/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
TCC
Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates
This article seeks to understand the phenomenon of the platformization of education through a review study focused on Brazilian bibliographic production on the subject. The results of the analysis process of the works in the sample were organized according to analytical-descriptive categories...
Autor principal: | NUNES, Geanne Xavier |
---|---|
Grau: | TCC |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Oeste do Pará
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/2241 |
id |
ir-123456789-2241 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-123456789-22412024-12-05T22:20:08Z Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates NUNES, Geanne Xavier CRUZ JUNIOR, Gilson http://lattes.cnpq.br/1906124065625656 Educação Tecnologias Plataformização Estudo de revisão CNPQ:: CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA This article seeks to understand the phenomenon of the platformization of education through a review study focused on Brazilian bibliographic production on the subject. The results of the analysis process of the works in the sample were organized according to analytical-descriptive categories related to: a) scenarios and concepts; b) uses and appropriations; c) challenges and implications. In terms of results, it points out that, given the trend of expanding platformization in education, it is essential for professionals and researchers to develop a critical and systematic approach in order to counter the hegemony and interests of technology industries regarding the production of discourses and digital systems linked to this scenario. Este artigo busca compreender o fenômeno da plataformização da educação por intermédio de um estudo de revisão voltado à produção bibliográfica brasileira sobre o tema. Os resultados do processo de análise dos trabalhos na amostra foram organizados de acordo com categorias analítico-descritivas que dizem respeito a: a) cenários e conceitos; b) usos e apropriações; c) desafios e implicações. Em termos de resultados, aponta que, diante da tendência de expansão da plataformização da educação, é fundamental o amadurecimento de uma abordagem crítica e sistemática por parte de profissionais e pesquisadores, no intuito de fazer frente à hegemonia e aos interesses das indústrias de tecnologia no tocante a produção de discursos e sistemas digitais vinculados a esse cenário. 2024-12-05T22:19:21Z 2024-12-05T22:19:21Z 2024-10-10 TCC NUNES, Geanne Xavier. Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates. Orientador: Gilson Cruz Junior. 2024. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Informática Educacional) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/2241 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/2241 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Not applicable UFOPA Instituto de Ciências da Educação PDF |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA |
collection |
DSpace |
language |
pt_BR |
topic |
Educação Tecnologias Plataformização Estudo de revisão CNPQ:: CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Educação Tecnologias Plataformização Estudo de revisão CNPQ:: CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA NUNES, Geanne Xavier Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates |
topic_facet |
Educação Tecnologias Plataformização Estudo de revisão CNPQ:: CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This article seeks to understand the phenomenon of the platformization of education
through a review study focused on Brazilian bibliographic production on the subject.
The results of the analysis process of the works in the sample were organized
according to analytical-descriptive categories related to: a) scenarios and concepts; b)
uses and appropriations; c) challenges and implications. In terms of results, it points
out that, given the trend of expanding platformization in education, it is essential for
professionals and researchers to develop a critical and systematic approach in order
to counter the hegemony and interests of technology industries regarding the
production of discourses and digital systems linked to this scenario. |
author_additional |
CRUZ JUNIOR, Gilson |
author_additionalStr |
CRUZ JUNIOR, Gilson |
format |
TCC |
author |
NUNES, Geanne Xavier |
title |
Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates |
title_short |
Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates |
title_full |
Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates |
title_fullStr |
Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates |
title_full_unstemmed |
Educação e plataformização: cenários, apropriações e embates |
title_sort |
educação e plataformização: cenários, apropriações e embates |
publisher |
Universidade Federal do Oeste do Pará |
publishDate |
2024 |
url |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/2241 |
_version_ |
1829179732001816576 |
score |
11.755432 |