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Dissertação
A política de educação ambiental como instrumento para a gestão integrada dos recursos naturais no estado do Pará: um estudo de caso do município de Paragominas
This dissertation aims to analyze environmental education as a public policy implemented by the Municipality of Paragominas in the management of local natural resources in response to the serious social, economic, ecological and cultural crisis that the community has experienced in the last decade....
Autor principal: | PAIXÃO, Fidelis Junior Martins da |
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Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10701 |
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ir-2011-10701 |
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ir-2011-107012019-02-27T05:34:45Z A política de educação ambiental como instrumento para a gestão integrada dos recursos naturais no estado do Pará: um estudo de caso do município de Paragominas PAIXÃO, Fidelis Junior Martins da SILVA, Marilena Loureiro da http://lattes.cnpq.br/7261982145077537 Educação ambiental Política pública Gestão ambiental Paragominas - PA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO AMBIENTAL GESTÃO AMBIENTAL GESTÃO DOS RECURSOS NATURAIS E DESENVOLVIMENTO LOCAL This dissertation aims to analyze environmental education as a public policy implemented by the Municipality of Paragominas in the management of local natural resources in response to the serious social, economic, ecological and cultural crisis that the community has experienced in the last decade. Paragominas, despite its peculiarities, is a geopolitical space representative of the environmental reality and the conflicts that the use of natural resources causes in the Amazon region, fruit of the development model that generated the environmental crisis and social inequality. Its social, economic, cultural and political dynamics were based on an initial cycle of exploitation of forest resources, followed by the tonic of deforestation and exploitation of livestock, with the consequent fall of activities due to the scarcity of these natural resources, with the search for New alternatives for local development in the following cycles. Paragominas's response to this crisis became known nationally, having generated a state-wide public policy, called "Green Municipalities", deserving of an accurate analysis, which identified and typified the Public Policy Cycles in the light of theories on management of Natural resources, environmental education as a field of articulation between knowledge and ethics and the typologies of public policies. Finally, it presents elements for a proposal to regulate environmental education programs by the National Environmental Council. Esta dissertação tem por objetivo analisar a educação ambiental como uma política pública implementada pelo Município de Paragominas na gestão dos recursos naturais locais, como resposta à grave crise social, econômica, ecológica e cultural que aquela comunidade atravessou na última década. Paragominas, em que pese suas peculiaridades, é um espaço geopolítico representativo da realidade ambiental e dos conflitos que o uso dos recursos naturais enseja na região Amazônica, fruto do modelo de desenvolvimento que gerou a crise ambiental e a desigualdade social. Suas dinâmicas sociais, econômicas, culturais e políticas assentaram-se sobre um ciclo inicial de exploração dos recursos florestais, seguido da tônica do desmatamento e exploração da pecuária, com a consequente queda das atividades a partir da escassez desses recursos naturais, com a busca por novas alternativas para o desenvolvimento local nos ciclos seguintes. A resposta de Paragominas a essa crise tornou-se conhecida nacionalmente, tendo gerado uma política pública de envergadura estadual, denominada de “Municípios Verdes”, merecedora uma análise acurada, que identificou e tipificou os Ciclos de Política Pública à luz das teorias sobre gestão de recursos naturais, educação ambiental como campo de articulação entre o saber e a ética e das tipologias de políticas públicas. Ao fim, apresenta elementos para uma proposta de regulamentação dos programas de educação ambiental pelo Conselho Nacional do Meio Ambiente. 2019-02-26T17:52:16Z 2019-02-26T17:52:16Z 2017-03-16 Dissertação PAIXÃO, Fidelis Junior Martins da. A política de educação ambiental como instrumento para a gestão integrada dos recursos naturais no estado do Pará: um estudo de caso do município de Paragominas. 2017. 89 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo de Meio Ambiente, Belém, 2017. Programa de Pós-Graduação em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia. Disponível em: <http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10701>. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10701 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Meio Ambiente UFPA Programa de Pós-Graduação em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia 1 CD-ROM |
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Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
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This dissertation aims to analyze environmental education as a public policy implemented by the Municipality of Paragominas in the management of local natural resources in response to the serious social, economic, ecological and cultural crisis that the community has experienced in the last decade. Paragominas, despite its peculiarities, is a geopolitical space representative of the environmental reality and the conflicts that the use of natural resources causes in the Amazon region, fruit of the development model that generated the environmental crisis and social inequality. Its social, economic, cultural and political dynamics were based on an initial cycle of exploitation of forest resources, followed by the tonic of deforestation and exploitation of livestock, with the consequent fall of activities due to the scarcity of these natural resources, with the search for New alternatives for local development in the following cycles. Paragominas's response to this crisis became known nationally, having generated a state-wide public policy, called "Green Municipalities", deserving of an accurate analysis, which identified and typified the Public Policy Cycles in the light of theories on management of Natural resources, environmental education as a field of articulation between knowledge and ethics and the typologies of public policies. Finally, it presents elements for a proposal to regulate environmental education programs by the National Environmental Council. |
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