Dissertação

Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade

The present study discusses the use of play activities as a facilitator in the teachinglearning process of Mathematics, in particular, a game of cards as a review activity in the teaching of Combinatorial Analysis and Probability. Activities such as games, challenges and others are fundamental so...

ver descrição completa

Autor principal: Laureano, Sidomar Barbosa
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/886
id ir-11612-886
recordtype dspace
spelling ir-11612-8862019-05-25T06:19:25Z Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade Laureano, Sidomar Barbosa Costa, Eudes Antonio da Atividade lúdicas Jogos de cartas Análise Combinatória Probabilidade Lúdicas Activity Card games Combinatorial Analysis Probability CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present study discusses the use of play activities as a facilitator in the teachinglearning process of Mathematics, in particular, a game of cards as a review activity in the teaching of Combinatorial Analysis and Probability. Activities such as games, challenges and others are fundamental so that the student can learn effectively and satisfactorily some contents of Mathematics, since the taste for this discipline is not unanimous for the students. For this, the use of games activities is an important tool to motivate and assist in the study of this matter. In order to clarify the influence of this mathematical game on the student’s development during the teaching-learning process, in this study we used a game of cards at the Hercília Carvalho da Silva State School, located in the Municipality of Gurupi-TO. This paper reports on the application of a game involving letters that was applied in the second year of high school in a period of two months as a way of demonstrating the potential of playful activity as an innovative methodology of pedagogical actions, seeking more diversified classes to conduct The students involved in this group to a significant learning in the contents of Combinatorial Analysis and Probability. Later, a questionnaire was applied to the group of students, with eleven multiple choice questions, activity (research - questionnaire) was performed on March 14, 2017, during the Mathematics class. From the collected data, it was possible to verify that the application of the card game facilitates the understanding of the students in reference to the Matters of Combinatorial Analysis and Probability, which would not be entirely possible only with theoretical exposition and lists of exercises. The research, regarding the procedures, delineates as a field and data collection. Regarding the objectives, it was based on the descriptive and exploratory study, focusing on identifying the perception that the student has about the content of Combinatorial Analysis and Probability through a game of cards as an activity to review, deepen or motivate the study of these contents. O presente estudo discorre sobre o uso de atividades lúdicas como alternativa no processo de ensino-aprendizagem de Matemática, em destaque, um jogo de cartas como atividade de revisão no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade. Atividades como jogos, desafios e outros são fundamentais para que o discente possa aprender de forma efetiva e satisfatória alguns conteúdos de Matemática, uma vez que o gosto por essa disciplina não é unânime entre os discentes. Atividades com jogos é uma importante ferramenta para motivar e auxiliar no estudo desta matéria. Objetivando esclarecer a influência desse jogo matemático no desenvolvimento do discente durante o processo de ensino-aprendizagem, neste estudo utilizamos um jogo de cartas na Escola Estadual Hercília Carvalho da Silva, localizada no Município de Gurupi – TO. Esse trabalho relata a aplicação de um jogo envolvendo cartas que foi aplicado no 2o ano do ensino médio, em um período de 2 meses, como uma forma de demonstrar a potencialidade da atividade lúdica enquanto metodologia inovadora das ações pedagógicas, buscando aulas mais diversificadas para conduzir os discentes envolvidos neste grupo a uma aprendizagem significativa nos conteúdos de Análise Combinatória e Probabilidade. Posteriormente foi aplicado um questionário ao grupo de discentes, este com 11 questões de múltipla escolha, a atividade (questionário) fora realizada no dia 14 de março de 2017, durante a aula de Matemática. Pelos dados coletados, fora possível verificar que a aplicação do jogo de cartas facilita o entendimento dos discentes em referência às matérias de Análise Combinatória e Probabilidade, o que não seria integralmente possível apenas com a exposição teórica e listas de exercícios. A pesquisa, quanto aos procedimentos, delineia como uma de campo e levantamento de dados. Quanto aos objetivos, teve como base o estudo descritivo e exploratório, focalizando em identificar a percepção que o discente possui acerca do conteúdo de Análise Combinatória e Probabilidade por meio de um jogo de cartas como atividade para revisar, aprofundar ou motivar o estudo destes conteúdos. 2018-03-15T17:11:41Z 2018-03-15T17:11:41Z 2017-06-14 Dissertação LAUREANO, Sidomar Barbosa. Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade. 2017. 95f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2017. http://hdl.handle.net/11612/886 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Atividade lúdicas
Jogos de cartas
Análise Combinatória
Probabilidade
Lúdicas Activity
Card games
Combinatorial Analysis
Probability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Atividade lúdicas
Jogos de cartas
Análise Combinatória
Probabilidade
Lúdicas Activity
Card games
Combinatorial Analysis
Probability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Laureano, Sidomar Barbosa
Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade
topic_facet Atividade lúdicas
Jogos de cartas
Análise Combinatória
Probabilidade
Lúdicas Activity
Card games
Combinatorial Analysis
Probability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study discusses the use of play activities as a facilitator in the teachinglearning process of Mathematics, in particular, a game of cards as a review activity in the teaching of Combinatorial Analysis and Probability. Activities such as games, challenges and others are fundamental so that the student can learn effectively and satisfactorily some contents of Mathematics, since the taste for this discipline is not unanimous for the students. For this, the use of games activities is an important tool to motivate and assist in the study of this matter. In order to clarify the influence of this mathematical game on the student’s development during the teaching-learning process, in this study we used a game of cards at the Hercília Carvalho da Silva State School, located in the Municipality of Gurupi-TO. This paper reports on the application of a game involving letters that was applied in the second year of high school in a period of two months as a way of demonstrating the potential of playful activity as an innovative methodology of pedagogical actions, seeking more diversified classes to conduct The students involved in this group to a significant learning in the contents of Combinatorial Analysis and Probability. Later, a questionnaire was applied to the group of students, with eleven multiple choice questions, activity (research - questionnaire) was performed on March 14, 2017, during the Mathematics class. From the collected data, it was possible to verify that the application of the card game facilitates the understanding of the students in reference to the Matters of Combinatorial Analysis and Probability, which would not be entirely possible only with theoretical exposition and lists of exercises. The research, regarding the procedures, delineates as a field and data collection. Regarding the objectives, it was based on the descriptive and exploratory study, focusing on identifying the perception that the student has about the content of Combinatorial Analysis and Probability through a game of cards as an activity to review, deepen or motivate the study of these contents.
author_additional Costa, Eudes Antonio da
author_additionalStr Costa, Eudes Antonio da
format Dissertação
author Laureano, Sidomar Barbosa
title Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade
title_short Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade
title_full Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade
title_fullStr Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade
title_full_unstemmed Um jogo de cartas no ensino de Análise Combinatória e Probabilidade
title_sort um jogo de cartas no ensino de análise combinatória e probabilidade
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11612/886
_version_ 1787134170177208320
score 11.653393