja mais identificação e sentido para os alunos em sua vida social integrando-os a vários saberes e a modos de enfrentamentos. 2024-03-25T18:07:39Z 2024-03-25T18:07:39Z 2020-07-09 Dissertação NOBRE, Lennice Matias da Silva. Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural. 133 f. Dissertação (Mestrado profissional) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2020 http://hdl.handle.net/11612/6653 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Letras - ProfLetras Araguaína
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Cordel
Letramento literário
Ensino de literatura
Poesia
Formação de Professores
Literacy literacy
Teaching of literature
Poetry
Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Cordel
Letramento literário
Ensino de literatura
Poesia
Formação de Professores
Literacy literacy
Teaching of literature
Poetry
Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
NOBRE
Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural
topic_facet Cordel
Letramento literário
Ensino de literatura
Poesia
Formação de Professores
Literacy literacy
Teaching of literature
Poetry
Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The present study deals with the implications of working with the cordel conducted with a group of 9th graders at a public state school. The central objective of this study was to accomplish the literacy literacy from the practices of reading and writing of literacy texts. Methodologically, this research focuses on the basic and expanded sequence proposed by Rildo Cosson (2018), with an interpretative qualitative analysis. As a theoretical framework we support the following authors: Antonio Candido (2006), Regina Zilberman (2008), Miguel P. Barros (2015), Ana Maria O. Galvão (2002), Ana C. Marinho e Hélder Pinheiro (2012), Jarid Arraes (2017), Paul Zumthor (2018) and Pierre Barbéris (2006). As a result, we point out that, even facing so many problems in relation to the teaching of literature it is possible in schools, from the literacy literacy practices, to expand the reading of literacy texts and the textual productions so that there will be more identification and meaning for students in their social life by integrating the various knowledges and the copings ways.
author_additional TESTA, Lennice Matias da Silva
author_additionalStr TESTA, Lennice Matias da Silva
format Dissertação
author NOBRE
title Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural
title_short Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural
title_full Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural
title_fullStr Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural
title_full_unstemmed Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural
title_sort implicações do trabalho pedagógico por meio do cordel: as mulheres heroínas da zona rural
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6653
_version_ 1797188842103504896
score 11.675088