/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO
When it comes to digital technologies, internet, information and communication, it is true to say that today's reality is very different from what it was a few decades ago, some areas such as: Medicine, Engineering and Services, use technology for their benefit, to achieve your goals quickly and eff...
Autor principal: | Negrão, Mikcael Paes |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/7332 |
id |
ir-11612-7332 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-73322025-01-15T06:02:37Z A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO Negrão, Mikcael Paes Cristo, Sandro Sidnei Vargas de Educação Ensino de Geografia Tecnologias digitais Education Teaching Geography Digital technologies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA When it comes to digital technologies, internet, information and communication, it is true to say that today's reality is very different from what it was a few decades ago, some areas such as: Medicine, Engineering and Services, use technology for their benefit, to achieve your goals quickly and effectively. However, in Education these important tools are not being well used, such as, for example, to support literacy. This can be seen in the teaching-learning process of most basic education institutions in Brazil. In view of this, the main objective of this work is to investigate how digital technologies are being applied in the Teaching of Geography at the Felix Camoa I School, in the municipality of Porto Nacional. As a methodology, we opted for a bibliographic survey on the subject in question, followed by field studies, where questionnaires were produced and applied to three classes of the 1st year of high school and to two Geography teachers at the school. Among the results, it is highlighted that there is the availability of technological resources, by the school and the students, as well as the existence of some knowledge, of the students and teachers of Geography, about some applications and their functionalities, but they are not used as resources. didactics in Geography classes. Quando o assunto é tecnologias digitais, internet, informação e comunicação, é certo dizer que a realidade de hoje é muito distinta do que havia algumas décadas atrás, algumas áreas como: a da Medicina, Engenharia e Serviços, utilizam a tecnologia para seu benefício, para alcançar seus objetivos com rapidez e eficácia. Porém, na Educação essas importantes ferramentas não estão sendo bem utilizadas, como, por exemplo, no suporte a alfabetização. Isso pode ser percebido no processo de ensino aprendizagem da maioria das instituições de ensino básico do Brasil. Em vista disso, o trabalho tem como objetivo principal investigar como as tecnologias digitais estão sendo aplicadas no Ensino de Geografia da Escola Felix Camoa I, município de Porto Nacional. Como metodologia optou-se por um levantamento bibliográfico sobre a temática em questão, seguido de estudos de campo, onde foram produzidos e aplicados questionários a três turmas do 1° ano do ensino médio e à duas professoras de Geografia da escola. Entre os resultados destaca-se que existe a disponibilidade de recursos tecnológicos, por parte da escola e dos alunos, bem como a existência de alguns conhecimentos, dos alunos e professoras de Geografia, sobre alguns aplicativos e suas funcionalidades, porém não são utilizados como recursos didáticos nas aulas de Geografia. 2025-01-14T15:43:26Z 2025-01-14T15:43:26Z 2025-01-14 Artigo NEGRÃO, Mikcael Paes. A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO. 2022. 33 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia (Licenciatura), Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2024. http://hdl.handle.net/11612/7332 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Educação Ensino de Geografia Tecnologias digitais Education Teaching Geography Digital technologies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
spellingShingle |
Educação Ensino de Geografia Tecnologias digitais Education Teaching Geography Digital technologies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA Negrão, Mikcael Paes A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO |
topic_facet |
Educação Ensino de Geografia Tecnologias digitais Education Teaching Geography Digital technologies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
When it comes to digital technologies, internet, information and communication, it is true to say that today's reality is very different from what it was a few decades ago, some areas such as: Medicine, Engineering and Services, use technology for their benefit, to achieve your goals quickly and effectively. However, in Education these important tools are not being well used, such as, for example, to support literacy. This can be seen in the teaching-learning process of most basic education institutions in Brazil. In view of this, the main objective of this work is to investigate how digital technologies are being applied in the Teaching of Geography at the Felix Camoa I School, in the municipality of Porto Nacional. As a methodology, we opted for a bibliographic survey on the subject in question, followed by field studies, where questionnaires were produced and applied to three classes of the 1st year of high school and to two Geography teachers at the school. Among the results, it is highlighted that there is the availability of technological resources, by the school and the students, as well as the existence of some knowledge, of the students and teachers of Geography, about some applications and their functionalities, but they are not used as resources. didactics in Geography classes. |
author_additional |
Cristo, Sandro Sidnei Vargas de |
author_additionalStr |
Cristo, Sandro Sidnei Vargas de |
format |
Artigo |
author |
Negrão, Mikcael Paes |
title |
A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO |
title_short |
A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO |
title_full |
A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO |
title_fullStr |
A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO |
title_full_unstemmed |
A utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de Geografia no CEM Félix Camoa I, Porto Nacional - TO |
title_sort |
utilização de instrumentos tecnológicos no ensino de geografia no cem félix camoa i, porto nacional - to |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2025 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/7332 |
_version_ |
1829078972844998656 |
score |
11.755432 |