TCC

Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?

This work aims to evaluate the use of an audiovisual resource in the construction of knowledge in physics, chemistry and biology to high school students in an interdisciplinary way, through the construction of a documentary. The information transmitted was associated with the current period of th...

ver descrição completa

Autor principal: RODRIGUES, Railene Lopes
Grau: TCC
Idioma: pt_BR
pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Oeste do Pará 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1342
id ir-123456789-1342
recordtype dspace
spelling ir-123456789-13422024-02-01T13:33:48Z Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência? Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência? RODRIGUES, Railene Lopes http://lattes.cnpq.br/8109297452581881 https://orcid.org/0000-0001-6616-3513 Recurso audiovisual Interdisciplinaridade Pandemia CNPQ:: CIÊNCIAS BIOLÓGICAS CNPQ:: CIÊNCIAS BIOLÓGICAS This work aims to evaluate the use of an audiovisual resource in the construction of knowledge in physics, chemistry and biology to high school students in an interdisciplinary way, through the construction of a documentary. The information transmitted was associated with the current period of the Covid-19 pandemic, as well as other events, which arose during historical events, and which shared the same need for protective measures. The information transmitted covered biological cell content, disinfectant asepsis mechanisms and projectile launching. The assessment was carried out by applying an online questionnaire with open questions, created in Google Forms and answered, before and after the video exhibition, by students from three high school classes, one first-year class and two third-year classes, from a public school, located in the city of Santarém-PA. We emphasize the recommendations during the pandemic period, which contribute to the promotion of health and quality of life, through important and necessary information, to be shared not only in pandemic times. Este trabalho tem como objetivo avaliar o uso de um recurso audiovisual na construção de conhecimento de física, química e biologia aos estudantes do ensino médio de modo interdisciplinar, por meio da construção de um documentário. As informações transmitidas foram associadas ao período atual da pandemia de Covid- 19, assim como outros acontecimentos, que surgiram no decorrer de eventos históricos, e que compartilharam a mesma necessidade por medidas de proteção. As informações transmitidas abordaram o conteúdo sobre células biológicas, mecanismos de assepsia de desinfetantes e lançamento de projéteis. A avaliação foi feita por meio de aplicação de questionário online com perguntas abertas criadas no Google Forms e respondidas, antes e após a exibição do vídeo, por estudantes de três turmas do ensino médio, uma turma do primeiro ano e duas turmas do terceiro, de uma escola pública, localizada no município de Santarém-PA. Enfatizamos as recomendações durante o período pandêmico, que contribuem para a promoção de saúde e qualidade de vida, por meio de informações importantes e necessárias, para serem compartilhadas não somente em tempos de pandemia. 2024-02-01T13:33:14Z 2024-02-01T13:33:14Z 2022-02-10 TCC RODRIGUES, Railene Lopes. Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?. Orientador: Júlio Cesar Bastos Fernandes. 2022. 51 f. Trabalho de conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Biologia e Química) - Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022. Disponível em: RODRIGUES, Railene Lopes. Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?. Orientador: Júlio Cesar Bastos Fernandes. 2022. 51 f. Trabalho de conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Biologia e Química) - Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1342 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1342 pt_BR pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Brasil Others Others UFOPA UFOPA Instituto de CIências da Educação Instituto de CIências da Educação 1 PDF
institution Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA
collection DSpace
language pt_BR
pt_BR
topic Recurso audiovisual
Interdisciplinaridade
Pandemia
CNPQ:: CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
CNPQ:: CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
spellingShingle Recurso audiovisual
Interdisciplinaridade
Pandemia
CNPQ:: CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
CNPQ:: CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
RODRIGUES, Railene Lopes
Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?
topic_facet Recurso audiovisual
Interdisciplinaridade
Pandemia
CNPQ:: CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
CNPQ:: CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
description This work aims to evaluate the use of an audiovisual resource in the construction of knowledge in physics, chemistry and biology to high school students in an interdisciplinary way, through the construction of a documentary. The information transmitted was associated with the current period of the Covid-19 pandemic, as well as other events, which arose during historical events, and which shared the same need for protective measures. The information transmitted covered biological cell content, disinfectant asepsis mechanisms and projectile launching. The assessment was carried out by applying an online questionnaire with open questions, created in Google Forms and answered, before and after the video exhibition, by students from three high school classes, one first-year class and two third-year classes, from a public school, located in the city of Santarém-PA. We emphasize the recommendations during the pandemic period, which contribute to the promotion of health and quality of life, through important and necessary information, to be shared not only in pandemic times.
author_additional http://lattes.cnpq.br/8109297452581881
author_additionalStr http://lattes.cnpq.br/8109297452581881
format TCC
author RODRIGUES, Railene Lopes
title Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?
title_short Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?
title_full Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?
title_fullStr Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?
title_full_unstemmed Vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?
title_sort vídeo como recurso didático: qual sua eficiência?
publisher Universidade Federal do Oeste do Pará
publishDate 2024
url https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1342
_version_ 1829179629870514176
score 11.755432