/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural
The present study deals with the implications of working with the cordel conducted with a group of 9th graders at a public state school. The central objective of this study was to accomplish the literacy literacy from the practices of reading and writing of literacy texts. Methodologically, this...
Autor principal: | NOBRE |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6653 |
id |
ir-11612-6653 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-66532024-04-01T06:12:44Z Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural NOBRE TESTA, Lennice Matias da Silva Cordel Letramento literário Ensino de literatura Poesia Formação de Professores Literacy literacy Teaching of literature Poetry Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS The present study deals with the implications of working with the cordel conducted with a group of 9th graders at a public state school. The central objective of this study was to accomplish the literacy literacy from the practices of reading and writing of literacy texts. Methodologically, this research focuses on the basic and expanded sequence proposed by Rildo Cosson (2018), with an interpretative qualitative analysis. As a theoretical framework we support the following authors: Antonio Candido (2006), Regina Zilberman (2008), Miguel P. Barros (2015), Ana Maria O. Galvão (2002), Ana C. Marinho e Hélder Pinheiro (2012), Jarid Arraes (2017), Paul Zumthor (2018) and Pierre Barbéris (2006). As a result, we point out that, even facing so many problems in relation to the teaching of literature it is possible in schools, from the literacy literacy practices, to expand the reading of literacy texts and the textual productions so that there will be more identification and meaning for students in their social life by integrating the various knowledges and the copings ways. O presente estudo trata das implicações do trabalho com o cordel realizado com uma turma de 9º ano em uma escola pública da rede estadual de ensino no local de nossa pesquisa. Objetivo central deste estudo foi o de efetivar o letramento literário a partir das práticas de leitura e de escrita de textos literários. Metodologicamente, essa pesquisa privilegia a sequência básica e expandida de Rildo Cosson (2018), com uma análise de viés qualitativo interpretativista. Como fundamentação teórica nos apoiamos nos seguintes autores: Antonio Candido (2006), Regina Zilberman (2008), Miguel P. Barros (2015) Ana M. O. Galvão (2002), Ana C. Marinho e Hélder Pinheiro (2012), Jarid Arraes (2017), Paul Zumthor (2018) e Pierre Barbéris (2006). Como resultados apontamos que, mesmo diante de tantas problemáticas no tocante ao ensino de literatura, é possível no âmbito escolar, a partir das práticas de letramento literário, expandir a leitura de textos literários e as produções textuais de modo que haja mais identificação e sentido para os alunos em sua vida social integrando-os a vários saberes e a modos de enfrentamentos. 2024-03-25T18:07:39Z 2024-03-25T18:07:39Z 2020-07-09 Dissertação NOBRE, Lennice Matias da Silva. Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural. 133 f. Dissertação (Mestrado profissional) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2020 http://hdl.handle.net/11612/6653 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Letras - ProfLetras Araguaína |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Cordel Letramento literário Ensino de literatura Poesia Formação de Professores Literacy literacy Teaching of literature Poetry Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Cordel Letramento literário Ensino de literatura Poesia Formação de Professores Literacy literacy Teaching of literature Poetry Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS NOBRE Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural |
topic_facet |
Cordel Letramento literário Ensino de literatura Poesia Formação de Professores Literacy literacy Teaching of literature Poetry Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The present study deals with the implications of working with the cordel conducted with a
group of 9th graders at a public state school. The central objective of this study was to
accomplish the literacy literacy from the practices of reading and writing of literacy texts.
Methodologically, this research focuses on the basic and expanded sequence proposed by
Rildo Cosson (2018), with an interpretative qualitative analysis. As a theoretical framework
we support the following authors: Antonio Candido (2006), Regina Zilberman (2008), Miguel
P. Barros (2015), Ana Maria O. Galvão (2002), Ana C. Marinho e Hélder Pinheiro (2012),
Jarid Arraes (2017), Paul Zumthor (2018) and Pierre Barbéris (2006). As a result, we point
out that, even facing so many problems in relation to the teaching of literature it is possible in
schools, from the literacy literacy practices, to expand the reading of literacy texts and the
textual productions so that there will be more identification and meaning for students in their
social life by integrating the various knowledges and the copings ways. |
author_additional |
TESTA, Lennice Matias da Silva |
author_additionalStr |
TESTA, Lennice Matias da Silva |
format |
Dissertação |
author |
NOBRE |
title |
Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural |
title_short |
Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural |
title_full |
Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural |
title_fullStr |
Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural |
title_full_unstemmed |
Implicações do Trabalho Pedagógico por meio do Cordel: As Mulheres Heroínas da Zona Rural |
title_sort |
implicações do trabalho pedagógico por meio do cordel: as mulheres heroínas da zona rural |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6653 |
_version_ |
1797188842103504896 |
score |
11.675088 |