Monografia

“Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas

Botânical blindness is a reality that has to be fought, as plant teaching is important for balance for the entire ecosystem. In this sense, the education professional has increasingly sought strategies to mitigate this reality. Thus, research adopted a qualitative and exploratory approach, using a b...

ver descrição completa

Autor principal: Fantin, Mirian Morais Dias
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/7240
id ir-11612-7240
recordtype dspace
spelling ir-11612-72402024-12-03T06:02:54Z “Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas Fantin, Mirian Morais Dias Viana, Rodney Haulien Oliveira Ensino de Ciências Ensino de Botânica Educação Botânica Botânical Blindness Botânical education Importance of botany CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Botânical blindness is a reality that has to be fought, as plant teaching is important for balance for the entire ecosystem. In this sense, the education professional has increasingly sought strategies to mitigate this reality. Thus, research adopted a qualitative and exploratory approach, using a bibliographic review to analyze and synthesize the main discoveries and perspectives in the literature on “Botânical blindness” The method of this research is a bibliographic review of a qualitative nature with exploratory approach. The results of the bibliographic review of 15 chosen studies reveal the crucial importance of the study of botany not only as an academic component, but as a key to unraveling the mysteries of nature. Botânical blindness is identified as a phenomenon that goes beyond the common difficulty of perceiving plants in daily life, including the lack of recognition of their fundamental importance in the biosphere. Effective strategies to combat this blindness include innovative methods, interdisciplinary approaches and contextualization from childhood, aiming to arouse the interest of individuals. It is therefore concluded that overcoming Botânical blindness not only enriches the understanding of plants, but it also contributes to environmental conservation and addresses contemporary challenges, establishing botany as an essential discipline and connected to daily life. A cegueira Botânica é uma realidade que tem que ser combatida, visto que o ensino das plantas é importante para o equilíbrio para todo o ecossistema. Nesse sentido, o profissional de educação tem buscado cada vez mais, estratégias para mitigar essa realidade. A cegueira Botânica é identificada como um fenômeno que vai além da dificuldade comum de perceber as plantas no cotidiano, incluindo a falta de reconhecimento de sua importância fundamental na biosfera. Estratégias eficazes para combater essa cegueira incluem métodos inovadores, abordagens interdisciplinares e contextualização desde a infância, visando despertar o interesse dos indivíduos. Conclui-se assim que superar a cegueira Botânica não apenas enriquece a compreensão das plantas, mas também contribui para a conservação ambiental e aborda desafios contemporâneos, estabelecendo a Botânica como uma disciplina essencial e conectada à vida diária. 2024-12-02T21:46:08Z 2024-12-02T21:46:08Z 2023-11-29 Monografia FANTIN, Mirian Morais Dias. “Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas. 2023. 40 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciências Biológicas, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023. http://hdl.handle.net/11612/7240 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de Ciências
Ensino de Botânica
Educação Botânica
Botânical Blindness
Botânical education
Importance of botany
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
spellingShingle Ensino de Ciências
Ensino de Botânica
Educação Botânica
Botânical Blindness
Botânical education
Importance of botany
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Fantin, Mirian Morais Dias
“Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas
topic_facet Ensino de Ciências
Ensino de Botânica
Educação Botânica
Botânical Blindness
Botânical education
Importance of botany
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
description Botânical blindness is a reality that has to be fought, as plant teaching is important for balance for the entire ecosystem. In this sense, the education professional has increasingly sought strategies to mitigate this reality. Thus, research adopted a qualitative and exploratory approach, using a bibliographic review to analyze and synthesize the main discoveries and perspectives in the literature on “Botânical blindness” The method of this research is a bibliographic review of a qualitative nature with exploratory approach. The results of the bibliographic review of 15 chosen studies reveal the crucial importance of the study of botany not only as an academic component, but as a key to unraveling the mysteries of nature. Botânical blindness is identified as a phenomenon that goes beyond the common difficulty of perceiving plants in daily life, including the lack of recognition of their fundamental importance in the biosphere. Effective strategies to combat this blindness include innovative methods, interdisciplinary approaches and contextualization from childhood, aiming to arouse the interest of individuals. It is therefore concluded that overcoming Botânical blindness not only enriches the understanding of plants, but it also contributes to environmental conservation and addresses contemporary challenges, establishing botany as an essential discipline and connected to daily life.
author_additional Viana, Rodney Haulien Oliveira
author_additionalStr Viana, Rodney Haulien Oliveira
format Monografia
author Fantin, Mirian Morais Dias
title “Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas
title_short “Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas
title_full “Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas
title_fullStr “Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas
title_full_unstemmed “Cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas
title_sort “cegueira botânica” no ensino: uma revisão bibliográfica das descobertas e perspectivas
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/7240
_version_ 1818750850921660416
score 11.755432