Monografia

Desafios da educação inclusiva:

Inclusive Education has been frequently discussed, the struggle for social inclusion and the achievement of equal conditions for access and permanence in school has gained space and been the subject of discussions in basic documents of education, such as the BNCC. Teacher training influences the...

ver descrição completa

Autor principal: ALMEIDA, Ludemilla Santos.
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6713
id ir-11612-6713
recordtype dspace
spelling ir-11612-67132024-04-17T06:02:23Z Desafios da educação inclusiva: da formação à atuação docente na perspectiva inclusiva no norte do tocantins. ALMEIDA, Ludemilla Santos. FONSECA, Douglas Silva. Inclusão, Formação Docente, Atendimento Educacional Especializado, Deficiência, Inclusion, Teacher Training, Specialized Educational Service, Deficiency. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Inclusive Education has been frequently discussed, the struggle for social inclusion and the achievement of equal conditions for access and permanence in school has gained space and been the subject of discussions in basic documents of education, such as the BNCC. Teacher training influences the training of professionals who will work with people with disabilities. Thus, the objective of this work is to identify and analyze the teaching challenges faced by teachers within the scope of Inclusive Education, as well as to analyze whether the State School of Muricilândia and the State School Machado de Assis have adequate structures to accommodate students with disabilities. Qualitative research and observational research were used as study methodology, followed by bibliographic surveys. This study showed us that one of the biggest challenges for schools in the inclusion process is the lack of financial investment from the government directed to AEE, and that the difficulty that teachers have in teaching an inclusive class is a reflection of the lack of disciplines in the undergraduate course focused on Inclusive Education. A Educação Inclusiva vem sendo discutida frequentemente, a luta pela inclusão social e conquista da igualdade de condições para o acesso e permanência na escola tem logrado espaço e sido alvo de discursões em documentos bases da educação, como a BNCC. A formação docente influencia na capacitação dos profissionais que trabalharão com pessoas que possuem deficiências. Desse modo, o objetivo deste trabalho é identificar e analisar os desafios docentes enfrentados por professores no âmbito da Educação Inclusiva, bem como analisar se a Escola Estadual de Muricilândia e a Escola Estadual Machado de Assis possuem estruturas adequadas para acolher alunos com deficiências. Utilizou-se como metodologia de estudo a pesquisa qualitativa e o método de pesquisa observacional, seguida de levantamentos bibliográficas. Esse estudo nos mostrou que um dos maiores desafios das escolas no processo de inclusão é a falta de investimento financeiro do governo direcionado ao AEE, e que a dificuldade que os docentes têm de lecionar em uma turma inclusiva, é um reflexo da falta de disciplinas no curso de graduação direcionadas a Educação Inclusiva. 2024-04-16T22:01:49Z 2024-04-16T22:01:49Z 2024-04-16 Monografia ALMEIDA, Ludemilla Santos. DESAFIOS DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA: da formação à atuação docente na perspectiva inclusiva no norte do tocantins. 2023. 45 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal Dotocantins, Araguaína, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6713 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Inclusão,
Formação Docente,
Atendimento Educacional Especializado,
Deficiência,
Inclusion,
Teacher Training,
Specialized Educational Service,
Deficiency.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Inclusão,
Formação Docente,
Atendimento Educacional Especializado,
Deficiência,
Inclusion,
Teacher Training,
Specialized Educational Service,
Deficiency.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
ALMEIDA, Ludemilla Santos.
Desafios da educação inclusiva:
topic_facet Inclusão,
Formação Docente,
Atendimento Educacional Especializado,
Deficiência,
Inclusion,
Teacher Training,
Specialized Educational Service,
Deficiency.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Inclusive Education has been frequently discussed, the struggle for social inclusion and the achievement of equal conditions for access and permanence in school has gained space and been the subject of discussions in basic documents of education, such as the BNCC. Teacher training influences the training of professionals who will work with people with disabilities. Thus, the objective of this work is to identify and analyze the teaching challenges faced by teachers within the scope of Inclusive Education, as well as to analyze whether the State School of Muricilândia and the State School Machado de Assis have adequate structures to accommodate students with disabilities. Qualitative research and observational research were used as study methodology, followed by bibliographic surveys. This study showed us that one of the biggest challenges for schools in the inclusion process is the lack of financial investment from the government directed to AEE, and that the difficulty that teachers have in teaching an inclusive class is a reflection of the lack of disciplines in the undergraduate course focused on Inclusive Education.
author_additional FONSECA, Douglas Silva.
author_additionalStr FONSECA, Douglas Silva.
format Monografia
author ALMEIDA, Ludemilla Santos.
title Desafios da educação inclusiva:
title_short Desafios da educação inclusiva:
title_full Desafios da educação inclusiva:
title_fullStr Desafios da educação inclusiva:
title_full_unstemmed Desafios da educação inclusiva:
title_sort desafios da educação inclusiva:
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6713
_version_ 1797188896047497216
score 11.755432