Tese

Desenvolvimento e avaliacao empirica de um simulador educacional para o apoio ao ensino de ECG, baseado na orientacão espacial do coração.

The electrocardiogram (ECG) is one of the most commonly used diagnostic procedures in medicine, so it is essential that undergraduate medical students learn to interpret it correctly while they are still in training. Of course, students go through classical learning (ex: lectures and lectures). How...

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Autor principal: PONTES, Paulo André Ignácio
Grau: Tese
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2018
Assuntos:
ECG
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10344
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spelling ir-2011-103442018-11-02T05:38:02Z Desenvolvimento e avaliacao empirica de um simulador educacional para o apoio ao ensino de ECG, baseado na orientacão espacial do coração. Development and empirical evaluation of an educational simulator to support the teaching of ECG, based on the spatial orientation of the heart. PONTES, Paulo André Ignácio FRANCÊS, Carlos Renato Lisboa http://lattes.cnpq.br/7458287841862567 SERUFFO, Marcos Cesar da Rocha http://lattes.cnpq.br/3794198610723464 Eletrocardiograma ECG eletrofisiologia software Educacional ensino auxiliado por computador simulacao por computador. CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA INTELIGÊNCIA COMPUTACIONAL COMPUTAÇÃO APLICADA The electrocardiogram (ECG) is one of the most commonly used diagnostic procedures in medicine, so it is essential that undergraduate medical students learn to interpret it correctly while they are still in training. Of course, students go through classical learning (ex: lectures and lectures). However, they are generally not efficiently trained in ECG interpretation. In this regard, educational support methodologies and tools in medical practice, such as educational software, should be considered as a valuable approach for medical training purposes. This thesis deals with the development of a simulator (VETOECG) that allows experiential teaching, so that students can relate to projections of the cardiac electrical vectors, through the manipulation of the spatial orientation of the heart and the repercussions in their respective waves in the ECG. In addition, this thesis reports a formal experiment (pre / posttest with a randomized control group) to evaluate empirically the learning effetiveness of the tool and analyzes the subjective factors of students' perception regarding motivation, user experience and collected through questionnaires. The results indicated that the simulator has positive learning efficacy compared to traditional methodologies (statistically significant difference, p-value <0.0001 *, median of 38.5 points and interquartile range 23.1 to 46.2 points) used for learning in the proposed study. It can be verified that the simulator is adequate in the most diverse dimensions, since they were evaluated positively: in terms of motivation (88.15%), user experience (76%) and learning (96.5%). CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico O eletrocardiograma (ECG) e um dos procedimentos de diagnostico mais utilizados na medicina, e assim, e essencial que os alunos de graduacao em medicina aprendam a interpretalo corretamente, enquanto ainda estao em treinamento. Naturalmente, os alunos passam pelo aprendizado classico (Ex: palestras e aulas expositivas). No entanto, geralmente nao são treinados eficientemente na interpretacao de ECG. A este respeito, metodologias e ferramentas de suporte educacional na pratica medica, como o software educacional, devem ser consideradas como abordagem valiosa para fins de treinamento medico. Esta tese de Doutorado aborda o desenvolvimento de um simulador (VETOECG) que permite o ensino experiencial, para que alunos possam relacionar a projecoes dos vetores eletricos cardiacos, por intermedio da manipulacao da orientacao espacial do coracao e as repercussoes em suas respectivas ondas no ECG. Alem disso, esta Tese relata um experimento formal (pre/pos-teste com grupo controle randomizado) para avaliar empiricamente a eficacia educacional (learning effetiveness) da ferramenta e analises dos fatores subjetivos de percepcao dos alunos em relacao a motivacao, experiencia de usuario e aprendizagem recolhidas atraves de questionarios. Os resultados indicaram que o simulador tem eficacia de aprendizado positiva em comparacao com as metodologias tradicionais (diferenca estatisticamente significativa, pvalor <0.0001*, com mediana de 38,5 pontos e intervalo interquartilico 23,1 a 46,2 pontos) utilizadas para aprendizagem no estudo proposto. Pode-se constatar ainda, que o simulador e adequado nas mais diversas dimensoes, pois foram avaliadas positivamente: em termos de motivacao (88,15%), experiencia de usuario (76%) e aprendizagem (96,5%). 2018-11-01T12:44:05Z 2018-11-01T12:44:05Z 2018-09-21 Tese PONTES, Paulo André Ignácio. Desenvolvimento e avaliacão empírica de um simulador educacional para o apoio ao ensino de ECG, baseado na orientacão espacial do coração.2018. 111 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Tecnologia, Belém, 2018. Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica. Disponível em: <http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10344>. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10344 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Tecnologia UFPA Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
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description The electrocardiogram (ECG) is one of the most commonly used diagnostic procedures in medicine, so it is essential that undergraduate medical students learn to interpret it correctly while they are still in training. Of course, students go through classical learning (ex: lectures and lectures). However, they are generally not efficiently trained in ECG interpretation. In this regard, educational support methodologies and tools in medical practice, such as educational software, should be considered as a valuable approach for medical training purposes. This thesis deals with the development of a simulator (VETOECG) that allows experiential teaching, so that students can relate to projections of the cardiac electrical vectors, through the manipulation of the spatial orientation of the heart and the repercussions in their respective waves in the ECG. In addition, this thesis reports a formal experiment (pre / posttest with a randomized control group) to evaluate empirically the learning effetiveness of the tool and analyzes the subjective factors of students' perception regarding motivation, user experience and collected through questionnaires. The results indicated that the simulator has positive learning efficacy compared to traditional methodologies (statistically significant difference, p-value <0.0001 *, median of 38.5 points and interquartile range 23.1 to 46.2 points) used for learning in the proposed study. It can be verified that the simulator is adequate in the most diverse dimensions, since they were evaluated positively: in terms of motivation (88.15%), user experience (76%) and learning (96.5%).
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