Dissertação

Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças

This study searched for teaching conditions for produce and keep repertoire of sentences construction on the active and passive voice, under colors conditional control, in six children that have learning problems at school. The construction of four pairs of sentences (active and passive) under condi...

ver descrição completa

Autor principal: TENÓRIO, Analu da Costa
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10581
id ir-2011-10581
recordtype dspace
spelling ir-2011-105812019-02-11T19:26:47Z Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças Emergence of conditional control over the construction of sentences in children TENÓRIO, Analu da Costa ASSIS, Grauben José Alves de http://lattes.cnpq.br/0722706223558223 BRINO, Ana Leda de Faria http://lattes.cnpq.br/9930065472602966 Educação não-formal Aprendizagem Fracasso escolar Construção de sentenças Controle condicional Voz ativa e passiva Crianças com histórico de fracasso escolar CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA ANÁLISE DO COMPORTAMENTO: DESENVOLVIMENTO DE TECNOLOGIA COMPORTAMENTAL PSICOLOGIA EXPERIMENTAL This study searched for teaching conditions for produce and keep repertoire of sentences construction on the active and passive voice, under colors conditional control, in six children that have learning problems at school. The construction of four pairs of sentences (active and passive) under conditional control was taught as a baseline. Then there were repeated tests for emergence of conditional control on the construction of new sentences in active and passive voice, composed by recombinations of the baseline sentences. Finally, a maintenance performance test was applied 45 days after the end of the study. For each pair of sentence, three children were subjected to the training of sequence in the active order followed by the sequence in the passive order, and so on, and the other three children were subjected to the reverse training. All the children learned to construct the baseline sentences under conditional control, requiring more exposition on passive sentences training to reach the learning criteria. In the repeated tests for emergence of conditional control on the construction of new sentences, the number of correct constructions in the active (92,4%) was greater than in the passive (31%), regardless of the teaching order of sentences. In the maintenance test, the performance increased, with 78,9% correct in passive and 80,3% in active. In this study a better performance in the maintenance test was observed in relation to previous studies, suggesting that the training of greater number of baseline sentences is a favoring condition for maintenance of the repertoire. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Este estudo buscou condições de ensino para produzir e manter repertório de construção de sentenças na voz ativa e passiva, sob controle condicional de cores, em seis crianças com histórico de fracasso escolar. A construção de quatro pares de sentenças (uma ativa e uma passiva) sob controle condicional foi ensinada como linha de base. Seguiram-se testes repetidos de emergência de controle condicional sobre a construção de novas sentenças na voz ativa e passiva, compostas por recombinações das sentenças de linha de base. Por fim, aplicou-se um teste de manutenção desse desempenho após 45 dias do encerramento do estudo. Para cada par de sentenças, três crianças foram submetidas ao treino da sequência na ordem ativa seguido da sequência na ordem passiva, e assim sucessivamente, e as outras três crianças passaram pelo treino inverso. Todas as crianças aprenderam a construir as sentenças de linha de base sob controle condicional, sendo necessárias mais exposições ao treino das sentenças da passiva para atingir os critérios de aprendizagem. Nos testes de desempenho emergente de recombinação, o número de construções corretas na ativa (92,4%) foi maior do que na passiva (31%), independente da ordem de ensino das sentenças. No teste de manutenção, o desempenho cresceu, sendo 78,9 % corretos para a passiva e 80,3% para a ativa. Neste estudo, um melhor desempenho nos testes de manutenção foi observado em relação a estudos prévios, sugerindo que o treino de um número maior de sentenças de linha de base é condição favorecedora para a manutenção do repertório. 2019-02-07T15:33:09Z 2019-02-07T15:33:09Z 2015-08-28 Dissertação TENÓRIO, Analu da Costa. Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças. 2015. 60 f. Orientador: Grauben José Alves de Assis. Dissertação (Mestrado em Teoria e Pesquisa do Comportamento) - Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento, Universidade Federal do Pará, Belém, 2015. Disponível em: . Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10581 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento UFPA Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação não-formal
Aprendizagem
Fracasso escolar
Construção de sentenças
Controle condicional
Voz ativa e passiva
Crianças com histórico de fracasso escolar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
ANÁLISE DO COMPORTAMENTO: DESENVOLVIMENTO DE TECNOLOGIA COMPORTAMENTAL
PSICOLOGIA EXPERIMENTAL
spellingShingle Educação não-formal
Aprendizagem
Fracasso escolar
Construção de sentenças
Controle condicional
Voz ativa e passiva
Crianças com histórico de fracasso escolar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
ANÁLISE DO COMPORTAMENTO: DESENVOLVIMENTO DE TECNOLOGIA COMPORTAMENTAL
PSICOLOGIA EXPERIMENTAL
TENÓRIO, Analu da Costa
Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças
topic_facet Educação não-formal
Aprendizagem
Fracasso escolar
Construção de sentenças
Controle condicional
Voz ativa e passiva
Crianças com histórico de fracasso escolar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
ANÁLISE DO COMPORTAMENTO: DESENVOLVIMENTO DE TECNOLOGIA COMPORTAMENTAL
PSICOLOGIA EXPERIMENTAL
description This study searched for teaching conditions for produce and keep repertoire of sentences construction on the active and passive voice, under colors conditional control, in six children that have learning problems at school. The construction of four pairs of sentences (active and passive) under conditional control was taught as a baseline. Then there were repeated tests for emergence of conditional control on the construction of new sentences in active and passive voice, composed by recombinations of the baseline sentences. Finally, a maintenance performance test was applied 45 days after the end of the study. For each pair of sentence, three children were subjected to the training of sequence in the active order followed by the sequence in the passive order, and so on, and the other three children were subjected to the reverse training. All the children learned to construct the baseline sentences under conditional control, requiring more exposition on passive sentences training to reach the learning criteria. In the repeated tests for emergence of conditional control on the construction of new sentences, the number of correct constructions in the active (92,4%) was greater than in the passive (31%), regardless of the teaching order of sentences. In the maintenance test, the performance increased, with 78,9% correct in passive and 80,3% in active. In this study a better performance in the maintenance test was observed in relation to previous studies, suggesting that the training of greater number of baseline sentences is a favoring condition for maintenance of the repertoire.
author_additional ASSIS, Grauben José Alves de
author_additionalStr ASSIS, Grauben José Alves de
format Dissertação
author TENÓRIO, Analu da Costa
title Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças
title_short Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças
title_full Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças
title_fullStr Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças
title_full_unstemmed Emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças
title_sort emergência de controle condicional sobre a construção de sentenças em crianças
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10581
_version_ 1832602295844470784
score 11.755432