Monografia

Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil

This study sets out to examine how effective the aid contributor, as the benefit of low-income student assistance the IFTO-Campus of applause. Taking into account that the student assistance program is run by the institution since your creation in the year 2005. However, by observing the ways of obt...

ver descrição completa

Autor principal: Oliveira, Adilvana Gomes
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/7113
id ir-11612-7113
recordtype dspace
spelling ir-11612-71132024-11-13T06:02:45Z Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil Oliveira, Adilvana Gomes Silva, Maria José Antunes da Assistência estudantil Educação Assistência social CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL This study sets out to examine how effective the aid contributor, as the benefit of low-income student assistance the IFTO-Campus of applause. Taking into account that the student assistance program is run by the institution since your creation in the year 2005. However, by observing the ways of obtaining the aid, it was realized that this is insufficient to meet the real needs of the poor student who studies at the Institute in question. Yes, not all students applying for aid can be selected to receive the scholarship. While other students even getting the aid eventually give up studies because of some factors that do not were part of the research. But, if the help unveil Valley developer is enough to meet all the needs of the students receiving the scholarship, despite the difficulties they present more chances to finish the degree course successfully. To better understand the analysis of aid contributor, as part of the benefit of student assistance in the IFTO – Campus de Palmas, the research was coordinated from three main themes, which are directly connected to the subject. The first, "higher education in Brazil and the Student Assistance policy", presents the history of higher education in Brazil, since the Jesuit phase until the contemporary phase, with advances and setbacks with respect to the main legislation Brazilian educational throughout the ages; The second, "the Student Assistance in the IFTO – Campus de Palmas," features the Institute and the practice of student assistance, adopts from the regulatory policies of aid provided to students; The third, "the situation of education in Brazil and the field of the social worker", makes an analysis of the education as a social right and the relevance of the role of the social worker as articulator in the implementation of education policies for social inclusion. To examine some of the factors that affect negatively or positively to the completion of the permanence of students in undergraduate courses, financial aid can be counted as a means for the student to successfully reach your vocational training. Este estudo se propôs a analisar a forma como se efetiva o auxilio colaborador, como benefício de assistência ao aluno de baixa renda do IFTO - Campus de Palmas. Levando em conta que o Programa de assistência estudantil é executado pela instituição de ensino federal desde sua criação no ano de 2005. Para entender melhor, a análise do auxílio colaborador, como parte do benefício de assistência estudantil no IFTO – Campus de Palmas, a metodologia adotada foi pesquisa realizada a partir da fundamentação bibliográfica, e pesquisa de campo com a aplicação de questionários para alunos que recebem auxílios. O trabalho está articulado a partir de três eixos temáticos, que estão diretamente ligados ao assunto. O primeiro, “Ensino Superior no Brasil e a Politica de Assistência Estudantil”, apresenta a trajetória do ensino superior no Brasil, desde a fase Jesuítica até a fase contemporânea, com os avanços e os retrocessos com respeito às principais legislações educacionais brasileiras ao longo dos tempos; O segundo, “A Assistência Estudantil no IFTO – Campus de Palmas,” apresenta o Instituto e a prática de assistência estudantil, adota a partir das políticas regulamentadoras dos auxílios disponibilizados aos alunos; O terceiro, “A situação da educação no Brasil e o campo de atuação do assistente social”, faz uma análise da educação como direito social e a relevância da atuação do assistente social como articulador na implementação de políticas de educação para a inclusão social. O estudo buscou desvelar, se o auxilio colaborador é o suficiente para atender todas as necessidades dos alunos. Verificou-se que, os que recebem o bolsa colaborador, apesar das dificuldades enfrentadas apresentam mais chances de finalizar o curso de graduação com sucesso. 2024-11-12T17:49:09Z 2024-11-12T17:49:09Z 2024-11-12 Monografia OLIVEIRA, Adilvana Gomes. Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil. 2019. 62f. Monografia (Graduação em Serviço Social) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2024. http://hdl.handle.net/11612/7113 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::BACHARELADO::SERVIÇO SOCIAL Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Assistência estudantil
Educação
Assistência social
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
spellingShingle Assistência estudantil
Educação
Assistência social
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
Oliveira, Adilvana Gomes
Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil
topic_facet Assistência estudantil
Educação
Assistência social
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
description This study sets out to examine how effective the aid contributor, as the benefit of low-income student assistance the IFTO-Campus of applause. Taking into account that the student assistance program is run by the institution since your creation in the year 2005. However, by observing the ways of obtaining the aid, it was realized that this is insufficient to meet the real needs of the poor student who studies at the Institute in question. Yes, not all students applying for aid can be selected to receive the scholarship. While other students even getting the aid eventually give up studies because of some factors that do not were part of the research. But, if the help unveil Valley developer is enough to meet all the needs of the students receiving the scholarship, despite the difficulties they present more chances to finish the degree course successfully. To better understand the analysis of aid contributor, as part of the benefit of student assistance in the IFTO – Campus de Palmas, the research was coordinated from three main themes, which are directly connected to the subject. The first, "higher education in Brazil and the Student Assistance policy", presents the history of higher education in Brazil, since the Jesuit phase until the contemporary phase, with advances and setbacks with respect to the main legislation Brazilian educational throughout the ages; The second, "the Student Assistance in the IFTO – Campus de Palmas," features the Institute and the practice of student assistance, adopts from the regulatory policies of aid provided to students; The third, "the situation of education in Brazil and the field of the social worker", makes an analysis of the education as a social right and the relevance of the role of the social worker as articulator in the implementation of education policies for social inclusion. To examine some of the factors that affect negatively or positively to the completion of the permanence of students in undergraduate courses, financial aid can be counted as a means for the student to successfully reach your vocational training.
author_additional Silva, Maria José Antunes da
author_additionalStr Silva, Maria José Antunes da
format Monografia
author Oliveira, Adilvana Gomes
title Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil
title_short Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil
title_full Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil
title_fullStr Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil
title_full_unstemmed Estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no Instituto Federal do Tocantins como benefício de assistência estudantil
title_sort estudo sobre o auxílio bolsa formação profissional no instituto federal do tocantins como benefício de assistência estudantil
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/7113
_version_ 1816126054792691712
score 11.755432