Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Município de Mazagão-AP

The theme of inclusive education has raised concerns in the educational environment, concerns and enthusiasms, concerns due to the difficulties about what encompasses inclusion and enthusiasms since some achievements have already been achieved. Education for all, therefore, implies an educational sy...

ver descrição completa

Autor principal: ROCHA, Cledison dos Santos
Outros Autores: SILVA, Etaciamara Criscia Carvalho da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: UNIFAP - Universidade Federal do Amapá 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.unifap.br:80/jspui/handle/123456789/683
id ir-123456789-683
recordtype dspace
spelling ir-123456789-6832021-07-16T13:46:40Z Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Município de Mazagão-AP ROCHA, Cledison dos Santos SILVA, Etaciamara Criscia Carvalho da MELO, Santana de Jesus Miranda http://lattes.cnpq.br/2293812839292417 Educação inclusiva – Mazagão – Amapá – Brasil Surdos – educação – Mazagão – Amapá – Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO The theme of inclusive education has raised concerns in the educational environment, concerns and enthusiasms, concerns due to the difficulties about what encompasses inclusion and enthusiasms since some achievements have already been achieved. Education for all, therefore, implies an educational system that recognizes, respects and responds, with pedagogical efficiency, to each student who is part of it. This study aimed to research how the inclusion of students with hearing impairment is occurring in two schools in the city of Mazagão-AP. The survey was conducted at Dom Pedro I and Fagundes Varela state schools, 26 teachers and 3 coordinators participated in the survey. The field research had a qualitative approach, with an inductive method, with the use of a questionnaire containing open and closed questions. The data were categorized and analyzed through the synthesis of responses and detailed reading of all the transcribed material to identify categories of analysis, according to Bardin (1977). In the perception of teachers and coordinators, inclusive teaching implanted in institutions is considered regular, and the challenges encountered are listed as: lack of continuing education, absence of family and the absence of an interpreter in practice in the classroom O tema da educação inclusiva tem despertado no meio educacional, preocupações e entusiasmos, preocupações devido as dificuldades acerca do que engloba a inclusão e entusiasmos visto que algumas conquistas já foram alcançadas. A educação para todos implica, portanto, um sistema educacional que reconhece, respeita e responde, com eficiência pedagógica, a cada aluno que nele se encontra inserida. O presente trabalho teve como objetivo pesquisar como está ocorrendo a inclusão de alunos com deficiência auditiva em duas escolas do município de Mazagão-AP. A pesquisa foi realizada nas escolas estaduais Dom Pedro I e Fagundes Varela, participaram da pesquisa 26 professores e 3 coordenadores. A pesquisa de campo teve uma abordagem qualitativa, com método indutivo, sendo recurso utilizado a aplicação de questionário contendo perguntas abertas e fechadas. Os dados foram categorizados e analisados através da sintetização das respostas e leitura detalhada de todo o material transcrito para identificação de categorias de análise, conforme Bardin (1977). Na percepção dos docentes e coordenadores os ensinos inclusivos implantados nas instituições são considerados regulares, e os desafios encontrados listam-se como: falta de formação continuada, ausência da família e a ausência de um intérprete na prática em sala de aula 2021-03-11T11:04:11Z 2021-03-11T11:04:11Z 11-02-2021 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação ROCHA, Cledison dos Santos; SILVA, Etaciamara Criscia Carvalho da. Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Municipio de Mazagão-AP. Orientadora: Santana de Jesus Miranda Melo. 2021. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Educação do Campo Ciências Agrárias e Biologia) – Campus de Mazagão, Universidade Federal do Amapá, Mazagão, 2021. Disponível em: http://repositorio.unifap.br:80/jspui/handle/123456789/683. Acesso em: . http://repositorio.unifap.br:80/jspui/handle/123456789/683 Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ application/pdf application/pdf UNIFAP - Universidade Federal do Amapá Brasil CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amapá - UNIFAP
collection RepositorioUnifap
topic Educação inclusiva – Mazagão – Amapá – Brasil
Surdos – educação – Mazagão – Amapá – Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
spellingShingle Educação inclusiva – Mazagão – Amapá – Brasil
Surdos – educação – Mazagão – Amapá – Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
ROCHA, Cledison dos Santos
Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Município de Mazagão-AP
topic_facet Educação inclusiva – Mazagão – Amapá – Brasil
Surdos – educação – Mazagão – Amapá – Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The theme of inclusive education has raised concerns in the educational environment, concerns and enthusiasms, concerns due to the difficulties about what encompasses inclusion and enthusiasms since some achievements have already been achieved. Education for all, therefore, implies an educational system that recognizes, respects and responds, with pedagogical efficiency, to each student who is part of it. This study aimed to research how the inclusion of students with hearing impairment is occurring in two schools in the city of Mazagão-AP. The survey was conducted at Dom Pedro I and Fagundes Varela state schools, 26 teachers and 3 coordinators participated in the survey. The field research had a qualitative approach, with an inductive method, with the use of a questionnaire containing open and closed questions. The data were categorized and analyzed through the synthesis of responses and detailed reading of all the transcribed material to identify categories of analysis, according to Bardin (1977). In the perception of teachers and coordinators, inclusive teaching implanted in institutions is considered regular, and the challenges encountered are listed as: lack of continuing education, absence of family and the absence of an interpreter in practice in the classroom
author_additional MELO, Santana de Jesus Miranda
author_additionalStr MELO, Santana de Jesus Miranda
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author ROCHA, Cledison dos Santos
author2 SILVA, Etaciamara Criscia Carvalho da
author2Str SILVA, Etaciamara Criscia Carvalho da
title Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Município de Mazagão-AP
title_short Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Município de Mazagão-AP
title_full Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Município de Mazagão-AP
title_fullStr Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Município de Mazagão-AP
title_full_unstemmed Inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do Município de Mazagão-AP
title_sort inclusão do deficiente auditivo nas escolas urbanas e rurais do município de mazagão-ap
publisher UNIFAP - Universidade Federal do Amapá
publishDate 2021
url http://repositorio.unifap.br:80/jspui/handle/123456789/683
_version_ 1787155909498109952
score 11.653393